RTDS28 Ruská moderna, avantgarda a postmoderna

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Galina Pavlovna Binová, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Danuše Kšicová, DrSc. (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ivo Pospíšil, DrSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit složité peripetie ruské literatury 20. století; vysvětlit základní principy moderny, jež se ostře diferencovala od předchozího positivismu, realismu a naturalismu, i když ve skutečnosti mnohé postupy předchozích údobí specificky transformovala; pochopit a osvětlit provokativní prohlášení avantgardy; interpretovat tvorbu avantgardy budovánou na záměrné a promyšlené transfiguraci poetiky autorů, které představitelé avantgardy veřejně odmítali; ozřejmit a historicky zdůvodnit podobné postupy postmoderny; charakterizovat prolínání žánrů krásné, věcné i profánní literatury včetně hojného užívání pokleslých jazykových vrstev; analyzovat poetiku vytypovaných literárních děl v souladu s tématem vlastní doktorské práce;
Osnova
  • 1. Utváření ruské moderny v evropském kontextu
  • 2. Nejdůležitější představitelé jednotlivých modernistických směrů
  • 3. Analýza poetiky dekadentní a symbolistické poezie a dramatu
  • 4. Poetika akméismu
  • 5. Poetika futurismu a konstruktivismu
  • 6. Expresionistická dramatika
  • 7. Problémy modernistické prózy
  • 8. Proměny románu 20. století
  • 9. Absurdní drama avantgardy a postmoderny
  • 10. Poetika postmodernistické prózy
  • 11. Problémy kultury 20. století
  • 12. Vlastní výzkumný projekt
Literatura
  • GLANC, Tomáš a Jana ROGOFF. Lexikon ruských avantgard 20. století. 1. vyd. Praha: Libri. 373 s. ISBN 8072772597. 2005. info
Výukové metody
Teoretická příprava samostatným studiem doporučené literatury; individuální konzultace; zahraniční stáž
Metody hodnocení
ústní zkouška; aplikace nabytých poznatků ve výzkumné práci; napsání kapitoly z disertace
Informace učitele
http://avantgarde.narod.ru/beitraege/ov/et_avangard_post.htm - www.russianculture.ru/fulle.asp?id=10 - Archiv - Podobné -
Doporučená literatura
Allgemeines Kunstlerlexikon. München-Leipzig 1992.
Amazonki avantgarda. M., Nauka 2001.
Antologija Satiry i Jumora Rossiji XX veka. Daniil Charms. M., Eksmo 2003.
Ariès, Philippe: Człowiek i śmierć. Warszawa, Państwowy Institut Wydawniczy 1992.
Aristoteles, Metafysika. Praha, Jan Laichter 1946.
Avantgarda. Vztah české a ruské avantgardy. Praha, Národní knihovna ČR, SK 2002.
Avantgard ostavlennyj na begu. L. Avrora 1989.
Bachtin, Michail, Problémy poetiky románu. Bratislava, Slovenský spisovatel´ 1973.
Týž: Fr. Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha. Odeon 1975.
Týž: Voprosy literatury i estetiki. M., Chud. lit.1975.
Barański, Zbigniew: Futuryzm v Rosji. In: Futurizm i jego varianty w literaturze europejskiej. Wrocław, WUW 1977.
Bartoňková, Dagmar: Il prosimentrum in Naturales quaestiones di Seneca. LH III., Západ-Východ 1995, 5-17.
Bayer, Patricia: Art Deco Interieur, 20-30 Jahre. München, W. Heyne Verlag 1990.
Bogomolov, N. A., Russkaja literatura načala XX veka i okkul´tizm. Issledovanija i materialy. M., Novoje literaturnoje obozrenije 1999.
Clűver, Claus: Ekphrasis Reconsidered. On Verbal Representations of Non-Verbal Texts. In: Interart Poetics. Essays on the Interrelations of the Arts and Media. Amsterdam, Atlanta, GA, Rodopi 1997, 19-33.
Content, Adelyne: Mysteriendrama. Dornach, Goetheanum 1985.
Czech Art Deco 1918-1938. Prague, The Municipal House 1998.
Čapek, Josef: Nejskromnější umění. 2. vyd. Praha, Aventinum 1930.
