RLB395 Šambhala

Filozofická fakulta
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Ivona Vrzalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 21. 2. 16:00–17:40 G32, Pá 20. 3. 16:00–17:40 G32, Pá 17. 4. 16:00–17:40 G32
Předpoklady
( RLA10 Buddhismus I && RLA11 Buddhismus II ) || ( RLKA10 Buddhismus I && RLKA11 Buddhismus II ) || ( RLA21 Buddhismus || RLKA21 Buddhismus ) || JAP149 Buddhism: Teaching&Practice
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Šambhala je v kurzu představená z hlediska buddhistického i buddhologického. Šambhala je tibetská bájná říše opředená mýty a legendami jak původně hinduistického a buddhistického, tak v posledních zhruba dvou stoletích i západního, euroamerického původu. Religionistická interpretace vychází z dvojího chápání či vysvětlení existence Šambhaly (1) jakožto reálné geografické a historické entity a součástí pozemského dění či (2) jakožto imaginární a mimopozemské entity – se šambhalská mytologie shoduje na tom, že její mytické dějiny jsou časově paralelní vzhledem k dějinám světovým. Chronologie Šambhaly se z hlediska buddhismu prolíná se světovým historickým časem; jedná se o říši se sice časově různě definovaným počátkem a koncem, nicméně v každém případě o říši k pozemskému času paralelní.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude studentka či student schopna/schopen:
  • porozumět a vysvětlit skutečnost, že šambhalský mýtus je z typologického hlediska mýtem o posledních věcech člověka, lidstva a světa, tj. mýtus eschatologický;
  • porozumět a vysvětlit skutečnost, že je i mýtem soteriologickým, neboť zahrnuje buddhistické pojetí vysvobození jedince i lidstva z utrpení;
  • rozlišit vědecký, religionistický přístup k Šambhale jakožto součásti severního buddhismu;
  • zpracovávat vybrané prameny ve formě analytických výpisků.
  • Osnova
    • Tibetská buddhistická eschatologie individuální (Bardo Thödol).
    • Tibetská buddhistická eschatologie univerzální (Šambhala).
    • Kálačakratantra. Tantrický text ze severní Indie (10. až 11. století).
    • Struktura buddhistického eschatologického mýtu: Šambhala jako místo, kde se objeví budoucí ničitel-vysvoboditel světa Rudra Čakrin.
    • Struktura buddhistického eschatologického mýtu: střední dějiny Šambhaly, tj. od okamžiku pronesení proroctví až po jeho naplnění.
    • Eschatologická bitva, zánik a následné znovuzrození světa; poválečné uspořádání světa, charakteristika obnovy světa.
    • Popis a analýza zobrazení Šambhaly: ničitel světa Rudra Čakrin.
    • Popis a analýza zobrazení Šambhaly: vysvoboditel světa Rudra Čakrin.
    • Popis a analýza zobrazení Šambhaly: typologie zobrazení
    • Šambhala a Šangrila: Západ a šambhalský mýtus
    Literatura
      povinná literatura
    • BĚLKA, Luboš. Buddhistická eschatologie : šambhalský mýtus. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 171 s. ISBN 8021034912. info
    • ROZEHNALOVÁ, Jana a Luboš BĚLKA. Tibetský buddhismus a západní imaginace. Slavnost Kálačakry ve Štýrském Hradci. Religio: Revue pro religionistiku. Brno: Česká společnost pro studium náboženství, 2003, roč. 11, č. 1, s. 53-76. ISSN 1210-3640. info
      doporučená literatura
    • Transformations and transfer of Tantra in Asia and beyond. Edited by István Keul. Berlin: De Gruyter, 2012, ix, 531. ISBN 9783110258110. info
    • Shambhala. Edited by Nikolaj Konstantinovič Rerich. New Delhi: Aravali Books International, 1997, viii, 316. ISBN 8186880178. info
    Výukové metody
    Přednášky; samostatná četba literatury; studium multimediálních ukázek; diskuse v přednáškách.
    Metody hodnocení
    Ukončení kolokviem
    Faktografický test (výběr správné odpovědi, je nutno získat alespoň 60 bodů ze 100). Test tvoří 100% celkového hodnocení v kurzu.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován jednou za tři roky.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2019, podzim 2020.