SPVPSUDid1 Didactics of psychology I

Faculty of Arts
Autumn 2021
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Jarmila Valchářová
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Arts
Timetable
Tue 8:00–9:40 C42
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Didaktika psychologie jako jedna z klíčových disciplín v přípravě učitelů psychologie poskytuje posluchačům přehled aktuálních poznatků z teorie a praxe vyučování předmětu psychologie na středních školách. Cílem je vytvořit bázi základních teoretických poznatků a praktických zkušeností potřebných na přípravu a realizaci výuky psychologie na různých typech středních škol.
Learning outcomes
At the end of the course Didactics of psychology I students should be able to:
- characterize the basic categories of general didactics
- define object of psychology didactics and explain the relationship between general didactics and didactics of psychology
- characterize the basic organizational forms of teaching and justify their use in teaching psychology at secondary school
- propose and justify variations in teaching methods for the realization of educational objectives for the chosen subject matter of psychology
- formulate educational objectives to be functional, and work with educational objectives in the lesson
- perform the didactic analysis of the subject matter
Syllabus (in Czech)
  • 1. Didaktika psychologie jako hraniční vědní disciplína, vznik didaktiky psychologie – předpoklady pro její konstituování. Předmět didaktiky psychologie. Vztah obecné didaktiky a didaktiky psychologie.
  • 2. Výuka psychologie v rámci sekundárního vzdělávání. Specifika vyučování předmětu psychologie. Současné pojetí psychologie ve vzdělávání na středních školách. Specifické cíle psychologie v edukačním procesu. Asociace učitelů psychologie. Etické otázky a principy ve vyučování psychologie.
  • 3. Cílová skupina – žák střední školy jako činitel výuky.
  • 4. Učitel psychologie. Příprava učitelů psychologie. Profesní kompetence učitele psychologie. Další vzdělávání učitelů v průběhu profesní dráhy. Sebereflexe a autodiagnostika učitele.
  • 5. Psychologické základy didaktických zásad (principů). Základní soustava didaktických principů a jejich uplatnění v předmětu psychologie.
  • 6. Vyučovací hodina, organizační formy výuky psychologie na středních školách.
  • 7. Metody výuky psychologie včetně digitálních prostředků ve vzdálené i kontaktní výuce, metod on-line výuky a způsobu rozvoje IT kompetencí žáků.
  • 8. Didaktické prostředky ve vyučování psychologie.
  • 9. Výchovně vzdělávací cíle v předmětu psychologie.
  • 10. Hodnocení a klasifikace v předmětu psychologie. Metody hodnocení. Standardy a cílové požadavky v předmětu psychologie na středních školách.
Literature
    required literature
  • VAŠUTOVÁ, Maria and Veronika JEŽKOVÁ. Didaktika psychologie : vybrané kapitoly. Vydání: první. Ostrava: Universitas Ostraviensis, 2015, 212 stran. ISBN 9788074646812. info
  • SOKOLOVÁ, Lenka. Didaktika psychológie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010, 161 s. ISBN 9788022328067. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
    recommended literature
  • Lemešová, M. a kol.: Psychológia zážitkom: Metodická príručka. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • Miškolciová, L.: Vybrané kapitoly z didaktiky psychológie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2003, 2016.
  • PETTY, Geoff. Moderní vyučování. Vydání šesté, rozšířené a přepracované. Praha: Portál, 2013. 568 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Brno, Institut pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků 1987.
  • Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem, Metodické oddělení školské správy Severočeského KNV v~Ústí nad Labem 1968.
  • Lemešová, M.: Metodika vedenia sociálno-psychologického tréningu v prostredí školy. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha, SZŠ 5. května 51, 1996.
  • Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha: Institut pro další vzdělávání lékařů a farmaceutů v Praze, 1979.
  • Šipoczová, A.: Psychológia na stredných školách: Študijný text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania, Bratislava: SPN, 1984.
  • SOKOLOVÁ, Lenka. Metódy vyučovania psychológie a osobnostného a sociálného rozvoja. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015.
  • Turek, I.: Didaktika. Bratislava, Iura Edition, spol. s~r. o. 2010.
  • Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc, Rektorát UP v~Olomouci 1989.
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • ŠIL, Přemysl and Jana KAROLOVÁ. Já člověk : alternativní výuka psychologie pro střední školy. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 286 s. ISBN 8071821756. info
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
  • BLAŠKOVIČ, Oskár and Tomáš PARDEL. Psychologie v obrazech a příkladech. Edited by Martin Jurčo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963. info
Teaching methods
lecture and seminar, group work, discussion, homework
Assessment methods
credit (written knowledge test - usually 10 questions rated 20 points, for successfully managing to be achieved at least 14 points - 70 %)
prerequisite to the credit: active participation in seminars - at least 80 %
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2021/SPVPSUDid1