PSMB009 Taneční terapie

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
So 14. 11. 9:00–18:40 C33, So 21. 11. 9:00–18:40 C33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Zážitkově orientovaný kurs, který představuje několik proudů soudobé taneční terapie jako součást psychoterapie zaměřené na tělo a arteterapie. Rozlišuje terapeutický tanec (primitivní expresi, symbolickou taneční terapii) a tanečně pohybovou psychoterapii. Odkazuje i na další formy využití tance v psychoterapii, např. kubánský psychobalet. Příbuznost s jinými směry psychoterapie zaměřené na tělo prozrazuje zařazení kontaktních relaxací a improvizací, masáží a celkové zaměření na prohloubení kontaktu s vlastním tělem a posílení pozitivního sebepřijetí.
Výstupy z učení
Studenti se seznámí s taneční terapií jako jednou z forem psychoterapie, která využívá výrazový pohyb k dosažení fyzické i psychické integrace jedince. Na základě osobních prožitků si
- vyzkoušejí techniky vycházející z několika proudů soudobé taneční terapie;
- prohloubí si povědomí o základních principech, metodách, cílech, účinných terapeutických faktorech a vůdčích osobnostech jednotlivých tanečně terapeutických směrů;
- budou mít možnost nastudovat ukázky praktického využití technik díky videonahrávkám ve studijních materiálech.
Osnova
  • 1. Vznik a vývoj taneční terapie v USA a v Evropě, taneční terapie a terapeutický tanec
  • 2. Skupinové lidové tance různých národů a jejich význam pro duševní zdraví, sociální funkce tance
  • 3. Primitivní exprese(F. Schott-Billmann)
  • 4. Symbolická taneční terapie L. Sheleen, tančené archetypy
  • 5. Americká taneční terapie (M. Berger), tanečně pohybová terapie založená na Labanově analýze pohybu
  • 6. Kubánský psychobalet (D. Cruzová)
  • 7. Sebepojetí se zaměřením na vztah k vlastnímu tělu, kontaktní improvizace a relaxace
Literatura
  • DOSEDLOVÁ, Jaroslava. Terapie tancem : role tance v dějinách lidstva a v současné psychoterapii. Vydání 1. Praha: Grada. 184 stran. ISBN 9788024737119. 2012. URL info
  • PAYNE, Helen. Kreativní pohyb a tanec ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál. 239 s. ISBN 80-7178-213-0. 1999. info
  • Zedková, I. Tanečně pohybová terapie. Teorie a praxe. UP Olomouc, 2012.
  • CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie : imaginace v pohybu. Translated by Lucie Bednářová. Vyd. 1. Praha: Triton. 203 s. ISBN 807254554X. 2006. info
  • ČÍŽKOVÁ, Klára. Tanečně-pohybová terapie. Vyd. 1. V Praze: Triton. 119 s. ISBN 8072545477. 2005. info
  • Schott-Billmann, F.: Quand la danse guerit. La recherche en danse, Paris 1994.
  • Payne, H.: Dance Movement Therapy: theory and practice. Tavistock/Routledge 1992.
  • Cruzová, D.: Psychobalet a možnosti aplikace metody aktivního sociálního učení při práci s tělesně postiženými dětmi na Kubě. Čs. psychologie č. 1, Praha 1985.
  • Graffová, CH.: Koncentrativní pohybová terapie. Albert, Boskovice, 1999.
  • Hochgerner, M., Pokorny, V.: Koncentratívna pohybová terapia (KPT) v teórii a praxi. F, Trenčín, 2003.
Výukové metody
Výuka je rozdělena do dvou celodenních bloků. V rámci domácí přípravy studenti plní zadaný úkol.
Metody hodnocení
Pro udělení kolokvia je vyžadována účast v obou blocích a vypracování domácího úkolu na zadané téma.
Informace učitele
Taneční terapie je vyučována ve dvou blocích o sobotách. Vezměte si s sebou sportovní oblečení na převlečení, cvičky nebo sportovní obuv vhodnou do tělocvičny, teplé ponožky a mikinu nebo svetr. Nezapomeňte na dostatek tekutin. S hodinovou pauzou na oběd počítám. Ve studijních materiálech předmětu jsou vložena výuková videa vzniklá za podpory OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST: Cílená inovace systému vzdělávání v oblastech aplikované psychologie s cílem podpory diverzifikace a internacionalizace těchto oborů CZ.1.07/2.2.00/28.0239. Výuková videa slouží výhradně studijním potřebám studentů zapsaných do předmětu a vztahuje se na ně zákaz jejich kopírování a šíření.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/PSMB009