RLB521 Uctívání ďábla ve středověkých představách o herezi

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. František Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Zbíral, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Šárka Londa Vondráčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 15:50–17:25 U36
Předpoklady
RLA06 Křesťanství I || RLKA06 Křesťanství I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na důležitou součást tažení středověké církve proti herezím, obviňování heretiků z uctívání ďábla, které se na sklonku středověku stalo základem představ o sabatech čarodějnic. Uchopuje téma v úzkých vazbách k proměnám vrcholně a pozdně středověké společnosti, zejména s ohledem na proměny institucí (vykonávání moci a správy, právo a soudnictví) a způsobů myšlení (teologie, vztah mezi učeností a ústní kulturou). Posluchači jsou seznamování s vybranými významnými prameny k tématu, s možnostmi jejich analýzy a také s vývojem a současným stavem příslušné medievalistické diskuse.
Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti schopni:
  • orientovat se v základním přehledu pramenů ke středověkým představám o uctívání ďábla, včetně určení základních vazeb mezi těmito prameny;
  • zasadit tyto prameny jak do historického kontextu jejich vzniku, tak do kontextu jejich následného významu a vlivu na historické události a děje;
  • rozpoznat význam těchto pramenů pro kladení a zodpovídání religionisticky, historiograficky či antropologicky relevantních otázek;
  • chápat souvislosti mezi různými složkami a úrovněmi středověké kultury, jako byly teologické diskuse, vývoj právních systémů a ústní kultura, včetně znalosti konkrétních příkladů těchto souvislostí;
  • orientovat se v přehledu bádání o tématu v kontextu obecnějších dějin moderního studia středověké kultury.
  • Osnova
    • 1. Biblická východiska a dědictví antiky; předobrazy antinomické hereze.
    • 2. První „uctívači ďábla“ na středověkém západě: Akvitánští „manichejci“ a kanovníci z Orléansu.
    • 3. Údajní uctívači ďábla v 11. a 12. století.
    • 4. Obraz ďábelské sekty jako výchovný prostředek.
    • 5. Bula Vox in Rama (1233) a počátky papežské inkvizice.
    • 6. Představa iniciace do ďábelské sekty; strach z ďábelské konspirace.
    • 7. Zánik templářského řádu: Rouhání, apostaze a kult ďábla.
    • 8. Tematizace ďábelského heretika v soudním procesu.
    • 9. Hereze a ďábelská magie ve 14. století.
    • 10. Rané představy o sabatu čarodějnic, první polovina 15. století.
    • 11. Ďábel v představách o sabatu a v politických procesech pozdního středověku.
    • 12. Postava čarodějnice – ženy jako téma honu na čarodějnice.
    Literatura
      povinná literatura
    • OSTORERO, Martine. The Concept of the Witches’ Sabbath in the Alpine Region (1430-1440), Text and Context. In Klaniczay, Gábor - Pócs, Eva. Demons, Spirits, Witches 3: Witchcraft Mythologies and Persecutions. Budapest: CEU Press, 2008, s. 15-34. info
    • HERGEMÖLLER, Ulrich-Bernd. Black Sabbath Masses: Fictitious Rituals and Real Inquisitions. In Auffarth, Christoph - Stuckenbruck, Lauren T. The Fall of the Angels (Themes in Biblical Narrative). Leiden: Brill, 2004, s. 176-191. info
    • GINZBURG, Carlo. Židé, kacíři a čarodějnice. In Noční příběh: Sabat čarodějnic. 1. vyd. Praha: Argo, 2003. info
    • RUSSELL, Jeffrey B. a Mark W. WYNDHAM. Witchcraft and de Demonization of Heresy. In Levack, Brian P. Witchcraft in the Ancient World and the Middle Ages. London - New York: Garland, 1992, s. 305-325. info
    Výukové metody
    Přednášky; četba pramenů a sekundární literatury zadaných k jednotlivým přednáškám; seminární prezentace k zadanému prameni (viz níže); práce na komentáři ke kolokviu (viz níže).
    Metody hodnocení
    Vystoupení s prezentací k zadanému prameni během semestru. Vystoupení probíhá v rámci příslušné hodiny a je nezbytnou podmínkou k ukončení kurzu. Prezentace jsou zaměřeny na faktografické představení obsahu pramene a kontextu jeho vzniku. Zpracovaný komentář na vybrané téma související s pramenem prezentovaným v semestru, o rozsahu 3600-5400 znaků. Komentář spočívá v zodpovězení zadaných otázek a je od něj očekáván religionisticky relevantní analytický přístup k prameni. Odevzdává se během zkouškového období nejpozději tři dny před konáním kolokvia, na nějž je student přihlášen. Představení komentáře v kolokviální rozpravě a aktivní účast v následující diskusi, která prokáže studentovu obeznámenost s tématem.
    Informace učitele
    Předmět je administrován na e-learningové platformě ELF (www.elf.phil.muni.cz)
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/RLB521