SH_BZk Státní závěrečná zkouška bakalářská

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0/0. 0 kr. Ukončení: SZk.
Vyučující
prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Richter (cvičící)
PhDr. Stanislav Tesař (cvičící)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. MgA. Miloslav Študent (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. MgA. Miloslav Študent
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. MgA. Miloslav Študent
Předpoklady
Student může vykonat bakalářskou zkoušku až po splnění všech studijních povinností vyplývajících ze studijního plánu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Při státní bakalářské zkoušce student prokazuje svou celkovou orientaci v oboru. Součástí zkoušky je obhajoba bakalářské diplomové práce. Zkouška se koná z těchto předmětů: 1) dějiny hudby, 2) provozovací praxe staré hudby, 3) hudební teorie.
Osnova
  • Tématické okruhy ke státní závěrečné zkoušce pro obor Teorie a provozovací praxe staré hudby Provozovací praxe staré hudby 1. Předmět a vývoj disiplíny, její začlenění do oboru hudební věda, základní literatura, pramenná základna 2. Základní oborové traktáty – obecné zásady jejich studia a interpretace (Philomathes, Blahoslav, Praetorius, Simpson, Speer, Janovka, Prelleur, Mattheson, Quantz, C.Ph.E.Bach, L. Mozart) 3. Teorie a praxe hudební ornamentiky 4. Dobové chápaní tempa a rytmu (16. – 18. stol.) 5. Jednota hudby a slova, hudebně rétorické figury 6. Improvizace v dobové provozovací praxi 7. Dějiny a literatura nástroje/zpěvu Hudební teorie 1. Vývojové linie dějin hudební teorie 2. Vývoj české hudební terminologie 3. Hudební estetika do konce 18. století 4. Historická organologie (dobové systematiky, instrumentář 16. – 18. století) 5. Teorie a dějiny notace 6. Formování hudby během 16. – 18. století (základní pojmy, oblast chrámové hudby jednohlasé i vícehlasé, světské vokální i instrumentální) 7. Vývojové tendence kontrapunktu, harmonie a generálbasu 8. Akustika a historická ladění Dějiny hudby 1. Antické kořeny evropské hudby 2. Bohoslužebný a světský jednohlasý zpěv ve středověku, jeho problematika historická teoretická a funkční (gregoriánský chorál, křesťanská liturgie, modální systém, pozdně chorální tvorba, trubadúři, truvéři, minnesang, český minnesang, náměty, formy, žánry, představitelé) 3. Vznik a vývoj vícehlasu v Evropě ve 12. – 14. století. 4. Nizozemská polyfonie 15. a 16. století. 5. Vznik monodie a vývoj opery a oratoria 6. Vývoj instrumentální hudby v období baroka 7. Specifika vývoje hudby v českých zemích 16. – 18. století 8. Stylové problémy hudby 18. století, slohová syntéza, „národní“ styly a vkus. 9. Hudebně dramatické a instrumentální formy klasicismu 10. Český klasicismus a otázka tzv. hudební emigrace Základní studijní literatura: BOHADLO, Stanislav ed.: Materiály ke studiu dějin hudby, estetiky a sociologie III., Hradec Králové 1988. BUKOFZER, Manfred: Hudba v období baroka. Bratislava, Opus, 1986. BURLAS, Ladislav: Formy a druhy hudobného umenia. Bratislava 1962. ČERNUŠÁK, Gracian: Dějiny evropské hudby. Praha: Panton, 1974. DANUSER, Hermann (Hg.): Musikalische Interpretation. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 11, Laaber 1992 DOLMETSCH, Arnold: The Interpretation of the Music of the XVIIth and XVIIIth Centuries Revealed by Contemporary Evidence (London, 1915, 2/1946/R) Česky: Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha 1958 DONINGTON, Robert: The Interpretation of Early Music (London, 1963, 4/1989) DYKAST, Roman: Hudba věku melancholie, Praha 2005 FUKAČ, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. Praha 1981. FUKAČ, Jiří: Hudební analýza a stará hudba. In: Zpravodaj společnosti pro starou hudbu 1986/2. FUKAČ, Jiří: Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Brno 2001. FUKAČ, Jiří – POLEDŇÁK, Ivan: Úvod do studia hudební vědy, Olomouc 22001. GODÁR, Vladimír a kol.: Antológia – Renesancia a barok, in: Slovenská hudba 3-4, ročník XX, Bratislava 1994 HRADECKÝ, Emil: Úvod do studia tonální harmonie, Praha 1960. KAZÁROVÁ, Helena: Barokní taneční