PSMA008 Psychodiagnostika dětí a dospívajících

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 2 hod. před. a a 2 hod. sem. 1 x 14 dní. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Alena Fiľová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Anna Fiľová (cvičící)
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Havigerová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý pátek 14:00–15:40 G32
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSMA008/01: každý lichý pátek 16:00–17:40 G32, A. Fiľová, I. Komendová
Předpoklady
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: Metodologie, Vývojová psychologie, Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast a zpracování závěrečné práce. Pro připuštění k závěrečné zkoušce musí student splnit následující požadavky: 100% účast na seminářích, včasné odevzdání závěrečné práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v uceleném teoretickém přehledu, a částečně také základní praktickou zkušenost s metodami, které jsou v diagnostice těchto věkových skupin užívány nejčastěji. Očekává se aktivní účast včetně referátů o diagnostických technikách, se kterými se frekventanti již prakticky setkali (např. v rámci praxí a stáží, účasti ve výzkumných projektech atd.).
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- teoretické orientace v aktuálně dostupných psychodiagnostických nástrojích pro věkovou skupinu dětí a dospívajících,
- adekvátně volit diagnostické metody pro základnější výzkumné nebo diagnostické účely,
- porozumět výsledkům a závěrům zvolených testů nebo metod,
- na základě užitých technik vytvářet základní hypotézy diagnostických závěrů.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů
  • Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod
  • Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky
  • Klasifikace psychodiagnostických metod
  • Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů
  • Testové metody: vývojové testy, inteligenční testy a soubory, testy speciálních schopností, znalostí a dovedností, neuropsychologické soubory a metody, projektivní metody, kresebné techniky, dotazníky. objektivní testy osobnosti, posuzovací škály.
  • Psychologická dokumentace a psychologický nález.
  • Demonstrace nejčastěji používaných metod.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál. 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. 2009. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 538 stran. ISBN 9788024615387. 2008. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. 603 s. ISBN 8024710498. 2006. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství. 114 s. ISBN 80-85866-53-6. 2000. info
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého. 175 s. 1991. info
  • Příručky k testům
Výukové metody
Výuka probíhá jednou za dva týdny po dobu semestru: přednáška, referáty, diskuse, demonstrace diagnostických metod. Na přednášku navazuje povinný seminář - rozpis skupin bude proveden před začátkem výuky.
Metody hodnocení
Zkouška je písemná, před zkouškou jsou studenti povinni odevzdat písemnou práci v rozsahu nejméně tří stran. Studenti budou pracovat ve dvojicích a vzájemně se vyšetří relevantní psychodiagnostickou metodou. Obsah práce: popis osobní zkušenosti s diagnostickou metodou (odpovídající věkové skupiny), včetně teoretického východiska, popisu administrace, vyhodnocení, interpretace, osobní reflexe a uvedení literatury.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.