RLB260 Religionistika v kontextu společenských věd

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RLB260/P: Čt 13:20–14:55 B11, M. Fujda
RLB260/K: Pá 13. 3. 16:40–18:15 J31, Pá 10. 4. 16:40–18:15 J31, Pá 15. 5. 16:40–18:15 N41, M. Fujda
Předpoklady
RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s metodologickými možnostmi religionistiky pojaté jako sociální věda. Studenti budou seznámeni s filosofickými základy moderního vědeckého projektu, se specifiky sociálních věd a se základními nástroji, kterými sociální vědy disponují pro řešení problémů, které v nich vyvstávají.
Absolvent kurzu by měl chápat co a k čemu je věda a čím se liší od ostatních souborů/systémů vědění ve společnosti. Měl by být schopen vysvětlit principy vědecké klasifikace a problematiku definice, vyjasnit, co je výrok, soud, argument. Měl by chápat rozlišení mezi jazykem a metajazykem a rozumět, k čemu ve vědě slouží pojmy, hypotézy a teorie, jak dochází k verifikaci/falsifikaci hypotéz a teorií. Měl by být obeznámen s pojmy jako reliabilita a validita výzkumu, chápat, k čemu slouží experiment, co je závislá a nezávislá proměnná. Měl by být schopen svoji kritickou obeznámenost s metodologickými nástroji společenských věd uplatnit na problémy studia společnosti a kultury.
Osnova
  • (0) Organizační setkání; (1) Pojem vědy a vědeckého bádání, přírodní vs. sociální vědy; (2) Základy logiky: definování, vyplývání, argument; (3) Pojem, hypotéza, teorie, paradigma; (4) Kauzalita v sociálních vědách, experiment a proměnné; (5) Validita a reliabilita; (6) Výzkumná otázka, pracovní hypotéza a vzorek; (7) Design, metoda: přehled možností; (8) Problémy s tázáním; (9) Řeč statistiky; (10) Co neřekne kvantitativní výzkum; (11) Principy kvalitativního výzkumu; (12) Od tázání k teorii.
Literatura
  • PUNCH, Keith. Introduction to social research : quantitative and qualitative approaches. 2nd ed. London: SAGE Publications, 2006, xvi, 320. ISBN 0761944176. info
  • Jak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 374 s. ISBN 80-246-0139-7. info
  • Critical issues in social research : power and prejudice. Edited by Suzanne Hood - Berry Mayall - Sandy Oliver. 1st pub. Buckingham: Open University Press, 1999, ix, 177 s. ISBN 0-335-20141-5. info
  • WALLERSTEIN, Immanuel Maurice. Kam směřují sociální vědy :zpráva Gulbenkianovy komise o restrukturaci sociálních věd. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 111 s. ISBN 80-85850-65-6. info
  • LIESSMANN, Konrad a Gerhard ZENATY. O myšlení :úvod do filosofie. Translated by Jiří Horák. Olomouc: Votobia, 1994, 377 s., ob. ISBN 80-85619-94-6. info
Metody hodnocení
Typ výuky:
Přednášky, seminární diskuse, domácí úkoly.
Podmínky ukončení:
(1) Odevzdávání krátkých domácích úkolů.
(2) Návrh výzkumu.
(3) Test s otevřenými otázkami.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2009/RLB260