PSMA003 Pedagogická psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 G24
Předpoklady
Prerekvizity nezadány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen identifikovat hlavní činitele vztahu učitel-žák; vysvětlit základní složky a formy jejich vzájemné komunikace; orientovat se v aktuálních otázkách integrace a inkluze; prokázat znalosti alternativních přístupů ke vzdělávání; orientovat se v aktuálních otázkách a poznatcích pedagogického výzkumu.
Osnova
  • 1. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření. Složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem. Činitelé vztahu učitele k žákovi. Učitelovy postoje a očekávání vůči žákům. Činitelé vztahu žáka k učiteli.
  • 2. Pedagogická komunikace. Pravidla pedagogické komunikace. Formy komunikace: verbální, neverbální, komunikace činem. Psychologické aspekty komunikace mezi učitelem a žákem, učitelem a rodičem.
  • 3. Školní zátěž a její zvládání. Vnímání a hodnocení zátěže žákem, zvládání školní zátěže, faktory usnadňující a komplikující zvládání zátěže. Typy žákovského zvládání školních zátěžových situací, nácvik zvládacích strategií.
  • 4. Psychologické aspekty metod aktivního vyučování. Praktické ukázky postupů, her a cvičení.
  • 5. Alternativní školství. Waldorfská škola, Montessori škola, Daltonský plán, Jenský plán. Další alternativní přístupy ke vzdělávání. Zdravá škola, Začít spolu.
  • 6. Problémoví žáci. Pojetí problémového žáka. Obvyklé školní problémy – v oblasti práce a výkonu, v oblasti chování, v sociálním zařazení do skupiny, v sebehodnocení a citovém prožívání. Instituce pomáhající při řešení školních problémů.
  • 7. Problémy v oblasti chování. Poruchy chování – vymezení. Klasifikace problémového chování. Poruchy chování v dětském věku a dospívání. Výskyt a příčiny vzniku poruch chování. Typy poruch chování. Řešení problémů dětí a mladistvých s poruchami chování.
  • 8. Znevýhodnění žáci – sociokulturně odlišní. Problémy vyplývající ze sociokulturní odlišnosti. Možnosti pomoci sociokulturně znevýhodněným dětem. Integrace a inkluze ve vzdělávání.
  • 9. Aktuální otázky a poznatky pedagogicko-psychologického výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, s.r.o., 2013. 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • GILLERNOVÁ, Ilona a Lenka KREJČOVÁ. Sociální dovednosti ve škole. Vydání 1. Praha: Grada. 247 stran. ISBN 9788024734729. 2012. URL info
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada. 171 stran. ISBN 8024707381. 2005. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 430 s. ISBN 8024610744. 2005. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál. 383 s. ISBN 8071780268. 2003. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. 2001. info
    doporučená literatura
  • Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia. SPN, Bratislava 1988, 1990, 1991.
  • Bartoňová, M. & Vítková, M. (2015). Inkluze ve školách jako interdisciplinární problém. Brno: Muni Press.
  • Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
  • JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Illustrated by Jana Slavíková. Vydání 1. Praha: Grada. 528 stran. ISBN 9788027105861. 2018. URL info
  • HOY, Anita Woolfolk. Educational psychology. Global edition, thirteenth e. Boston: Pearson. 720 stran. ISBN 9781292095301. 2016. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer. 398 stran. ISBN 9788075520142. 2016. info
  • Evidence-based approaches in positive education : implementing a strategic framework for well-being in schools. Edited by Mathew A. White - A. Simon Murray - Martin E. P. Seligman. Dordrecht: Springer. xxxiii, 18. ISBN 9789401796668. 2015. info
  • SLAVIN, Robert E. Educational psychology : theory and practice. Tenth edition, Pearson new i. Harlow: Pearson. ii, 578. ISBN 9781292020730. 2014. info
  • HOLLIMAN, Andrew J. The Routledge international companion to educational psychology. First published. London: Routledge. xxiv, 351. ISBN 9780415675581. 2014. info
  • SLEZÁČKOVÁ, Alena a Jana Marie HAVIGEROVÁ. Positive education : Principles and contribution to the prevention of socially pathological phenomena at school. In Miłkowska, Grazyna. Prevention in School - Prevention in Education. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. s. 152-168. International Forum for Education ; No. 2(4). ISBN 978-83-7780-750-7. 2013. info
  • PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. 2009. Fulltext info
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál. 150 s. ISBN 9788073672461. 2009. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál. 395 s. ISBN 9788073676476. 2009. info
  • FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Translated by Karel Starý. Vydání první. Praha: Portál. 124 stran. ISBN 9788073674717. 2008. info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates. xx, 1055. ISBN 0805859713. 2006. info
  • BOURCET, Stéphane a Isabelle GRAVILLON. Šikana ve škole, na ulici, doma : jak bránit své dítě... : praktický průvodce pro rodiče, pedagogy a vychovatele. Translated by Martina Vančurová. 1. vydání. Praha: Albatros. 71 stran. ISBN 8000015528. 2006. info
  • KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Translated by Dagmar Tomková. Vydání první. Praha: Portál. 151 stran. ISBN 8071789453. 2005. info
  • AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál. 121 s. ISBN 8071789070. 2005. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál. 155 s. ISBN 8071789658. 2004. info
  • KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. 234 s. ISBN 8024402947. 2001. info
  • DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. 234 s. ISBN 8070678372. 1998. info
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 463 s. ISBN 8008024984. 1997. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum. 170 s. ISBN 8071844888. 1997. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. 1995. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita. 210 stran. ISBN 8021010703. 1995. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. 1993. info
  • ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 592 s. 1977. info
Výukové metody
Přednášky, domácí práce, četba.
Metody hodnocení
Podmínky ukončení předmětu:
- včasné odevzdání kvalitní semestrální práce
- ústní zkouška
Celkové hodnocení: semestrální práce, ústní část - rozprava nad otázkami tematických okruhů předmětu.
Informace učitele
Harmonogram distanční výuky v PS 2020:
P1 a P2: 15. 10. a 22. 10. 2020 (ZS): Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření. Složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem. Činitelé vztahu učitele k žákovi. Učitelovy postoje a očekávání vůči žákům. Činitelé vztahu žáka k učiteli.
P3: 29. 10. 2020 (JS): Pedagogická komunikace. Pravidla pedagogické komunikace. Formy komunikace: verbální, neverbální, komunikace činem. Psychologické aspekty komunikace mezi učitelem a žákem, učitelem a rodičem.
P4: 5. 11. 2020 (ZS): Školní zátěž a její zvládání. Vnímání a hodnocení zátěže žákem, zvládání školní zátěže, faktory usnadňující a komplikující zvládání zátěže. Typy žákovského zvládání školních zátěžových situací, nácvik zvládacích strategií.
P5: 12. 11. 2020 (JS): Psychologické aspekty metod aktivního vyučování. Praktické ukázky postupů, her a cvičení.
P6: 19. 11. 2020 (ZS): Alternativní školství. Waldorfská škola, Montessori škola, Daltonský plán, Jenský plán. Další alternativní přístupy ke vzdělávání. Zdravá škola, Začít spolu.
P7: 26. 11. 2020 (JS): Problémoví žáci. Pojetí problémového žáka. Obvyklé školní problémy – v oblasti práce a výkonu, v oblasti chování, v sociálním zařazení do skupiny, v sebehodnocení a citovém prožívání. Instituce pomáhající při řešení školních problémů.
P8 a P9: 3. 12. a 10. 12. 2020 (ZS): Problémy v oblasti chování. Poruchy chování – vymezení. Klasifikace problémového chování. Poruchy chování v dětském věku a dospívání. Výskyt a příčiny vzniku poruch chování. Typy poruch chování. Řešení problémů dětí a mladistvých s poruchami chování.
P10: 17. 12. 2020. (JS): Znevýhodnění žáci – sociokulturně odlišní. Problémy vyplývající ze sociokulturní odlišnosti. Možnosti pomoci sociokulturně znevýhodněným dětem. Integrace a inkluze ve vzdělávání.

Aktuální otázky a poznatky pedagogicko-psychologického výzkumu. (Semestrální práce - podrobnější zadání v IS, odevzdat v elektronické podobě do odevzdávárny předmětu v IS nejpozději do 30. 11. 2020.)

Doporučujeme studentům využívat zdroje a odkazy ve Studijních materiálech v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.