Týž:Umění přírodních národů. Praha, Čs. spisovatel 1957.
Týž: Nejskromnější umění. Praha, Obecní dům 2003.
Čapek, Karel: Pragmatismus čili filosofie praktického života. Praha, F. Topič 1925.
Černý, Václav : K surrealistickému manifestu. Host V, 1925, 190-195.
Týž: První sešit o existencialismu. Praha, V. Petr 1948.
Červeňák, Andrej a kol.: Ruská moderna I.-IV. Nitra, Vysoká škola pedag. 1992-1994.
Červenka, Miroslav: Dějiny českého volného verše. Brno, Host 2001.
Červinskij, P. P.: Semantičeskij jazyk fol´klornoj tradicii. Rostov, Izd. Rostov. univ. 1989. Česká výtvarná avantgarda dvacátých let Devětsil. Galerie hlavního města Prahy a Dům umění města Brna aj. Katalog výstavy z r. 1986.
Čokalová, Žoržeta Český surrealismus 30. let. Struktura básnického obrazu. Praha, Karolinum 1999.
Deák, František: Symbolistické divadlo. Bratislava, Tália-Press 1996.
Dejiny ruského umenia od začiatkov po súčasnosť. Pallas, Bratislava 1977.
Derrida, Jacques: Politiky přátelství. Praha, Filosofia 1994.
Týž: Ostrohy. Štýly Nietzscheho. Bratislava, Archa1998.
Diersh, Manfred: Empiriokritizismus und Impressionismus. Über Beziehungen zwischen Philosophie, Ästhetik bund Literatur um 1900 in Wien. Problemstellund und Methode. Berlin, Rütten-Loening 1973.
Donchin, Georgette: The Influence of French Symbolism on Russian Poetry. Gravenhage, Mouton 1958.
Duganov, R. V., Velemir Chlebnikov. Priroda tvorčestva. M., Sov. pis. 1990. Durdík, Josef: Poetika jakožto Estetika umění básnického. Praha, I. L. Kober 1881.
Eliade, Mircea: Mýtus o věčném návratu. Praha, Oikoymenh 1993.
Týž: Mefisto a androgyn. Praha, Oikoymenh 1997.
Týž: Mýty, sny a mystéria. Praha, Oikoymenh 1998.
Essays in Semiotics. Essais de sémiotique. Ed. by Julia Kristeva. Paris, Mouton 1971.
Estetičeskoje samosoznanije russkoj kul´tury: 20-je gody XX veka. Antologija. M.. Ros. gos. gumanit. univ. 2003.
Fischer, Ernst: Původ a podstata romantismu. Praha, Nakl. pol. lit. 1966.
Flaker, Aleksandar: Poetika osporavanja. Avangarda i književna ljevica. Zagreb, Školska knjiga 1984.
Frazer, J. G.: Zlatá ratolest, kap. Magie, mýty, náboženství, Mladá fronta, Praha 1994.
Francouzský symbolismus. Praha, Čs. spisovatel 1974.
Futurizm i jego varianty w literaturze europejskiej. Wrocław, WUW 1977.
Gasparov, M. L.: Sovremenyj russkij stich. Metrika i ritmika. M., Nauka 1974.
Gauguin Paul e l´avanguardia russa. l ´Artificio Ferrara, Palazzo dei Diamanti, (katalog výstavy z r. 1995).
Gončarova, N. Larionov, M. Issledovanija i publikacii. M., Nauka 2001.
Grjakalova N. Ju.: Čelovek moderna. Biografija, refleksija, pis´mo. SPb., „Dmitrij Bulanin“, 2008.
Grigoj´jev, V. Π.: Gramatika idiostilja. M. Nauka 1983.
Hall, James: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha, Mladá fronta 1991.
Hansen-Löve, Aage A.: Der russische Symbolismus. System und Entfaltung der poetischen Motive. Wien, Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften 1989.
Heidegger, Martin: Bytí a čas. Praha, Oikoymenh 1996.
Historická poetika slovanských literatur. Ústav pro čes. a svět. lit. ČSAV 1989.
Hodrová Daniela: Hledání románu. Kapitoly z historie a typologie žánru. Praha, Čess. spis.1989.
