RLB67 Cognitive Study of Religions

Faculty of Arts
Spring 2008
Extent and Intensity
1/1. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Aleš Chalupa, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Barbora Polifková (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Dušan Lužný, Dr.
Department for the Study of Religions – Faculty of Arts
Contact Person: Lucie Čelková
Timetable
Tue 13:20–14:55 B32
Prerequisites (in Czech)
Kurz je určen studentům magisterského studia religionistiky.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je poskytnout studentům religionistiky základní úvod do problematiky kognitivní religionistiky. Kurz sestává ze tří tematických bloků. V první, teoretické části budou zevrubněji představeny především vlastní východiska kognitivních přístupů (přednášky č.1 a 2). Ve druhé části bude nastíněn vliv kognitivních procesů evolučně vyvinuté lidské mysli na vznik, uchovávání a šíření vlastních náboženských představ (přednášky č. 3-6). Třetí část se zaměří na ukázky konkrétních aplikací kognitivně orientovaných teorií během studia rituálu nebo kulturních systémů obecně (přednášky č. 7-10).
Syllabus (in Czech)
  • 0. Úvodní informační hodina; 1. Úvod do kognitivních věd – cíle, prostředky, metoda; 2. Kognitivní výbava člověka – evoluční perspektiva; 3. Náboženské představy: jak vznikají?; 4. Náboženské představy: jak se šíří?; 5. Náboženství: evoluční adaptace, vedlejší produkt nebo "šum"?; 6. Proč lidé věří a jak věří; 7. Kognitivní teorie náboženského rituálu; 8. Harvey Whitehouse – teorie dvou protikladných modů náboženskosti; 9. Kognitivní antropologie; 10. Kultura z pohledu kognitivních věd: co je to?; 11. Závěrečné shrnutí
Literature
  • TREMLIN, Todd. Minds and gods : the cognitive foundations of religion. Edited by Thomas E. Lawson. Oxford: Oxford University Press. xvii, 222. ISBN 0195305345. 2006. info
  • BARRETT, Justin L. Why would anyone believe in God? Lanham: Altamira. ix, 141. ISBN 0759106673. 2004. info
  • BOYER, Pascal. Religion Explained. London: William Heinnemann, 2001. info
Assessment methods (in Czech)
1) Vypracování seminární práce v rozsahu 5 až 10 stran (písmo Times New Roman 12, řádkování 1.5; průběžný poznámkový aparát a seznam použité literatury). Tématem práce bude a) aplikace hypotézy rituální formy a teorie rituální frekvence na některý z rituálů z libovolné náboženské tradice; nebo b) aplikace Whitehouseovy teorie dvou způsobů náboženskosti na konkrétní náboženskou tradici. V případě zájmu je možné konzultovat i jiné téma. 2) Úspěšné absolvování kolokvia sestávajícího z rozhovoru nad seminární prací a z ověření věcných a interpretačních znalostí z probrané látky a zadané četby.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught only once.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Spring 2010.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/RLB67