SJIIB909 Diplomový didaktický seminář A

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
SJIIB901 Didaktika španělštiny I
Součást Učitelství pro střední školy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pouze pro uchazeče o učitelskou způsobilost
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je určen posluchačům, kteří absolvovali přednášky z obecné didaktiky, pedagogiky a psychologie a chtějí se v budoucnu věnovat výuce španělského jazyka na různých typech škol. V průběhu kursu se studenti seznámí se základními pojmy a problematikou lingvodidaktiky a současnými metodami výuky španělštiny na různých typech škol.
Osnova
  • Je určena posluchačům, kteří chtějí získat učitelskou způsobilost. Zabývá se především těmito okruhy: 1) Didaktické a metodické principy výuky CJ a její cíle. 2) Jazykové prostředky z didaktického hlediska a materiální didaktické prostředky. 3) Řečové dovednosti a jejich nácvik. 4) Typy, struktura a organizační formy vyučovací hodiny. 5) Aktivizace žáků, aktualizace učiva. Práce s učebnicí. 6) Seznámení s různými metodami výuky ŠP a jejich učebnicemi. 7) Audiovizuální pomůcky a práce s nimi. Jazyková laboratoř. 8) Práce s autentickými materiály a jazykové hry ve výuce. 9) Kontrola, zkoušení a hodnocení. 10) Vývoj metodických směrů ve výuce CJ.
Literatura
  • CHODĚRA, Radomír. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita - Pedagogická fakulta. 167 s. ISBN 8070421576. 2000. info
  • CHODĚRA, Radomír. Moderní výuka cizích jazyků : didaktika cizích jazyků jako vědní obor. Praha: Apra. 135 s. ISBN 9999001971. 1993. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 498 s. 1988. URL info
  • FUCHSOVÁ, Dana. Bilingvismus a výuka cizích jazyků. Edited by Vladimír Jůva. 78 s. 1983. info
  • JELÍNEK, Stanislav. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 219 s. 1976. URL info
Výukové metody
Seminář: Formou prezentací studenti prokazují schopnost uplatnit při výuce španělštiny teoretické znalosti získané v předmětech pedagogika, obecná didaktika a psychologie.
Metody hodnocení
Zkouška - ústní pohovor. Pokud si posluchač předmět zapíše, je účast na něm povinná.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010.