Hodrová, Daniela a kolektiv: … na okraji chaosu…Poetika literárního díla 20. století. Praha, Torst 2001.
Hofstätter, Hans H.: Symbolizm. Warszawa, WAF 1980.
Holthusen, Johannes: Studien zur Ästhetic und Poetik des russischen Symbolismus. Göttingen, Vandenhoech Ruprecht 1957.
Honzík, Jiří, Dvě století ruské literatury. Praha, Torst 2000.
Hrabák, Josef: Nejdůležitější zvláštnosti českého verše. In: L. I. Timofejev, Základy teorie literatury. Praha, SPN 1965, 425-455.
Hrtánek, Petr: Znakovost jazykových prostředků v negativních utopiích 2. poloviny 20. století. Česká literatura 2003, č. 1, s. 1-11.
Chan-Magomedov, S. O.: Jugo-Lef i konstruktivizm. M., Lad´ja 2000.
Chołszewnikow, Władysław: Zarys wersyfikacji rosyjskiej. Wrocław, PAN 1976.
Il´jev, s. P.: Russkij simvolistskij roman. Aspekty poetiki. Kijev, Lybi`d 1991.
Interart Poetics. Essays on the Interrelations of the Arts and Media. Amsterdam, Atlanta, GA, Rodopi 1997.
Jakobson, Roman.: Novejšaja russkaja poezija. Nabrosok pervyj. Praga 1921.
Týž: Dialogy. Roman Jakobson Foundation, Praha, Čs. spisovatel 1993.
James, William: Pragmatismus. Nové jméno pro staré způsoby myšlení. Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury 2003.
Jung, C. G.: The Psychology of the Transference. New Jersey, Princeton Univ. Press 1969.
Týž: Duše moderního člověka.Brno. Atlantis 1994.
Kalista, Zdeněk:Tvář baroka. Londýn, Rozmluvy 1983.
Kandinskij, Vasilij: O duchovnom v iskusstve. M., Archimed 1992.
Kapitoly z moderny, avantgardy a postmoderny I.-III. Bratislava, Ústav svet. lit. SAV 1994- 1996.
Kayser, W.: Das Groteske in Malerei und Dichtung. München 1960.
Kazakova, Svetlana: Ruski moderniz´m: avantgard. Šumen 1993.
Kluge, Rolf-Dieter: Simvolizm i avangard v russkoj literature - perelom ili prejemstvennost´. LH II, 1993, 151-162.
Kolchinsky, Irene: The revival of the Russian literary avant-garde: the thaw generation and beyond. Slavistische Beiträge 406. München, Otto Sagner 2001.
Koreckaja, V.: Impressionizm v poezii i estetike simvolizma. In: Literaturno-etetičeskije koncepcii v Rossii konca 19-načala 20 veka. M. 1975, 207-251.
Koryčánková, S., Klein, P.: Manifesty ruského symbolismu I.- IV., Poezie, Umění, Divadlo, Kritika. Texty v originále. Brno 2002-2005.
Kostelanetz, Richard: A dictionary of the avant-gardes. – 2-nd ed. N. Y., Schirmer books, 2000, Introduction, XIX-XXII.
Krusanov, Andrej: Russkij avantgard: 1907-1932. Istoričeskij obzor v trech tomach, t. 1. Novoje obozrenije SPb.1996; t. 2, kn. 1-2, Moskva, Novoje literaturnoje obozrenije 2003.
Kšicová, D.: Secese. Slovo a tvar. Brno, MU 1998.
Táž: Od moderny k avantgardě. Brno, MU 02007.
Les Avant-gardes littéraires au XX-e siècle. Budapest Akadémia Kiadó , 1984.
Lévi-Strauss, Claudie:Mythologica. I-IV. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag 1971- 1975.
Literaturno-estetičeskije koncepcii v Rossii konca 19-načala 20 v.M., Nauka 1975.
Losev, A. F.: Znak, simvol, mif. M., Moskovskij universitet 1982.
Manifesty ruského symbolismu. I. Poezie, II., Umění, III. Divadlo. Vydavatelé, autoři studií Simona Koryčánková, Pavel Klein, Brno, MU, 2002-2003.
Malevič, Kazimír: Ot kubizma i futurizma k suprematizmu. Novyj živopisnyj realizm.
