UEV_21 Application of the RWCT programme in aesthetic education - expansions, planning

Faculty of Arts
Autumn 2012
Extent and Intensity
1/1. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Libor Kyncl (lecturer), Mgr. Jan Špaček (deputy)
Guaranteed by
Mgr. Jan Špaček
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Bc. Jitka Leflíková
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
each even Thursday 10:50–14:05 N42
Prerequisites (in Czech)
UEV_11 RWCT in aesthetic education
Předmět navazuje na „začátečnický“ seminář z letních semestrů 2010 a 2011 zaměřených spíše na aktivní vyzkoušení si sady metod programu RWCT a vhled do plánovacího modelu E-U-R.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Student:
- plans application of these methods and of the RWCT model into the school practice
- provides verbal and written feedback to the presented preparations
- actively engages in the offered activities
- tests the set of methods of the active teaching and critical thinking that can be (1) incorporated into the individual stages of the three-stage model of the process of teaching and (2) combined appropriately
- thinks on the three-stage model of the process of teaching as a tool for efficient planning of the process of the directed teaching at school
- appends the presented methods with her/his own ideas and adaptations
Syllabus
  • 22. September 2011
  • Alfa box method, overview of the semester
  • 6. October
  • arts and RWCT, mutual teaching
  • 20. October
  • Puzzle method, Yes-No method
  • 3. November
  • presentation of the students' preparations, feedback
  • 17. November
  • presentation of the students' preparations, feedback, "Návštěvníci" method
  • 1. December
  • presentation of the students' preparations, feedback, Cube method
  • 15. December 2011
  • presentation of the students' preparations, feedback + written reflexion, colloquium
Literature
    recommended literature
  • Kritické listy č. 1-45 (vydává Kritické myšlení, o.s.)
  • Jeannie L. Steelová, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, Scott Walter; adaptace Hana Košťálová, Nina Rutová, Irena Věříšová. Příručka I – VIII programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Praha : Kritické myšlení
  • Kovaliková, Susan. Integrovaná tematická výchova. Kroměříž : Spirála, 1995. 304 s.
  • Čítanka pro přemýšlivé učitelky a učitele. Praha: Kritické myšlení, 2007.
    not specified
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • GRECMANOVÁ, Helena and Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK and Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • BERAN, Vít. Učím s radostí :zkušenosti, lekce, projekty. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. ISBN 80-86106-09-8. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
Teaching methods
Experience teaching - individual and group work
Assessment methods
Written reflexion and colloquium
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2011, Autumn 2013, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2012/UEV_21