PSMA005 Psychologie práce a řízení

Filozofická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Libor Komárek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Matěj Stříteský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Katarína Kemková (pomocník)
Mgr. Bc. Kristýna Nováčková (pomocník)
Garance
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 12:00–13:40 D21
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSMA005/Erasmus: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSMA005/SX: Rozvrh nebyl do ISu vložen. Z. Slováčková
PSMA005/S1: každé sudé úterý 14:00–15:40 C51, L. Komárek, Z. Slováčková, M. Stříteský
PSMA005/S2: každé liché úterý 14:00–15:40 C51, L. Komárek, Z. Slováčková, M. Stříteský
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle předmětu jsou: seznámení s problematikou psychologie v oblasti řízení se zaměřením na řízení lidských zdrojů;
získání informací o současných metodách výběru a rozmísťování pracovníků a adaptaci na pracovní podmínky;
porozumění specifickým metodám řízení (řízení rozvoje, řízení týmu, motivaci, vedení a hodnocení zaměstnanců);
získání představy o možnostech působení psychologa v organizaci.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen:
aplikovat teoretické informace z oblasti psychologie práce a řízení do prostředí konkrétních organizací;
sestavit strategii plánování lidských zdrojů v organizaci - výběru a rozmísťování pracovníků a adaptace na pracovní podmínky;
porozumět specifickým metodám řízení (řízení rozvoje, řízení týmu, motivaci, vedení a hodnocení zaměstnanců);
použít získané informace k přípravě konkrétního projektu směřujícího k řešení pracovních problémů zaměstnanců v organizaci.
Osnova
  • 1. práce a manažera a její psychologické aspekty(manažerské funkce, úrovně managementu, manažerské role, personální management a řízení lidských zdrojů (úrovně managementu v organizaci a jejich funkce, základní manažerské aktivity a úkoly, manažerské role dle Mintzberga (interpersonální, informační, rozhodovací), možné propojení práce psychologa a manažera – manažer jako psycholog, psycholog jako manažer, personální management, řízení lidských zdrojů - vymezení pojmů, podstata...)
  • 2. assessment a development centre (charakteristika, možnosti použití, průběh – jednotlivé realizační fáze, jejich cíle a úskalí, hlavní předpoklady úspěšnosti, výhody a nevýhody...)
  • 3. adaptace pracovníků (smysl a cíl adaptačního procesu, typy (úrovně) adaptace, faktory ovlivňující průběh adaptace, identifikace x přinucená adaptace, možnosti zajištění optimálního průběhu adaptačního procesu...)
  • 4. intelektuální kapitál, řízení rozvoje a vzdělávání pracovníků (složky intelektuálního kapitálu, řízení rozvoje pracovníků, analýza vzdělávacích potřeb, specifika vzdělávání dospělých, podmínky pro efektivní vzdělávání, cíle vzdělávání, formy a metody vzdělávání, vyhodnocování vzdělávání...)
  • 5. hodnocení a odměňování pracovníků (základní teoretické principy, propojení hodnocení s ostatními procesy v organizaci, psychologický význam hodnocení, hlavní oblasti a fáze procesu hodnocení, metody hodnocení, využití kompetenčního přístupu v rámci hodnocení, hodnotící pohovor...)
  • 6. pracovní motivace a uspokojení z práce (motivace a pracovní motivace, zdroje motivace, spokojování potřeb pracovníků x motivace, teorie motivace – historický přehled: teorie instrumentality, humanistické teorie, teorie zaměřené na obsah (Herzberg, Alderfer, McClallend), zaměřené na proces (Vroom, Adams, Lathan a Locke, novější koncepce – např. teorie zmocnění aj., individuální motivační profil…)
  • 7. týmová práce, vedení týmů (podstata týmové práce, typy týmů, psychologické aspekty týmové práce, synergický efekt, možnosti, omezení a nevýhody týmové práce, role v týmu podle Belbina...)