Týž: Sobranije sočinenij v pjati tomach. T. 1. Stat´ji, manifesty, teoretičeskije sočinenija i drugije raboty. 1913-1929. M., Golema 1995.
Mandelštam, Osip: Slovo i kul´tura. M., Sov. pis. 1987.
Mann, Ju. V. i kol.: Mirovaja chudožestvennaja kul´tura. XX vek. Literatura. SPb.: Piter 2008.
Marcadé, Jean-Claude: L´Avant-garde Russe. 1907-1927. Paris, Flammarion 1995. L´Avant-garde au Feminin. M., SPb., Paris (1907-1930). Agriculturés, Mai-juillet 1983.
Mathauser, Zdeněk: Metodologické meditace aneb tajemství symbolu. Brno, Blok 1988.
Týž: Česká a ruská avantgarda a jejich filosofický průvodce. In: Avantgarda, Vztah české a ruské avantgardy, Praha, Národní knihovna, Slovanská knihovna 2002, 9-30.
Michelli, Mário, Umělecké avantgardy 20. stol. Praha, SNKLHU 1964.
Miko, František, Popovič, Anton. Tvorba a recepcia. Estetická komunikácia a metakomunikácia. Bratislava, Tatran 1978.
Moderna a avantgarda. In: Svět literatury 2007, č. 35, s. 51-156..
Moderna a postmoderna. Nad dílem Václava Černého. In: Svět literatury 2008, č. 38, s. 5-144..
Moderna, avantgarda, postmoderna. Literaria Humanitas XII, Brno 2003.
Moderna ve slovanských literaturách. Praha, Ústav pro čes. a svět. lit. ČSAV 1988.
Požarskaja, M. N.: Russkije sezony v Pariže. M., Iskusstvo 1988.
Postmodernizm. Enciklopedija. Minsk, Interpresservis 2001.
Ricoeur, Paul: Život, pravda, symbol. Praha, Oikoymenh 1993.
Ruská symbolistická dráma. Zborník hier. Bratislava, Tália 1997.
Russkij avangard 1910-ch-1920-ch godov i teatr. SPb. Dmitrij Bulanin 2000.
Russkij futurizm. SPb. Gos. Rus. muzej 2005
Russkij impressionizm. Katalog vystavki. SPb. Gosudarstvennyj Russkij Muzej 2005.
Russkij kubo-futurizm. SPb. Dmitrij Bulanin 2002. SPb, Aletejja, 2001.
Sanouillet, Michel: Dada. Warszawa, Arkady 1978.
Skoropanova, I. S.: Postmodernistskaja literatura russkaja. SPb.: Nevskij prostor, 2002.
Skwarczyńska, Stefania: W orbicie literatury, teatru, kultury naukowej. Warszawa, PAX 1985.
Slovar´ kul´tury 20-go veka. Ključevyje ponjatija i teksty. M., Agraf 1997.
Światło i ciemność. Motywy ezoteryczne w literaturce rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku. Gdansk, WUG 2001.
Text, Symbol, Weltmodell. München, Otto Sagner 1984.
The Iconography of the Fantastic. Szeged, University of Szeged 2002.
The Slavic Literature and Modernism. Stockholm, Almqvist – Wiksell 1986.
The symbolist Movement in the Literature of European Languages. Budapest, AK 1982.
Tyryškina, Jelena: Estetika russkogo literaturnogo avantgarda (1910-je-1920-je gg.) Novosibirsk, NGPU 2000.
Táž: Russkaja literatura 1890-ch - načala 1920-ch godov: ot dekadansa k avangardu. Novosibirsk, NGPU, 2002.
Vietta, Silvio: Die literarische Moderne. Eine Problemgeschichtliche Darstellung den deutschsprachigen Literatur vom Hölderlin bis Thomas Bernhard. Stuttgart, J. B. Metzlersche Verlag 1992.
Východoevropská moderna a její evropský kontext I.-II. Praha, Karolinum 1999, 2002.
Wittlich, Petr: Umění a život. Doba secese.Praha, Artia 1986.
Zorkaja, N. M.: Na rubeže stoletij. U istokov massovogo iskussrtva v Rossii 1900-1910 godov. M., Nauka 1976.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.