RLB541 Úvod do kvalitativního výzkumu: Vstup do terénu, pozorování, rozhovor

Filozofická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Michaela Žáková (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Sedlářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 19. 2. 16:00–17:40 B2.33, Út 26. 2. 16:00–17:40 B2.33, Út 12. 3. 16:00–17:40 B2.33, Út 19. 3. 16:00–17:40 B2.33, Út 26. 3. 16:00–17:40 B2.33, Út 2. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 9. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 16. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 23. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 30. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 7. 5. 16:00–17:40 B2.33, Út 14. 5. 16:00–17:40 B2.33
Předpoklady
( RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se základy realizace kvalitativního výzkumu. Kurz se blíže věnuje problémům spojeným se vstupem do terénu a základním metodám terénního výzkumu: pozorování a rozhovoru. Svým charakterem je kurz vhodný zejména pro ty, kteří zpracovávají kvalitativně založenou bakalářskou práci nebo se chystají realizovat samostatný terénní výzkum.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti a studentky schopni:
  • navrhnout vhodnou výzkumnou otázku pro kvalitativní výzkum
  • objasnit možnosti a úskalí využívání kvalitativních výzkumných metod
  • provést kvalitativní rozhovor a pozorování
  • vytvořit relevantní terénní poznámky a přepisy rozhovorů
  • reflektovat etické problémy, možnosti a limity vlastní pozice v terénu a při analýze dat
  • Osnova
    • Úvodní informace k předmětu
    • Kvalitativní teorie, stanovení výzkumného problému, možnosti analytických nástrojů
    • Seminární diskuze nad výzkumnými tématy
    • Vstup do terénu a etické dimenze výzkumu
    • Samostatné terénní cvičení: Pozorování
    • Seminární diskuze: reflexe vlastního pozorování, psaní terénních poznámek
    • Samostatné terénní cvičení: Rozhovor
    • Seminární diskuze: reflexe vedení rozhovorů, přepisy rozhovorů
    • Hosté: Jak rozhovor a pozorování vnímají sami participanti?
    • Jak napsat závěrečnou reflexivní zprávu?
    • Zpracovávání závěrečné reflexivní zprávy
    • Závěrečné zhodnocení kurzu, konzultace o průběhu psaní závěrečné reflexivní zprávy
    Literatura
      povinná literatura
    • DVOŘÁKOVÁ, Tereza. Etnografie : improvizace v teorii a terénní praxi. Edited by Tereza Stöckelová - Yasar Abu Ghosh. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 250 s. ISBN 9788074191480. info
    • SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
    • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 stran. ISBN 8085850893. info
      doporučená literatura
    • KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
    • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
    • EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995, xviii, 254. ISBN 0226206815. URL info
    Výukové metody
    Přednášky, seminární diskuse, výzkumné úkoly, závěrečná reflexivní zpráva
    Metody hodnocení
    Předmět je ukončen kolokviem. Připuštění ke kolokviu je podmíněno dosažením alespoň 60 bodů v průběhu semestru:
    1) Odevzdání tří úkolů z terénních cvičení a jejich následné prezentace na seminářích (max. 75 bodů)
    2) Aktivní účast v seminárních diskuzích (max. 25 bodů)
    Studující mohou získat bonusové body i za docházku na přednášky a semináře.
    Kolokvium má podobu ústní rozpravy nad závěrečnou reflexivní zprávou. K úspěšnému ukončení kurzu je třeba získat alespoň 60 bodů ze 100 možných.
    Navazující předměty
    Informace učitele
    https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=5491
    Doporučený je souběžný zápis předmětů RLA24 Náboženství v sociologicko-antropologické perspektivě a RLA13 Úvod do metodologie výzkumu v religionistice
    Předmět je administrován na e-learningové platformě ELF (https://elf.phil.muni.cz).
    Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/RLB541