formy, Praha 2005 KOFROŇ, Jaroslav: Učebnice harmonie, Praha 1981. KOUBA, Jan: ABC hudebních slohů: od raného středověku k W.A. Mozartovi. Praha, Supraphon, 1988. KRONES, Hartmut - SCHOLLUM, Robert: Vokale und allgemeine Aufführungspraxis (Vienna, 1983) KURFÜRST, Pavel: Hudební nástroje, Praha 2002. LÉBL, Vladimír - POLEDŇÁK, Ivan: Teorie a dějiny interpretace. In: Hudební věda. Díl 2. Praha 1988. LÉBL, Vladimír a kolektiv. Hudba v českých dějinách. Praha: Supraphon, 1989. MICHELS, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 2000. PEČMAN, Rudolf: Sloh a hudba 1600 – 1900, skriptum, FF MU, Brno 1996. RIEMANN, Hugo: Geschichte der Musiktheorie. Berlin 1898. RYBARIČ, Richard: Vývoj európskeho notopisu, Bratislava 1982 SADIE, Stanley: The Idea of Authenticity, in: Companion to Baroque Music, London 1990, s.435 SMOLKA, Jaroslav a kolektiv: Dějiny hudby. Praha 2001. ŠÍN, Otakar: Nauka o kontrapunktu, imitaci a fuze. Praha 1945. ŠTĚDROŇ, Miloš: Základy polymelodiky, Brno 1992. ŠTĚDROŇ, Miloš: Základy mikrotektoniky, Brno 1991. VELA, Maria Caraci a kolektiv: Kritika hudebního textu, Praha 2001 VOLEK, Tomislav - JAREŠ, Stanislav: Dějiny české hudby v obrazech. Od nejstarších památek do vybudování Národního divadla, Praha 1977. ZENKL, Luděk: ABC hudební nauky, Praha 1991. ZOLTAY, Dénes: Dejiny hudobnej estetiky. Étos a afekt. Bratislava 1983. Doplňující literatura: APEL, Willi: Die Notation der polyphonen Musik 900 – 1600, Leipzig 1962 BEK, Mikuláš: Vybrané problémy hudební sociologie, Olomouc 1993. BROWN, H.M. - SADIE, S.: Performance practice – music before 1600. The New Grove Handbooks in Music, London 1989. BROWN, H.M. - SADIE, S.: Performance practice – music after 1600. The New Grove Handbooks in Music, London 1989. CELLETTI, Rodolfo: Historie belcanta, Praha - Litomyšl 2000 DE LA MOTTE, Diether: Musikalische Analyse. Kassel 1968 [61990, další reedice]. DUNSBY, Jonathan - Whittall, Arnold: Musical Analysis in Theory and Practice. London 1988. EGGEBRECHT, Hans Heinrich: Musik im Abendland. Prozesse und Stationen vom Mittelalter bis zur Gegenwart, München 1991. HELFERT, Vladimír: Hudební barok na českých zámcích. Jaroměřice za hraběte Jana Adama z Questenberku. Praha 1916 HELFERT, Vladimír: Hudba na jaroměřickém zámku. František Míča. Praha 1924 JANEČEK, Karel: Tektonika. Nauka o stavbě skladeb. Praha 1968. JEPESSEN, Knud: Kontrapunkt, Leipzig 1971 JIRÁNEK, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. Praha 1991 (skriptum AMU). KOHOUTEK, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele, Praha 1976. Kolektiv autorů: Hudební věda I – III, Praha 1988. KURFÜRST, Pavel: Základy hudební akustiky, skriptum, Brno 2000. KURFÜRST, Pavel: Základy organologické ikonologie, skriptum, Brno 2001. LIPPMAN, Edward: A history of western musical aesthetics. Lincoln 1992. PEČMAN, Rudolf: Georg Friedrich Händel, Praha 1985. SCHERING, Arnold: Aufführungspraxis alter Musik, Leipzig 1931 SCRUTON, Roger: The Aesthetics of Music, Oxford 1997. SEHNAL, Jiří - VYSLOUŽIL, Jiří: Dějiny hudby na Moravě (Vlastivěda moravská, Země a lid, nová řada, svazek 12), Brno 2001. ŠTĚDROŇ, Miloš: Monteverdi, Praha 1985. TROJAN, Jan. Dějiny opery. Praha-Litomyšl: Paseka, 2001.HELFERT, Vladimír: Jiří Benda. Příspěvek k problému české hudební emigrace, 2 sv., Brno 1929, 1934. VIČAR, Jan – DYKAST, Roman: Hudební estetika, Praha 2001 VOLEK, Jaroslav: Kapitoly z dějin estetiky. 1, Od antiky k počátku 20. stol. Praha1985. ZENKL, Luděk: ABC hudebních forem. Praha 1984. Lexikografická díla BLUME, Friedrich; FINSCHER, Ludwig (ed.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Kassel-Stuttgart: Bärenreiter-Metzler, 1994-2004. FUKAČ, Jiří – VYSLOUŽIL, Jiří – MACEK, Petr (ed.): Slovník české hudební kultury. Praha, Editio Supraphon, 1997. ROCHE, Jerome a Elizabeth: Dictionary of Early Music, New York 1981 SADIE, Julie Anne a kol.: Companion to Baroque Music, London, 1990 TYRELL, John; SADIE, Stanley (ed.): The new Grove Dictionary of Music and Musicians. New York: Grove, 2002.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2025.