PS_BB053 Práce s dětmi s poruchou autistického spektra

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Dominika Kmentová (cvičící), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Tereza Vargová (cvičící), PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:00–15:40 C42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 2 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/2, pouze zareg.: 0/2
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou dětí s poruchou autistického spektra, s jejich specifickými potřebami a s dopady stanovení této diagnózy na celý rodinný systém.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět specifickým potřebám dětí s PAS a jejich rodin;
- aplikovat teoretické poznatky do péče o děti s PAS a aktivně se do ní zapojit;
- vytvořit vhodný plán aktivit pro rodiny s dětmi s PAS.
Osnova
  • 1. seznámení se s pravidly výuky a požadavky na úspěšné absolvování předmětu
  • 2. poskytnutí základních teoretických informací z oblasti poruch autistického spektra (PAS) - vymezení pojmu, terminologie, etiologie, rozdělení, projevy…
  • 3. kazuistický seminář – setkání s rodiči dětí s PAS
  • 4. aktivní účast na programech realizovaných pro děti s PAS (canisterapie, muzikoterapie…)
  • 5. spolupráce na přípravě a organizaci aktivit a akcí pro rodiny s dětmi s PAS (pokud budou v daném období probíhat)
  • 6. exkurze na specializovaná pracoviště
Literatura
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál. 493 stran. ISBN 9788026207689. 2016. info
  • GRANDIN, Temple. The Way I See It. 1. vyd. Praha: Miklós Csémy. 452 s. ISBN 978-80-906078-0-4. 2015. info
  • GRANDIN, Temple a Richard PANEK. Mozek autisty : myšlení napříč spektrem. Translated by Šárka D. Tripesová. Vydání první. Praha: Mladá fronta. 269 stran. ISBN 9788020431158. 2014. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení : vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Vydání první. Praha: Portál. 405 stran. ISBN 9788073674755. 2008. info
  • VERMEULEN, Peter. Autistické myšlení. Translated by Iva Strnadová. Vyd. 1. Praha: Grada. 130 s. ISBN 8024716003. 2006. info
  • ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Tvorba individuálních vzdělávacích plánů pro děti s poruchami autistického spektra : (metodický materiál). Vyd. 2., přeprac. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. 71 s. ISBN 8086856178. 2006. info
Výukové metody
přednášky, skupinové práce, diskuze, exkurze, práce s odbornou literaturou, aktivní účast na realizovaných programech
Metody hodnocení
Požadavky ukončení: 1. aktivní účast na výuce - min. 80% 2. aktivní zapojení do aktivit pro rodiny s dětmi s PAS 3. skupinový projekt – sestavení komplexního plánu programu pro rodiny s dětmi s PAS 4. zpracování individuální seminární práce na zadané téma
Informace učitele
Předmět je určen především těm z vás, kteří mají zájem o problematiku autismu, a kterým je blízká práce s dětmi. Pokud si chcete rozšířit znalosti a zkušenosti v této oblasti, a jste ochotni věnovat tomu část svého volného času (včetně některých víkendů), bude pro Vás tento předmět jistě velkým přínosem. Odměnou vám bude také možnost setkat se s autistickými dětmi, jejich rodiči a nahlédnout do jejich reálného života. Předmět je koncipován jako převážně praktický a je realizován ve spolupráci s Nadačním fondem KOMETA, který se zaměřuje na podporu rodin s dětmi s poruchou autistického spektra (PAS). Některá setkání budou probíhat v prostorách Nadačního fondu v DRFG Areně (ul. Křídlovická 34). Prosím, počítejte s nutností časové rezervy na přesun - cca 15- 20 minut. Výuka bude složena ze dvou částí - jednou z nich budou dvouhodinové semináře, které budou probíhat formou přednáškových bloků, diskuzí, kazuistik, společných zamyšlení nad některými otázkami apod. Druhá část je pak ryze praktická - seznámíte se s konkrétními způsoby práce s dětmi s PAS, navštívíte vybraná pracoviště, která se věnují práci s dětmi s PAS, zúčastníte se pořádaných aktivit a akcí. Tyto programy budou často probíhat mimo pravidelný rozvrh, někdy i o víkendech. Očekává se vaše aktivní zapojení do všech aktivit, čímž můžete intenzitu získaných zkušeností jedině zvýšit :) Pokud se na základě výše uvedeného rozhodnete předmět absolvovat, tak se na spolupráci s vámi rozhodně těšíme! Za realizační tým Zuzana Slováčková
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022.