RLB505 Post-sekulární sociologie

Filozofická fakulta
jaro 2020

Předmět se v období jaro 2020 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Mgr. et Mgr. Miroslav Vrzal, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Sedlářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
( RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky ) && ( RLA13 Úvod do metodologie výzkumu || RLKA13 Úvod do metodologie výzkumu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz se bude zaměřovat na vybrané teorie, koncepty, problémy a výzvy sociologie náboženství po ústupu sekularizačního paradigmatu, přičemž bude specificky pracovat s konceptem post-sekularity. Po úvodním představení konceptu post-sekularity ve vztahu k sociologii náboženství budou studenti seznámeni s klíčovými teoriemi sekularizace, sekularizační debatou a sekularizačním paradigmatem, dále se seznámí s koncepty spjatými s transformací a revitalizací náboženství v pozdní moderně (desekularizace, deprivatizace, spirituální revoluce) a konceptem mnohočetných modernit. V druhé části se kurz bude věnovat charakteru a vymezení sekulárna/sekularity/sekularismu a teoretickým uchopování problematiky vztahu mezi „náboženským“ a „sekulárním“ (konkrétněji pak vztahem mezi vědou a náboženstvím) v současné tzv. „post-sekulární společnosti“, reflektována bude rovněž akademická kritika samotného konceptu náboženství.
Po absolvování tohoto kurzu bude student:
• schopen lépe rozumět sekularizačnímu paradigmatu a sekularizační debatě v rámci sociologie náboženství;
• obeznámen s konceptem post-sekularity;
• schopen použít vybrané teorie, přístupy a koncepce při analýze náboženství na počátku 21. století;
• obeznámen s diskuzí ohledně hranic mezi sekulárním a náboženským;
• seznámen se současnou kritikou konceptu náboženství;
• schopen lépe rozumět roli náboženství v současném globalizovaném světě;
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu
  • 2. Post-secular: Sociologie náboženství v „post-sekulárním věku”
  • 3. Vybrané sekularizační teorie, sekularizační paradigma a historizace sekularizační debaty
  • 4. Teorie racionální volby jako konkurenční paradigma k teoriím sekularizace
  • 5. Mnohočetné modernity
  • 6. Deprivatizace náboženství
  • 7. Desekularizace
  • 8. Spirituální revoluce
  • 9. Znovupromýšlení sekulárna: sekulárno/sekularita/sekularismus, hranice mezi sekulárním a náboženským
  • 10. Kritika konceptu náboženství
  • 11. ANT, náboženství a ne-lidští aktéři
  • 12. Religionistika jako sekulární prostor
  • 13. Vztah vědy a náboženství v post-sekulární společnosti
Literatura
  • The post-secular in questionreligion in contemporary society. Online. Edited by Philip S. Gorski. New York: New York University Press, 2012. 375 p. ISBN 9780814738733. [citováno 2024-04-23] info
  • VIDO, Roman. Konec velkého vyprávění? : sekularizace v sociologické perspektivě. Online. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2011. 350 s. ISBN 9788021057890. [citováno 2024-04-23] info
  • HEELAS, Paul. The spiritual revolution : why religion is giving way to spirituality. Online. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing, 2005. xi, 204. ISBN 1405119594. [citováno 2024-04-23] info
  • ASAD, Talal. Formations of the secular : Christianity, Islam, modernity. Online. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 2003. 269 s. ISBN 0804747687. [citováno 2024-04-23] info
  • The desecularization of the world : resurgent religion and world politics. Online. Edited by Peter L. Berger. Washington, D.C.: Ethics and Public Policy Center, 1999. viii, 135. ISBN 0802846912. [citováno 2024-04-23] info
  • CASANOVA, José V. Public religions in the modern world. Online. Chicago: University of Chicago Press, 1994. x, 320. ISBN 0226095355. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, četba předepsané literatury
Metody hodnocení
Požadavky: 1) prezentace jednoho vybraného textu z četby v hodině; 2) četba předepsané literatury a aktivní participace v diskuzích v jednotlivých hodinách; 3) závěrečné ústní kolokvium
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2016.