SH_V01 Francouzská hudba za vlády Ludvíka XIV. a Ludvíka XV.

Filozofická fakulta
podzim 2007
Rozsah
6/0/0. 6. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. MgA. Miloslav Študent
Akademie staré hudby – Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. MgA. Miloslav Študent
Rozvrh
Pá 19. 10. 10:00–12:25 J21, Pá 9. 11. 10:00–12:25 J21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 38 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/38, pouze zareg.: 0/38, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/38
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáška zahrnuje vybrané kapitoly z dějin francouzské barokní a raně klasicistní hudby. Pojednána bude především francouzská barokní opera, dále pak kantátová tvorba, komorní hudba a tvorba oratorní a chrámová. Organickou součástí přednášky jsou krátké historickopolitické a společenskovědní exkursy.
Osnova
  • A) Doba vlády králů Ludvíka XIV. a Ludvíka XV. - politika, věda, kultura, filozofie, společnost. B) Francouzská opera - typologie žánrů. Francouzská ouvertura a její pronikání do střední Evropy. Tragédie lyrique I. J.-B. Lully - Atys, Alceste. M.-A. Charpentier - Médee. Comédie- ballet: srovnání Lullyho Le bourgheoise gentillhomme a Charpentierova La malade imaginaire. Tragédie lyrique II. A. Campra, M. P. de Montéclair. Spory o přednosti francouzské a italské opery - abbé Raguenet, Le Cerf de Vieville. J. Ph. Rameau. Spory o buffu, Pergolesi.J.-J. Rousseau - La devin du vilage, Paměti. C) Kantátová tvorba: J. B. de Boismortier, Clérambault, M. P. de Montéclair, S. de Brossard D) Duchovní hudba I.: typ Lecons de tenebres - srovnání M. A. Charpentiera a F. Couperina. Te Deum - srovnání M. A. Charpentiera a J.-B. Lullyho. Duchovní hudba II - S. de Brossard, J. Gilles. E) Instrumentální hudba. Francouzská suita - jednotlivé tance a jejich definice v dobových traktátech. Sociologie provozu, vztahy Paříž -Versailles. Loutnová hudba - stile brisé: D. Gaultier, J.-A. Sain-Luc. Ch. Mouton. R. de Visée a hudba pro kytaru. Clavecinisté - J. Ch. Chambonieres, d,Anglebert, L. Marchand, Duphly, J. C. F. Fischer, F. Couperin, A.-L. Couperin, J.Ph.Rameau. Gambisté - M. Marais, Sainte Colombe, Forqueray. Ostatní komorní hudba: F. Couperin - Les Apotheoses, Les Nations. Leclair, Guillemain, Mondonville, Boismortier, Hottetere, Blavet. Ženy skladatelky: E. J. de la Guerre, A. Bembo, mme Vilenblanche.
Literatura
  • MUFFAT, Gottlieb. První poznámky o hraní francouzských baletů podle metody zesnulého pana de Lully. Přel. V. Bělský. Brno, 1992. info
  • LIONNET, Jean. Le concert des muses. Versailles: Éditions du Centre de Musique Barocque de Versailles, 1997. ISBN 2-911239-03-2. info
  • MELLERS, Wilfrid Howard. François Couperin and the French classical tradition : new version, 1987. 2nd rev. ed. London: Faber and Faber, 1987, xvi, 526. ISBN 0571139833. info
  • BUKOFZER, Manfred. Hudba v období baroka. Od Monteverdiho po Bacha. Bratislava: OPUS, 1986. info
  • TROJAN, Jan. Dějiny opery : tvůrci předloh, libretisté, skladatelé a jejich díla. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2001, 482 s. ISBN 8071853488. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. Musik und Sprache :ausgewählte Schriften. Translated by Dorothea Gülke - Peter Gülke. Wilhelmshaven: Heinrichshofen's Verlag, 1984, 344 s. ISBN 3-7959-0424-2. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. Vyznání. Translated by Karel Stanislav Sokol. Praha: Nakladatelství Julius Albert, 1929, 340 s. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. Vyznání. Translated by Karel Stanislav Sokol. Praha: Nakladatelství Julius Albert, 1929, 549 s. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. Rozprava o vědách a uměních neboli o tom, zda obnova věd a umění přispěla k očistě mravů (Obsaž.) : Rozpravy. info
Metody hodnocení
Přednáškový cyklus je ukončen kolokviem.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2007/SH_V01