PS_BA029 Základy pedagogické psychologie

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 B2.43
Předpoklady
PS_BA007 Obecná psychologie II && PS_BA008 Vývojová psychologie I && PS_BA020 Sociální psycholologie II && PS_BA021 Psychol. osobnosti II
Předpokladem je absolvování předmětů: PS_BA007, PS_BA008&&PS_BA020, PS_BA021
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie zkoumá psychologické zákonitosti změn, které v subjektu působí výchovný a vzdělávací proces. Studenti se seznámí se základními a nejnovějšími poznatky této speciální psychologické vědní disciplíny a s možnostmi aplikace jejích teoretických poznatků v každodenním procesu učení, výchovy a sebevýchovy jedince.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu zvýší úroveň jejich sebepoznání a poznání žáků, zkvalitní vlastní metody úspěšného učení, poznají vlastní styl učení a možnosti jeho korekce. Získají také hlubší vědomosti o aktérech výchovně-vzdělávacího procesu (učitel, žák) a sociálních procesech ve třídě.
Osnova
  • 1. Pedagogická psychologie jako věda. Definice, předmět a poslání pedagogické psychologie. Vztah pedagogické psychologie k psychologickým a pedagogickým vědám.
  • 2. Metody pedagogické psychologie. Metody získávání údajů: rozhovor, pozorování, anamnéza, dotazník a anketa, analýza produktů činnosti, psychologické testy, experimentální metody, sociometrie. Metody zpracování údajů: kvantitativní, kvalitativní. Etické otázky pedagogické diagnostiky.
  • 3. Učení. Psychologie učení jako speciální psychologická disciplína. Pojem učení v širším a užším pojetí, fáze procesu učení, křivka učení. Klasifikace druhů učení. Zákony učení. Psychologické teorie učení. Činitelé ovlivňující průběh a výsledky učení.
  • 4. Metody učení. Osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Spojení názorného vnímání, abstraktního myšlení a praktické činnosti při učení. Rozložení učiva, uležení, přeučení, učení nahlas a potichu, metoda dílčí, celková a kombinovaná, metoda PQRST, individuální a skupinové učení, hypnopedie a sugestopedie.
  • 5. Učební (studijní) styly. Vymezení, typologie, diagnostika a ovlivňování studijního stylu. Možnosti autoregulace učení. Žákovo pojetí učení. Předpoklady úspěšného studia.
  • 6. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a klasifikace učebních výkonů žáků. Vymezení pojmů hodnocení, zkoušení a známkování. Funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek. Psychologické aspekty trémy.
  • 7. Žáci prospívající a úspěšní, žáci neprospívající a selhávající. Školní úspěšnost a neúspěšnost žáka. Charakteristika školní úspěšnosti – neúspěšnosti, formy neúspěšnosti, činitelé (vnitřní a vnější). Neprospěch a neprospívání v užším a v širším smyslu slova (školní praxe a pedagogicko-psychologický přístup), příčiny neprospívání žáků.
  • 8. Tvořivost ve škole a její rozvíjení. Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu. Tvořivost učitele.
  • 9. Nadaní žáci – poznávání a rozvíjení jejich osobnosti. Mýty a předsudky o nadaných dětech. Identifikace nadaných žáků. Konkrétní způsoby práce s nadanými dětmi ve škole, výhody a nevýhody.
  • 10. Učitel. Osobnost učitele. Modely profesního cyklu učitele. Profesionální zdatnost učitele. Vyučovací styly učitele. Prevence syndromu vyhoření učitele.
  • 11. Výchova a sebevýchova. Výchovné prostředky – odměny a tresty aj. Způsoby (styly) výchovy.
Literatura
    povinná literatura
  • JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele : psychologie ve výchově a vzdělávání. Online. Illustrated by Jana Slavíková. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. 528 stran. ISBN 9788027105861. [citováno 2024-04-23] URL info
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 702 s. ISBN 9788026201748. [citováno 2024-04-23] info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Online. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007. 655 stran. ISBN 9788073672737. [citováno 2024-04-23] info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X. [citováno 2024-04-23] info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Online. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • SLAVIN, Robert E. (2018). Educational Psychology: Theory and Practice (12th Edition). Boston: Pearson
  • DAŘÍLEK, Pavel a Pavel KUSÁK. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s. ISBN 80-7076-837-2.
  • ĎURIČ, Ladislav, GRÁC, Ján, ŠTEFANOVIČ, Jozef. Pedagogická psychológia. Vyd. 2. Bratislava: Jaspis, 1991. 333 s. ISBN 80-900477-6-9.
  • ĎURIČ, Ladislav a Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učiteľov [Ďurič, 1977]. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977. 592 s.
  • Woolfolk, A. (2012). Educational Psychology (12th Edition). Boston: Pearson
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Online. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014. 383 s. ISBN 9788026207412. [citováno 2024-04-23] info
  • HOLLIMAN, Andrew J. The Routledge international companion to educational psychology. Online. First published. London: Routledge, 2014. xxiv, 351. ISBN 9780415675581. [citováno 2024-04-23] info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Online. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 9788026204039. [citováno 2024-04-23] info
  • HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 144 s. ISBN 9788024738574. [citováno 2024-04-23] URL info
  • STERNBERG, Robert J. a Wendy M. WILLIAMS. Educational psychology. Online. Second edition. Upper Saddle River, N.J.: Merrill, 2010. xxiv, 615. ISBN 9780205626076. [citováno 2024-04-23] info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 255 s. ISBN 9788024719986. [citováno 2024-04-23] URL info
  • Pedagogická encyklopedie. Online. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 9788073675462. [citováno 2024-04-23] info
  • VENDEL, Štefan. Pedagogická psychológia. Online. 2. vyd. [Bratislava]: Epos, 2007. 447 s. ISBN 9788080577100. [citováno 2024-04-23] info
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Základní témata problematiky nadaných. Online. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2007. 72 s. ISBN 9788086723259. [citováno 2024-04-23] info
  • Handbook of educational psychology. Online. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2006. xx, 1055. ISBN 0805859713. [citováno 2024-04-23] info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Online. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 430 s. ISBN 8024610744. [citováno 2024-04-23] info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Online. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. 208 s. ISBN 8024703742. [citováno 2024-04-23] info
  • KUSÁK, Pavel a Pavel DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie.. Online. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 234 s. ISBN 8024402947. [citováno 2024-04-23] info
  • LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 199 s. ISBN 807178205X. [citováno 2024-04-23] info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7. [citováno 2024-04-23] info
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Online. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997. 463 s. ISBN 8008024984. [citováno 2024-04-23] info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Online. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 170 s. ISBN 8071844888. [citováno 2024-04-23] info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie. Online. Brno: Cerm, 1996. 184 s. ISBN 808586794X. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednášky, diskuze ve skupině.
Metody hodnocení
Ukončení: zkouška.
Požadavky k ukončení: včas odevzdaný seminární úkol (za úkol odevzdaný po termínu se body nedávají), závěrečný znalostní test.
Předpokladem pro přistoupení k testu je odevzdání seminární práce do odevzdávárny předmětu v IS - nejpozději do 7. 5. 2021.
Informace učitele
Doporučuji využívat zdroje a odkazy ve Studijních materiálech v ISu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.