PV2B109 Langfristige Konflikte des Spätmittelalters (1250–1500)

Filozofická fakulta
podzim 2020

Předmět se v období podzim 2020 nevypisuje.

Rozsah
0/0/0. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Petr Elbel, Ph.D. (přednášející)
Dr. phil. Klára Hübnerová (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Elbel, Ph.D.
Ústav pomocných věd historických a archivnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Barová
Dodavatelské pracoviště: Ústav pomocných věd historických a archivnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 3. 12. 14:00–18:00 VP, Pá 4. 12. 9:00–18:00 VP, So 5. 12. 9:30–13:30 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 23 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Konflikte sind eine anthropologische Gestaltungskonstante, die Staaten, Nationen, Gesellschaften allerdings auch ideelle Entitäten formt. Bis heute beherrscht Ihre Untersuchung allerdings die Analyse des kurzfristigen kriegerischen Konflikts. Die Spezifika langfristig ungelöster Konflikte und ihre strukturellen Folgen sind bis heute deutlich weniger stark erforscht, denn sie beruhen auf einer langsameren und wechselvollen Entwicklungsdynamik, die mit den üblichen Kategorien von Prävention, Ursache, Verlauf und Wirkung nur bedingt fassbar ist. Während in kurzen Konflikten oftmals Eskalation und deren Auflösung im Vordergrund stehen, wechseln sich in langfristig ungelösten Konflikten „heiße“ Phasen mit solchen des Stillstandes ab. Zu den Merkmalen langwieriger Konflikte gehört nämlich oft ein ideeller Basiskonflikt, der sich mit den gängigen Instrumenten der Politik (d.h. Gewalt, Recht und Diplomatie) nicht auflösen lässt. Dadurch wird er nicht nur in die Länge gezogen, sondern auch stabilisiert. Letzteres hat Folgen für die oftmals vielschichtigen Vernetzungen der Streitparteien, die somit gezwungen werden, den ‚Konsens auf niedrigsten Niveau‘ zu suchen. Der Kurs richtet sich insbesondere an MasterstudentInnen und DoktorandInnen, und setzt sich aus zwei Komponenten zusammen: Studium der empfohlenen Fachliteratur und der Teilnahme an einer internationalen Tagung, an welcher die vorwiegend aus dem deutschsprachigen Raum stammenden Vortragenden zum Thema langfristiger Konflikte vortragen werden.
Konflikty představují antropologickou konstantu, která utváří státy, národy, společnosti, ale také ideové entity. Výzkum konfliktů je však dodnes zaměřen především na analýzu krátkých, zejména válečných konfliktů. Specifika dlouhodobě nevyřešených konfliktů a jejich strukturální důsledky byly dodnes zkoumány podstatně méně, neboť tyto konflikty vykazují pomalejší a proměnlivou vývojovou dynamiku, kterou nelze obvykle popsat obvyklými kategoriemi prevence, příčin, průběhu a důsledků. Zatímco u krátkodobých konfliktů obvykle můžeme rozlišit fázi jejich eskalace a jejich vyřešení, střídají se u dlouhodobých konfliktů „horké“ fáze s fázemi klidu. Ke znakům dlouhodobých konfliktů často patří základní ideový konflikt, který nelze vyřešit obvyklými politickými nástroji (násilí, právo, diplomacie). Právě proto takový konflikt nejen dlouho trvá, ale je zároveň stabilizovaný. Důsledkem toho je často mnohovrstevnaté propojení sporných stran, které jsou nuceny hledat konsensus na nejnižší úrovni. Kurz, který je vhodný především pro studenty navazujícího magisterského a doktorského studia, bude složen ze dvou komponent: studia doporučené odborné literatury a účasti na mezinárodní konferenci (3.–5.12.2020), na které přednášející především z německy mluvících zemí pronesou přednášky k problematice dlouhodobých konfliktů v pozdním středověku.
Výstupy z učení
Die KursteilnehmerInnen werden einerseits ihre Kenntnis der mittelalterlichen Geschichte vertiefen, andererseits ihre Kenntnis von zwei Fachgenres vertiefen: die Rezension und der Tagungsbericht.
Účastníci/účastnice kurzu si jednak prohloubí svou znalost středověkých dějin, jednak se procvičí ve dvou odborných žánrech: recenze a zpráva z konference.
Osnova
  • 1. Block (2. Octoberhälfte): Einführung in das Kursthema, Vorstellung der einführenden Literatur (Verzeichnis der grundlegenden Artikel und Bücher, aus denen die Kursteilnehmenden ein Werk zum rezensieren auswählen), Vorstellung des Konferenzprogrammes. Zwischen Block 1. und 2.: Die Studenten lesen sich in das Thema ein und wählen ein Werk für ihre Rezension aus. 2. Block (2. Novemberhälfte): Wie schreibe ich eine Rezension, wie verfasse ich einen Tagungsbericht, wie formuliere ich Fragen zu den Konferenzbeiträgen? Zwischen Block 2. Und 3.: Die Studierenden verfassen eine Rezension zu einem selbst ausgewählten Buch. 3. Block (3.-5. December): Tagung Nach dem 3. Block: die Studierenden verfassen einen Konferenzbericht, In der Prüfungszeit: Auswertung der Rezensionen und Konferenzberichte durch die Unterrichtenden.
  • 1. blok (2. polovina října): úvod do předmětu, představení základní literatury (seznam zásadních článků a knih, z nichž si posluchači a posluchačky vyberou jednu k sepsání recenze), představení programu konference. Mezi 1. a 2. blokem: studenti čtou doporučenou základní literaturu, a pak knihu vybranou k recenzování. 2. blok (2. polovina listopadu): jak psát recenzi, jak psát zprávu z konference, jak klást otázky na konferenci? Mezi 2. a 3. blokem: studenti píší recenzi vybrané knihy. 3. blok (3.-5.prosince): konference. Po 3. bloku: studenti píší zprávu z konference. Zkouškové období: vyhodnocení recenzí a zpráv z konference vyučujícími.
Výukové metody
workshop
Metody hodnocení
Bedingung für einen erfolgreichen Abschluss des Kurses ist einerseits die Erarbeitung einer Rezension zu einem ausgewählten fremdsprachigen Fachbuch, das sich mit dem Thema mittelalterlicher Konflikte auseinandersetzt. Andererseits die Teilnahme an der ganzen Tagung, die auch Diskussionsbreiträge einschließt sowie die Ausarbeitung des Tagungsberichtes (beide Texte können in der tschechischen Sprache abgegeben werden).
Podmínkou získání zápočtu je jednak zpracování recenze vybrané cizojazyčné knihy k problematice středověkých konfliktů, jednak aktivní účast na celé konferenci, která zahrnuje i zapojení do diskuze, a vypracování zprávy z této konference (oba písemné výstupy mohou být odevzdány v českém jazyce).
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.