PSB_71 Psychologie tělesně postiženého dítěte v ústavní péči

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 10:00–11:35 C32
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSB_71/A: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSB_71/B: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nejen seznámit se se základními otázkami psychologie postižených dětí a mládeže v dlouhodobé ústavní péči, ale také porozumět způsobům myšlení a prožívání handicapovaných osob, naučit se s nimi komunikovat bez zábran a předsudků a respektovat jejich jedinečnost. Výuka bude probíhat živou, diskuzní formou s důrazem na praktické využití nabytých informací. Prezentovány budou kazuistiky a zkušenosti z praxe. Součástí výuky bude také návštěva v Ústavu pro tělesně postiženou mládež v Brně.
Osnova
  • 1. Historicky podmíněné změny v přístupu společnosti k různým postižením 2. Vznik a rozvoj ústavní péče o těl. postiženou mládež v ČR 3. Přehled základních typů tělesného postižení a jejich etiopatogeneze 4. Dětská mozková obrna (DMO) - klasifikace, diagnostika, rehabilitace 5. Vliv postižení na psychický vývoj a formování osobnosti dítěte 6. Psychický vývoj postiž. dítěte v předškolním věku 7. Psychický vývoj postiž. dítěte ve školním věku 8. Socializace a integrace postiženého dítěte. Efektivní komunikace. 9. Otázky psychické deprivace těl. postižených dětí v ústavní péči 10. Význam původní rodiny a rodičovských postojů 11. Puberta a dospívání tělesně postižených 12. Životní perspektivy osob s fyzickým handicapem 13. Možnosti psychoterapie těl. postižených dětí a mládeže
Literatura
  • Newman, S.: Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Portál, Praha 2007
  • Kubová, L.: Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Tech-market, Praha 1996
  • Kuklová, L.: Život na kolech - kvalita života vozíčkářů v Brně. LF MU, Brno 2005
  • Langmeier, J., Matějček, Z., : Psychická deprivace v dětství. SZN, Praha 1974
  • Beran, J.: Psychoterapeutický přístup v klinické praxi. H&H, Praha 1992
  • Požár, L.: Psychológia osobnosti postihnutých. Univ. Komenského, Bratislava 1997
  • Chvátalová, H.: Jak se žije dětem s postižením. Portál, Praha 2001
  • Čadilová,V., Jůn,H., Thorová,K.: Agrese u lidí s mentální retardací a autismem. Portál, Praha 2007
  • Jankovský, J.: Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Triton, Praha 2006
  • Beran, J.: Základy komunikace s nemocným. Karolinum, Praha 1997
  • Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha 1999
  • Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. HaH, Praha 1992
  • Úlehla, I.: Umění pomáhat. Slon, 2005
  • Kacanu, E.: Jsme invalidé. Mutabene, Praha 2001
  • Lesný, I: Zpráva o nemocech mocných. Horizont, Praha 1984
  • Kraus, J.a kol.: Dětská mozková obrna. Grada Avicenum, Praha 2005
  • Křivohlavý, J.: Psychologická rehabilitace zdravotně postižených. Avicenum, Praha 1985
  • Blažek, B., Olmrová, J.: Světy postižených. Avicenum, Praha 1988
  • Vágnerová, M.: Psychologie handicapu. Techn. univerzita v Liberci, PedF, 2003
  • Novosad, L.: Ucelená rehabilitace lidí se zdravotním, zejména somatickým, postižením: uvedení do problematiky. Techn. univerzita, PedF, Liberec 2000
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení se koná formou kolokvia, k němuž si studenti připraví krátký příspěvek shrnující jejich zkušenosti a postřehy z návštěvy v Ústavu pro těl. postiženou mládež v Brně. Požadavky pro studenty denního i kombinovaného studia jsou shodné.
Informace učitele
Poslední změna provedena 1.10.2007 - A.Slezáčková
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 2000, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010.