SPVSJUPP1 Pedagogická praxe ŠJ 1

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Garance
Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milada Malá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem oborové pedagogické praxe je umožnit frekventantům aplikovat nezbytné kompetence v reálném prostředí příslušných vzdělávacích institucí, díky čemuž studenti dostanou prostor uplatnit získané teoretické znalosti z filologické a pedagogicko-psychologické průpravy. Stěžejním cílem praxe je poskytnout frekventantům příležitost, aby pod vedením zkušených pedagogů a odborníků z praxe mohli rozvíjet dovednosti, které jsou pro pedagogickou profesi skutečně klíčové. Nedílnou součástí praxe je evaluační a autoevaluační proces. Vzhledem k soudobým trendům ve výuce je kladen důraz na průpravu i v oblasti moderních technologií (zejména e-learningu).
V rámci praxí jsou zohledňovány komplementární cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. Explicitně je tematizována oblast utváření sebepojetí učitele, oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení a oblast oborově didaktická. V rámci každé z praxí jsou na tyto konkrétní oblasti navázány specifické cíle. V rámci Praxe 1 jsou v popředí propedeutické cíle, které chápeme jako determinantu pro cíle oborově didaktické.
Výstupy z učení
Oblast utváření sebepojetí učitele
Cíle:
Student reflektuje svoji praxi.
Student o sobě přemýšlí jako o učiteli.
Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory.

Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení
Cíle:
Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení.
Student vnímá žáky jako individuality.
Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci.

Oblast didaktická
Cíl:
Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.
Výstupy z učení
Během praxe student získá komplexní představu o jednotlivých aspektech každodenní učitelské práce. Díky tomu je pak schopen efektivně plánovat vlastní výuku, náležitě ji realizovat a následně provést adekvátní evaluaci, jejíž nezbytnou součástí je patřičná sebereflexe. Vzhledem k tomu, že praxe je zaměřena na široké spektrum forem výuky, bude student všestranně připraven jak na prezenční výuku, tak i na její další formy (e-learning, blended learning atd.). Jedním z výstupů je portfolio, které student průběžně vytvářel a konzultoval.
Osnova
  • - Vstupní konzultace s vedoucím pedagogické praxe z příslušné instituce.
    - Hospitace a observace.
    - Výuka v tandemu.
    - Samostatná výuka s následnou zpětnou vazbou vedoucího praxe.
    - Praxe v rámci dalších výukových forem (e-learning, blended learning atd.).
    - Evaluační workshopy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.