SPVSJUDid1 Didactics of Spanish 1

Faculty of Arts
Autumn 2022
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Cristina Rodríguez García, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Petr Stehlík, Ph.D.
Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Supplier department: Department of Romance Languages and Literatures – Faculty of Arts
Timetable of Seminar Groups
SPVSJUDid1/Kombi01: each even Friday 14:00–15:40 G12, M. Malá
SPVSJUDid1/Prez01: Wed 8:00–9:40 B2.24, M. Malá
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
It will offer students an introduction to key issues and a summary of methodology in teaching foreign languages. Students will learn the basic concepts and methodologies of teaching foreign languages. Classes focus on both the determination of objectives and planning issues and programming of the course or lesson plans themselves and therefore the dynamics of class as targets. One of the first objectives will be to understand the basic terminology of didactic discourse in both the Czech Republic and Spain, to understand the interdisciplinary nature of this area of research and interdependence of all actors in the teaching process. Time will be devoted to the problems of teaching foreign languages, their priorities in different historical periods and the status of the teaching of LE in the world today. Emphasis will be placed in the current requirements of the teaching of foreign languages according to the EU (CEFR).
Learning outcomes (in Czech)
Student bude schopen
· orientovat se na základě získaných filologických znalostí v problematice didaktiky cizích jazyků a vyvozovat závěry pro vytváření strategií v rámci vlastní pedagogické praxe;
· objasnit a akceptovat zásady tvorby kurikula (identifikovat kritická či dynamická místa) a dalších dokumentů SŠ, jakož i shrnout a zdůvodnit smysl a cíl vzdělávání v kontextu daného vzdělávacího oboru na SŠ;
· participovat na průběžné inovaci školního kurikula a s oporou v teoretických poznatcích oboru argumentovat ve prospěch navržených pedagogických koncepcí i strategií k jejich naplňování;
· koncipovat výuku podle úrovně studentů a požadavků školy, tj. stanovovat cíle, vytvářet učební úlohy k rozvoji studentů a vést je k efektivní spolupráci v podmínkách vyučovacího předmětu i celé školy;
· určovat a aplikovat nástroje hodnocení vzhledem k formulovaným cílům vzdělávacího programu a individuálním předpokladům žáků, a také rozlišovat, odhalovat, stimulovat a rozvíjet individuální osobnostní kvality žáků, v rámci výuky SJaL identifikovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků, hledat cesty, jak žáky ve výuce tohoto předmětu podněcovat aj.
Syllabus
  • 1. Teaching foreign languages - terminology.
  • 2. Analysis, identification and formulation of the objectives of foreign language teaching.
  • 3. Introduction to different methods of teaching foreign languages.
  • 4. Teaching program planning and teaching process.
  • 5. Common European Framework of Reference and the European Language Portfolio.
  • 6. Language skills and their acquisition.
  • 7. Teaching materials.
Literature
    recommended literature
  • ALONSO, E.; CASTRILLEJO, V.; ORTA, A. (2012). Soy profesor/a. Aprender a enseñar. Madrid. Edelsa.
  • Santiago Guervós J. y Fernández González J.:Fundamentos para la enseñanza del español como 2/L, Madrid, Arco Libros 2017
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 209 s. ISBN 9788020022745. info
  • Vademécum para la formación de profesores : enseñar español como segunda lengua (L2)/lengua extranjera (LE). Edited by Virginia Lara Casado - Humberto López Morales - Guillermo Rojo - Jes. 1. ed. Alcobendas (Madrid): Sociedad General Espanola de Librería, 2004, 1308 s. ISBN 8497780515. info
  • ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147. ISBN 019437212X. info
Teaching methods
Lectures, seminar and class discussion, homework e-learning.
Assessment methods
Regular homework required. Students should meet assignment deadlines. An active approach in class of the students is expected.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Pouze pro uchazeče o učitelskou způsobilost.
The course is also listed under the following terms Autumn 2021, Autumn 2023.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2022, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2022/SPVSJUDid1