TCZJ03 Cvičení v českém znakovém jazyce I

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Ondřej Klofáč (přednášející), Bc. Mirka Tylová (zástupce)
Mgr. Hana Strachoňová, Ph.D. (pomocník)
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský (pomocník)
Garance
PaedDr. Bc. Roman Vojtechovský
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Aneta Fidrichová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TCZJ03/01: Čt 10:00–11:40 L34, O. Klofáč
TCZJ03/02: Čt 12:00–13:40 L34, O. Klofáč
Předpoklady
Doporučuje se současné zapsání následujících souvisejících předmětů: TCZJ01 Jazyková cvičení I, TCZJ05 Konverzace I, TCZJ02 Český znakový jazyk I a TCZJ04 Doplňkový jazykový seminář I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento předmět navazuje na povinné předměty v příslušném semestru: Český znakový jazyk I, Jazykové cvičení I a Konverzace I. Důraz se klade na opakování probíraní znakové zásoby na základě pěti témat, porozumění gramatických jevům českého znakového jazyka, především pak na simultánnost a využití prostoru. Výuka se opírá o práci s cvičeními (videozáznamy) v e-learningu (Moodle).
Výstupy z učení
Student si procvičuje vizuální orientaci skrze vizuální médium a učí se vyjadřovat v českém znakovém jazyce před kamerou. Dvakrát za semestr bude natočen studentův projev v českém znakovém jazyce a následně bude analyzován tak, aby došlo k identifikaci nejčastějších individuálních problémů příslušného studenta.
Osnova
  • Témata: - Já a moje rodina - Prostředí - Dům a domov - Každodenní život a časové údaje - Život v městě
Literatura
    povinná literatura
  • Cvičení v českém znakovém jazyce I. Elf: E-learning na FF MU [online].
    doporučená literatura
  • TIKOVSKÁ, Lenka - NOVÁKOVÁ, Radka. Vizualizace prostoru a klasifikátory v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • ŠEBKOVÁ, Helena - NOVÁKOVÁ, Radka. Číslovky v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
  • SERVUSOVÁ, Jana. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • MACUROVÁ, Alena a kol. 2011. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlova, 2011.
  • DOMANCOVÁ, Iris - VOJTECHOVSKÝ, Roman. Slovenský posunkový jazyk: špecifický vyučovací predmet pre žiakov so sluchovým postihnutím - jazyková úroveň A1, A2, B1. Bratislava: Štátny pedagogický ústav, 2016.
  • PŮLPÁNOVÁ, Lucie. Kategorizace v českém znakovém jazyce. Praha, 2007. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlova. Vedoucí práce Irena Vaňková.
  • ŠŮCHOVÁ, Lucie - NOVÁKOVÁ, Radka. Slovosled a střídaní rolí v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
Výukové metody
e-learning (Moodle) názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem
Metody hodnocení
aktivita, splněné úkoly, práce v e-learningu.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.