TIM_BM_015 Design v souvislostech

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Roman Sellner Novotný (přednášející)
Mgr. Veronika Sellner (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Design už dnes nemusíme považovat pouze za objektově orientovanou praxi směřující k tvorbě grafik, produktů nebo webů, ale jako procesní přístup vedoucí k inovacím struktur, služeb, organizací nebo politik.
Dominantní přístupy v designu jako design zaměřený na člověka, ale i cirkulární nebo cradle-to-cradle design jsou dnes podrobovány kritice reflektující skutečnost, že místo, aby řešily nejpalčivější problémy dneška jako klimatické změny nebo vzrůstající nerovnosti, tak je naopak prohlubují. Na druhé straně kritický a spekulativní design snažící se na tyto problémy poukazovat postrádá metodologický aparát a vůbec záměr je řešit.
V prostoru mezi těmito přístupy se v posledních letech začíná rodit přístup Transition design, který se snaží skloubit efektivitu hlavních designových proudů s politickou uvědomělostí a reflexivitou těch kritických. V prostředí Carnegie Mellon University v Pittburghu tak vzniká metodologicky a teoreticky ukotvený designový přístup počítající s dlouhodobými důsledky činnosti designérek.
Kurz Design v souvislostech bude tak tento semestr zaměřen na Transition design, a to prostřednictvím přednášek jak zahraničních, tak českých přednášejících. Těšit se můžeme i na experty ze samotné Carnegie Mellon University. Kurz je zároveň komplementární s praktickým kurzem Service Design Workshop, který bude teoretickou bázi aplikovat v praxi.
Cílem kurzu je tedy:
- seznámit studenty s nově vznikajícím designovým směrem a jeho souvislostmi
- přinést studentům vhled do designu nejen skrze praxi, ale i teorii, skrze nezamýšlené důsledky jednání a promýšlení hlubších souvislostí toho, co to znamená “designovat”
- schopnost reflektovat vlastní designové projekty na základě znalosti designové teorie a souvislostí
Výstupy z učení
- absolventi předmětu jsou schopni kriticky reflektovat současnou designovou praxi a ukotvit design a osobu designéra v širších společenských, kulturních, politický a ekologických souvislostech
- absolventi dokážou své znalosti využít při psaní kritické eseje
Literatura
    doporučená literatura
  • ESCOBAR, Arturo. Designs for the pluriverse : radical interdependence, autonomy and the making of worlds. Durham: Duke University Press, 2018, xxi, 290. ISBN 9780822371052. info
    neurčeno
  • COSTANZA-CHOCK, Sasha. Design justice : community-led practices to build the worlds we need. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 2020, xviii, 338. ISBN 9780262043458. info
  • RAWORTH, Kate. Ekonomie koblihy : sedm způsobů ekonomického myšlení pro 21. století. První vydání v českém j. Praha: Družstevní nakladatelství IDEA, 2020, 311 stran. ISBN 9788090777514. info
  • DUNNE, Anthony a Fiona RABY. Speculative everything : design, fiction, and social dreaming. London, England: MIT Press, 2013, ix, 224. ISBN 9780262019842. info
Výukové metody
- přednášky v angličtině se seminárními prvky. Přednášková část seznámí účastníky kurzu s jednotlivými tématy z oblasti transition designu a jeho souvislostí. Výklad bude doplněn o diskuze se studenty na základě probírané látky.
Metody hodnocení
- účast na diskuzích a hodinách¨
- esej na 5 NS reflektující probrané učivo
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2021/TIM_BM_015