PSB_59 Taneční terapie

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška && (! PSKB_59 Taneční terapie )
složená souborná zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s taneční terapií jako jednou z forem psychoterapie, která využívá výrazový pohyb k dosažení fyzické i psychické integrace jedince. Na základě osobních prožitků si vyzkoušejí techniky vycházející z několika proudů soudobé taneční terapie. Díky závěrečnému teoretickému zakotvení si frekventanti prohloubí povědomí o základních principech, metodách, cílech, účinných terapeutických faktorech a vůdčích osobnostech jednotlivých tanečně terapeutických směrů.
Osnova
  • 1. Vznik a vývoj taneční terapie v USA a v Evropě
  • 2. Taneční rituály v průběhu dějin
  • 3. Taneční terapie primitivním výrazem (F. Schott-Billmann)
  • 4. Skupinové lidové tance různých národů a jejich význam pro duševní zdraví
  • 5. Symbolická taneční terapie L. Sheleen, tančené archetypy
  • 6. Americká taneční terapie (M. Berger)
  • 7. Kubánský psychobalet (D. Cruzová)
  • 8. Sebepojetí se zaměřením na vztah k vlastnímu tělu, kontaktní improvizace a relaxace
Literatura
  • PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 239 s. ISBN 80-7178-213-0. info
  • CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie : imaginace v pohybu. Translated by Lucie Bednářová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2006, 203 s. ISBN 807254554X. info
  • BLÍŽKOVSKÁ, Jaroslava. Úvod do taneční terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1999, 103 s. ISBN 80-210-2100-4. info
  • ČÍŽKOVÁ, Klára. Tanečně-pohybová terapie. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 119 stran. ISBN 8072545477. info
  • Schott-Billmann, F.: Quand la danse guerit. La recherche en danse, Paris 1994.
  • Payne, H.: Dance Movement Therapy: theory and practice. Tavistock/Routledge 1992.
  • Cruzová, D.: Psychobalet a možnosti aplikace metody aktivního sociálního učení při práci s tělesně postiženými dětmi na Kubě. Čs. psychologie č. 1, Praha 1985.
  • Graffová, CH.: Koncentrativní pohybová terapie. Albert, Boskovice, 1999.
  • Hochgerner, M., Pokorny, V.: Koncentratívna pohybová terapia (KPT) v teórii a praxi. F, Trenčín, 2003.
Výukové metody
Výuka je rozdělena do dvou celodenních bloků a probíhá v tělocvičně MU. V rámci domácí přípravy studenti plní zadaný úkol.
Metody hodnocení
Pro udělení kolokvia je vyžadována účast v obou blocích a vypracování domácího úkolu na zadané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 1999, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.