SJIA021 Normativní gramatika III

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 8:20–9:55 G23
Předpoklady
SJIA010 Normativní gramatika I && SJIA016 Normativní gramatika II
Normativní gramatika I, II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu Normativní gramatika III je zprostředkovat souvislý výklad o základních problémech španělské syntaxe. Student by měl být schopen definovat základní pojmy v rámci této lingvistické disciplíny a při analýze konkrétních textů a cvičení tyto pojmy aplikovat a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry. Na konci tohoto kurzu bude student schopen odvodit a vysvětlit zákonitosti základních synt.) jevů a označit odchylky od normy. Svá pozorování bude schopen patřičně argumentačně odůvodnit a eventuálně navrhnout řešení v souladu s normou.
Osnova
  • Zahrnuje přednášku a seminář. Obsahem výuky je španělská syntax (druhy vět, větné členy, souvětí), slovosled aj. Přednáška se opírá o skripta Sintaxis de la lengua espaňola (z r.1994). Cílem přednášky je zprostředkovat posluchačům základní znalost španělské syntaxe. Práce v semináři vychází z  rozboru úryvků z literárních a publicistických textů, na nichž se dokumentují jevy probírané v přednášce.
Literatura
  • López Quero, S. (2001): Descripción gramatical del espańol, Port Royal, Granada
  • Gómez Torrego, L. (1990): Teoría y práctica de la sintaxis, Editorial Alhambra, Madrid
  • Gómez Torrego, L. (2004): Análisis sintáctico, SM, Madrid
  • Benito Mozas, A. (2004): Ejercicios de sintaxis, EDAF, Madrid
  • SPITZOVÁ, Eva. Sintaxis de la lengua española. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 144 s. ISBN 8021008474. 1994. info
Výukové metody
Přednáška: výklad a definice základních pojmů syntaxe a jejich exemplifikace na konkrétních španělských textech. Seminář: Aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech (větný rozbor, druhy vět, souvětí, slovosled atd.). Formou analýzy španělských textů ze syntaktického hlediska student prokazuje schopnost samostatně propojit své teoretické znalosti s prací s konkrétním textem.
Metody hodnocení
Zápočet: písemný test (úspěšnost min. 70%) Účast na přednášce je nepovinná, na semináři povinná (min. 70%).
Vyučovací jazyk
Španělština
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předmět a jeho prerekvizity jsou součástí souborné zkoušky na konci I. cyklu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2021, jaro 2022.