RLB73 Multikulturní a multireligiózní výchova

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Václavík, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Lucie Čelková
Rozvrh
Po 15:00–16:35 B11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícícho.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na základní vymezení hlavních pojmů a problémů spojených s konceptem tzv. multikulturalismu, a to s přihlédnutím na roli náboženství při vytváření kulturní a etnické identity. Vedle této teoretické (a v jistém smyslu především propedeutické) části bude hlavní pozornost věnována možnostem multikulturní a multireligiozní výchovy při zmírňování etnických a interkulturních konfliktů. Z tohoto důvodu bude značná část kurzu věnována přehledu o možnostech aplikací jednotlivých didaktických postupů existujících v rámci multikulturní výchovy.
Osnova
  • (0) Úvodní informace k předmětu.
  • (1) Základní pojmy I - skupiny.
  • (2) Základní pojmy II - vztahy.
  • (3) Kulturní, etnická a náboženská identita.
  • (4) Role etnické, kulturní a náboženské identity ve vzdělávacím procesu.
  • (5) Co je to multikulturní výchova.
  • (6) Role multikulturní a multireligiozní výchovy ve vzdělávacím procesu.
  • (7) Didaktické nástroje multikulturní a multireligiozní výchovy.
  • (8) Skupinové vyučování v multikulturní a multireligiozní výchově.
  • (9) Projektové vyučování v multikulturní a multireligiozní výchově.
  • (10) Aplikace Controversal Issues v multikulturní výchově.
  • (11) Evaluace.
  • (12) Závěrečná diskuse.
Literatura
  • BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2003, 347 s. ISBN 80-7325-020-9. info
  • HORVÁTHOVÁ, Jana. Interkulturní vzdělávání :příručka nejen pro středoškolské pedagogy : projekt Varianty. Edited by Veronika Kamenická - Jan Buryánek. [Praha]: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s. v nakladatelství Lidové noviny, 2002, 518, 84 s. ISBN 80-7106-614-1. info
  • ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
  • PAREKH, Bhikhu. Rethinking multiculturalism :cultural diversity and political theory. Basingstoke: Palgrave, 2000, xii, 379 s. ISBN 0-333-60882-8. info
  • Diversity and visual impairment :the influence of race, gender, religion and ethnicity on the individual. Edited by Madeline Milian - Jane N. Erin. New York: AFB Press, 2001, xxiv, 453. ISBN 0-89128-383-8. info
Metody hodnocení
Podmínky ukončení:
(a) vypracování seminární práce a její ústní obhajoba;
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2010/RLB73