PSB_91 Psychologie v náhradní rodinné péči

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 11:40–14:55 zruseno D22, každý sudý čtvrtek 15:00–16:35 zruseno C21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu: Psychologie v náhradní rodinné péči je specifickou aplikační oblastí psychologie rodiny a dětské klinické psychologie. Cílem je seznámit studenty především s psychologickými, ale i legislativními, sociálními a dalšími aspekty náhradního rodičovství. Je zdůrazněna nezbytnost kvalitní psychologické diagnostiky žadatelů o náhradní rodinnou péči, důkladné přípravy žadatelů a kontinuální psychologické péče poskytované pěstounským rodinám. Speciální pozornost je věnována příkladům dobré praxe. Studenti uvidí video programy natočené v pěstounských rodinách.
Osnova
  • Tématické okruhy: 1. Základní psychické potřeby 2. Psychická deprivace a možnosti její nápravy 3. Subdeprivace a její důsledky pro vývoj dítěte 4. Přehled ústavní péče o děti 5. Přehled náhradní rodinné péče, legislativní rámec 6. Biologické a psychologické rodičovství 7. Diagnostická a přípravná fáze zprostředkování NRP 8. Odborné psychologické služby pro pěstounské rodiny, speciální program pro děti a dospívající v pěstounských rodinách 9. Kritéria úspěšnosti NRP, funkčnost a resilience pěstounských rodin 10. Aktuální údaje a současné dění v NRP 11. Role nestátních neziskových organizací v NRP 12. Informace o terénním výzkumu pěstounských rodin Povinná literatura: Matějček, Z. (Ed.): Osvojení a pěstounská péče. Praha, Portál 2002. Doporučená literatura: Sobotková, I.: Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha, MPSV 2003. Koluchová, J.: Psychický vývoj dětí v pěstounské péči. Praha, MPSV ČR 1992. Matějček, Z. a kol.: Náhradní rodinná péče. Praha, Portál 1999.
Metody hodnocení
Ukončení: zápočet (podmínkou docházka), kolokvium (ústní forma rozpravy)
Informace učitele
Poslední úprava 31. 5. 2007 Doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009.