RLA22 Indian Religions

Faculty of Arts
Autumn 2014
Extent and Intensity
2/0/0. 4 credit(s) (plus 1 credit for an exam). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Supplier department: Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Timetable
Thu 12:30–14:05 J21
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz je historickým přehledem vývoje indických kultur a společností pojatým jako popis vrstvení inovací životních stylů a strategií řešení zásadních dobových problémů. Toto vrstvení má podobu postupné kumulace kulturních zdrojů, z nichž čerpají různé tradice, které lze pod velmi rozsáhlou kategorii "indických náboženství" zařadit. Způsoby mobilizace těchto kulturních zdrojů a jejich zhodnocování v kontextu institucionalizace různých způsobů pospolného života a utváření kolektivních identit představují základní témata, jimž je uvedený historický popis vrstvení inovací jakožto způsobů obohacování sdílených tradic podřízen.


Po absolvování kurzu bude student schopen:


charakterizovat významné epochy indických dějin a kulturní a náboženské inovace, které tyto epochy v souvislosti se svým sociálním a ekonomickým vývojem přinesly;
objasňovat způsoby šíření a mezigenračního předávání kulturních zdrojů a způsoby jejich zužitkovávání v každodenním osobním i politickém životě indických společností;
vysvětlovat, jakým způsobem se v různých obdobích dějin v indických společnostech utvářely a vzájemně vymezovaly významné kolektivní identity, a jakým způsobem tato vymezování využívala nashromážděné kuturní zdroje dosavadní tradice.
popisovat povahu společenského uspořádání založeného na tzv. kastovním systému v souvislosti s fungováním tradičních forem práva (dharmy);
klasifikovat významné literární zdroje indických tradic a objasňovat jejich historický původ;
popsat povahu indického islámu a způsoby a podoby prolínání islámských a ne-islámských tradic v obdobích muslimských panství a v období koloniálním.

Syllabus (in Czech)
  • 1. Organizační setkání
  • 2. Periodizace indických dějin
  • 3. Nejstarší známé vrstvy indické religiozity a raně védské období
  • 4. Náboženství v období prvních měst
  • 5. Náboženství a kultura klasického období I
  • 6. Náboženství a kultura klasického II
  • 7. Náboženství poklasického období
  • 8. Příchod islámu a islám v Indii
  • 9. Náboženský život v "pozdním středověku"
  • 10. Příchod Evropanů
  • 11. Náboženství současné Indie
  • 12. Rituál a rituální život na Indickém subkontinentu
  • 13. Jóga, tantra a šaktismus
Literature
    required literature
  • CLOTHEY, Fred W. Religion in India : a historical introduction. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2006, xi, 282. ISBN 9780415940245. info
  • MICHAELS, Axel. Hinduism : past and present. Translated by Barbara Harshav. Princeton: Princeton University Press, 2004, xvii, 429. ISBN 0691089531. info
  • Upanišady. Translated by Dušan Zbavitel. 1. vyd. Praha: DharmaGaia, 2004, 446 s. ISBN 8086685349. info
  • VAVROUŠEK, Petr. Védské hymny. Translated by Oldřich Friš. 3., rozš. a rev. vyd. Praha: DharmaGaia, 2000, 203 s. ISBN 8085905620. info
    recommended literature
  • DEÁK, Dušan. Indickí svätci medzi minulosťou a prítomnosťou : hľadanie hinduistov a muslimov v Južnej Ázii. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, Filozofická fakulta, 2010, x, 241. ISBN 9788081051708. info
Teaching methods (in Czech)
přednášky, individuální analýzy pramenů, skupinové projekty, individuální referáty
Assessment methods (in Czech)
test, zpětná vazba k analýzám praemnů, referátům a výstupům ze skupinových projektů, obhajoba výstupu ze skupinového projektu formou závěrečné rozpravy
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=2919
The course is also listed under the following terms Spring 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2014/RLA22