SH_R02 Úvod do provozovací praxe staré hudby

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
6/0/0. 6 hodin za semestr. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. MgA. Miloslav Študent (přednášející)
Garance
Mgr. MgA. Miloslav Študent
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. MgA. Miloslav Študent
Rozvrh
každou sudou sobotu 13:20–14:05 B11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška má za cíl uvedení studenta do základní problematiky oboru provozovací praxe staré hudby, seznámení s jeho základní terminologií, prameny a literaturou.
Osnova
  • Úvod do provozovací praxe staré hudby 1. Úvodem Proměny pojímání staré hudby v nové době a významové posuny termínu stará hudby. Jak je stará stará hudba? Výkonný hudebník nebo hudební vědec? Provozovací praxe staré hudby jako disciplína hudební vědy. 2. Kritika a vymezení základních pojmů: - stará hudba, - provozovací praxe - autentická a jaká ještě interpretace, - historický hudební nástroj - rekonstrukce - produkce/reprodukce 3. -ismy interpretace staré hudby nárys historie hnutí za starou hudbu bibliografické panoráma - historismus, tradicionalismus, konservatismus, radikalismus, pluralismus, postmodernismus - instituce, osobnosti, zvláštnosti vývoje v Čechách 4. - 5. Procházka po místech provozovací praxe hudby 16. 18. století jako například: - hudební zápis - zdobení, diminuce, improvizace - tempo a agogika - dynamika a artikulace - hudební nástroje a jejich seskupení - historická technika hry a zpěvu - historická ladění a transpozice - estetické aspekty 6. Obnovená tradice? - La terza pratica stará hudba v nové a ještě novější době - Interpretační styl a škola špička ledovce - Co dál a kam?
Literatura
  • DOLMETSCH, Arnold. Interpretace hudby 17. a 18. století. Edited by Milan Munclinger, Translated by Dana Šetková. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958, 209 s. URL info
Informace učitele
Doporučená studijní literatura: A. Dolmetsch: The Interpretation of the Music of the XVIIth and XVIIIth Centuries Revealed by Contemporary Evidence (London, 1915, 2/1946/R) Česky: Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha 1958 R. Donington: The Interpretation of Early Music (London, 1963, 4/1989) H. Krones and R. Schollum: Vokale und allgemeine Aufführungspraxis (Vienna, 1983) Lébl, V., Poledňák, I.: Teorie a dějiny interpretace. In: Hudební věda. Díl 2. Praha 1988. Fukač, Jiří: Hudební analýza a stará hudba. In: Zpravodaj společnosti pro starou hudbu 1986/2. Pečman, R.: Vnímání staré hudby. Jeden z problémů dnešních návštěvníků koncertů a oper. In: Acta musicologica.cz 2004/2. URL: http:/acta.musicologica.cz/02/02s02.html Vybraná bilbiografie k provozovací praxi staré hudby: A. Dolmetsch: The Interpretation of the Music of the XVIIth and XVIIIth Centuries Revealed by Contemporary Evidence (London, 1915, 2/1946/R) Česky: Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha 1958 R. Haas: Aufführungspraxis der Musik (Potsdam, 1931/R) A. Schering: Aufführungspraxis alter Musik (Leipzig, 1931) T. Dart: The Interpretation of Music (London, 1954, 4/1967/R) Munclinger, M.: Předmluva a doslov k: Dolmetsch, A.: Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha 1958 R. Donington: The Interpretation of Early Music (London, 1963, 4/1989) G. Frotscher: Aufführungspraxis alter Musik (Wilhelmshaven, 1963, 8/1997; Eng. trans., 1981) Munclinger, Milan: Staré hudební dílo a jeho dnešní interpretace. In: Musica Antiqua Colloquium 1967. Brno 1968, s. 88-91. R. Donington: A Performer's Guide to Baroque Music (London, 1973) H. Ferguson: Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century (London, 1975/R) Mertin, J.: Alte Musik Wege zur Aufführungspraxis. Wien 1978, 2/1986. Donington, Robert. Baroque Music: Style and Performance - A Handbook. London/New York Norton, 1982 H. Krones and R. Schollum: Vokale und allgemeine Aufführungspraxis (Vienna, 1983) Růžičková, Z.: Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům. Praha 1985. Lébl, V., Poledňák, I.: Teorie a dějiny interpretace. In: Hudební věda. Díl 2. Praha 1988. R. Jackson: Performance Practice, Medieval to Contemporary: a Bibliographic Guide (New York and London, 1988) G. Moens-Haenen: Das Vibrato in der Musik des Barock: ein Handbuch zur Aufführungspraxis für Vokalisten und Instrumentalisten (Graz, 1988) Brown, H.M., Sadie, S.: Performance practice music before 1600. The New Grove Handbooks in Music, London 1989. Brown, H.M., Sadie, S.: Performance practice music after 1600. The New Grove Handbooks in Music, London 1989. Welker, L.: Studien zur musikalischen Aufführungspraxis in der zeit der Renaissance ca. 1300 bis 1600. München 1992. Danuser, Hermann (Hg.): Musikalische Interpretation. Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Band 11, Laaber 1992. D. Gutknecht: Studien zur Geschichte der Aufführungspraxis alter Musik (Cologne, 1993) S.A. Sanford: Seventeenth and Eighteenth Century Vocal Style and Technique (DMA diss., Stanford U., 1979) S. Sanford: Solo Singing, I, A Performer's Guide to Seventeenth-Century Music, ed. S. Carter (New York, 1997), 329
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.