  • 8. osobnost vedoucího pracovníka, styly vedení vývoj názorů na úspěšný způsob vedení pracovníků); a) rysový přístup – osobnostní předpoklady dobrého vedoucího; b)klasické typologie stylů vedení (např. McGregor, Likert, Blake a Mountonová); c) situacionalistický přístup (např. Hersey, Blanchard); d)transformační a transakční styl vedení (např. Bass)
  • 9. konflikty na pracovišti, řízení konfliktů (možné zdroje konfliktů v organizaci, vývoj konfliktu, typy konfliktů, dopady konfliktů na chod organizace, možnosti jejich řešení, mobbing a bossing…)
  • 10. etika v pracovní psychologii
Literatura
    povinná literatura
  • SCHEIN, Edgar H. Psychologie organizace. 1. vyd. Praha: Orbis, 1969, 161 s. URL info
    neurčeno
  • SLOVÁČKOVÁ, Zuzana, Pavla HORÁKOVÁ a Dušan RENDOŠ. Průvodce personální psychologií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6885-8. html epub url info
  • WAGNEROVÁ, Irena. Psychologie práce a organizace : nové poznatky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 155 s. ISBN 9788024737010. URL info
  • VACULÍK, Martin. Assessment centrum: psychologie ve výběru a rozvoji lidí. Brno: NC Publishing, a.s., 2010, 202 s. Gaia. ISBN 978-80-903858-8-7. info
  • WOODS, Stephen A. a Michael A. WEST. The psychology of work and organizations. Andover: South-Western/Cengage Learning, 2010, xviii, 598. ISBN 9781408018866. info
  • ARNOLD, John a Ray RANDALL. Work psychology : understanding human behaviour in the workplace. 5th ed. New York: Financial Times Prentice Hall, 2010, xxix, 814. ISBN 9780273711216. info
  • WAGNEROVÁ, Irena. Hodnocení a řízení výkonnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 128 s. ISBN 9788024723617. URL info
  • HRONÍK, František. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 233 s. ISBN 9788024714578. info
  • HRONÍK, František. Hodnocení pracovníků. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 126 s. ISBN 9788024714585. info
  • KOUBEK, Josef. Personální řízení 2. Vyd. 2. V Praze: Oeconomica, 2006, 136 s. ISBN 8024510227. info
  • DĚDINA, Jiří a Václav CEJTHAMR. Management a organizační chování : manažerské chování a zvyšování efektivity, řízení jednotlivců a skupin, manažerské role a styly, moc a vliv v řízení organizací. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 339 s. ISBN 8024713004. info
  • HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance : vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005, xii, 370. ISBN 8073660202. info
  • HAYES, Nicky. Psychologie týmové práce : strategie efektivního vedení týmů. Translated by Pavla Le Roch. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 189 s. ISBN 8071789836. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 225 s. ISBN 802470577X. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2005, 175 s. ISBN 8024710927. info
  • TURECKIOVÁ, Michaela. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 168 s. ISBN 8024704056. info
  • ŠTIKAR, Jiří, Milan RYMEŠ, Karel RIEGEL a Jiří HOSKOVEC. Psychologie ve světě práce. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 461 stran. ISBN 8024604485. info
  • BEDRNOVÁ, Eva a Ivan NOVÝ. Psychologie a sociologie řízení. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2002, 586 s. ISBN 80-7261-064-3. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
  • ČAKRT, Michal. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 181 s. ISBN 80-85943-81-6. info
  • ŠTIKAR, Jiří. Metody psychologie práce a organizace. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 188 s. ISBN 802460048X. info
  • BALTUS, Rita K. Personal psychology for life & work. 5th ed. New York: Glencoe/McGraw-Hill, 2000, viii, 389. ISBN 0028042948. info
  • PLAMÍNEK, Jiří. Synergický management : vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000, 328 s. ISBN 8072032585. info
  • HRONÍK, František. Jak se nespálit při výběru zaměstnanců : podrobný průvodce výběrovým řízením. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, xxi, 311. ISBN 8072261614. info
  • ŠTIKAR, Jiří. Základy psychologie práce a organizace. Praha: Karolinum, 1998, 203 s. ISBN 8071840912. info
  • Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou společných přednášek (2h 1 x za 14 dní), práce v menších seminárnách skupinách (2h 1 x za 14 dní) a samostudia s využitím doporučené literatury.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní zkouškou. Zkouška je zaměřena na ověření znalosti hlavních teorií a konceptů a dále na ověření dovedností studenta spojovat relevantní dílčí znalosti v logické souvislosti a schopnost jejich praktické aplikace.
Předpoklady pro to, aby mohl student ke zkoušce přistoupit:
1. aktivní účast na seminářích (maximálně jedna neúčast)
2. aktivní podíl na zpracování společného skupinového projektu, který bude prezentován v průběhu semestru.
Výsledná známka se skládá z hodnocení, které získá skupina za svůj projekt, druhou část tvoří individální výkon studenta u ústní zkoušky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.