FF:RLB541 Kvalitativní výzkum - Informace o předmětu
RLB541 Úvod do kvalitativního výzkumu: Vstup do terénu, pozorování, rozhovor
Filozofická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Michaela Žáková (přednášející)
- Garance
- Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Sedlářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 19. 2. 16:00–17:40 B2.33, Út 26. 2. 16:00–17:40 B2.33, Út 12. 3. 16:00–17:40 B2.33, Út 19. 3. 16:00–17:40 B2.33, Út 26. 3. 16:00–17:40 B2.33, Út 2. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 9. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 16. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 23. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 30. 4. 16:00–17:40 B2.33, Út 7. 5. 16:00–17:40 B2.33, Út 14. 5. 16:00–17:40 B2.33
- Předpoklady
- ( RLA01 Úvod do religionistiky || RLKA01 Úvod do religionistiky )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího. - Mateřské obory/plány
- Religionistika (program FF, B-HS)
- Religionistika (program FF, B-PH) (3)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty a studentky se základy realizace kvalitativního výzkumu. Kurz se blíže věnuje problémům spojeným se vstupem do terénu a základním metodám terénního výzkumu: pozorování a rozhovoru. Svým charakterem je kurz vhodný zejména pro ty, kteří zpracovávají kvalitativně založenou bakalářskou práci nebo se chystají realizovat samostatný terénní výzkum.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném ukončení kurzu budou studenti a studentky schopni:
- navrhnout vhodnou výzkumnou otázku pro kvalitativní výzkum
- objasnit možnosti a úskalí využívání kvalitativních výzkumných metod
- provést kvalitativní rozhovor a pozorování
- vytvořit relevantní terénní poznámky a přepisy rozhovorů
- reflektovat etické problémy, možnosti a limity vlastní pozice v terénu a při analýze dat
- Osnova
- Úvodní informace k předmětu
- Kvalitativní teorie, stanovení výzkumného problému, možnosti analytických nástrojů
- Seminární diskuze nad výzkumnými tématy
- Vstup do terénu a etické dimenze výzkumu
- Samostatné terénní cvičení: Pozorování
- Seminární diskuze: reflexe vlastního pozorování, psaní terénních poznámek
- Samostatné terénní cvičení: Rozhovor
- Seminární diskuze: reflexe vedení rozhovorů, přepisy rozhovorů
- Hosté: Jak rozhovor a pozorování vnímají sami participanti?
- Jak napsat závěrečnou reflexivní zprávu?
- Zpracovávání závěrečné reflexivní zprávy
- Závěrečné zhodnocení kurzu, konzultace o průběhu psaní závěrečné reflexivní zprávy
- Literatura
- povinná literatura
- DVOŘÁKOVÁ, Tereza. Etnografie : improvizace v teorii a terénní praxi. Edited by Tereza Stöckelová - Yasar Abu Ghosh. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 250 s. ISBN 9788074191480. info
- SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Translated by Martin Štulrajter. Bratislava: Ikar, 2005, 327 s. ISBN 8055109044. info
- GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 stran. ISBN 8085850893. info
- doporučená literatura
- KAUFMANN, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Translated by Marie Černá. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2010, 151 stran. ISBN 9788074190339. info
- BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 8085959461. info
- EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995, xviii, 254. ISBN 0226206815. URL info
- Výukové metody
- Přednášky, seminární diskuse, výzkumné úkoly, závěrečná reflexivní zpráva
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Připuštění ke kolokviu je podmíněno dosažením alespoň 60 bodů v průběhu semestru:
1) Odevzdání tří úkolů z terénních cvičení a jejich následné prezentace na seminářích (max. 75 bodů)
2) Aktivní účast v seminárních diskuzích (max. 25 bodů)
Studující mohou získat bonusové body i za docházku na přednášky a semináře.
Kolokvium má podobu ústní rozpravy nad závěrečnou reflexivní zprávou. K úspěšnému ukončení kurzu je třeba získat alespoň 60 bodů ze 100 možných. - Navazující předměty
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=5491
Doporučený je souběžný zápis předmětů RLA24 Náboženství v sociologicko-antropologické perspektivě a RLA13 Úvod do metodologie výzkumu v religionistice
Předmět je administrován na e-learningové platformě ELF (https://elf.phil.muni.cz). - Další komentáře
- Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2019/RLB541