UPG001 Didaktika pedagogiky: Základy práce středoškolského učitele

Filozofická fakulta
podzim 2019

Předmět se v období podzim 2019 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Aleš Pavelka (přednášející)
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit budoucí učitele pedagogiky jak po stránce vědomostí tak dovedností na zvládnutí přechodu ze studia učitelství do profesní praxe jakož i další profesní dráhy. Předmět je složen ze dvou částí, přičemž jedna z nich se věnuje právě zvládání vstupu do profese a seznámení s povinnostmi učitele. Druhou částí jsou pak základy didaktiky pedagogiky. Předmět poskytne nejen důležitou poznatkovou a dovednostní základnu, ale umožní neustálý dialog učitele s jeho oborem a připraví jej na vlastní celoživotní profesní rozvoj.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
a) orientovat se v profesi učitele pedagogiky
b) aplikovat získané odborné poznatky do přípravy a realizace vlastní výuky pedagogiky, přičemž bude schopen posoudit efekty vlastní výuky
c) precizně formulovat cíle výuky a k nim nalézat vhodné metody a prostředky výuky
d) aplikovat pravidla řízení třídy a výuky do praxe
e) předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se teorie i praxe výuky pedagogiky na středních školách
Osnova
  • 1. Kurikulum: Studium Rámcového vzdělávacího programu pro střední pedagogické školy.
  • 2. Didaktické zpracování učiva: Výběr a strukturace učiva, analýza učiva, učební úlohy, učebnice.
  • 3. Příprava výuky: Výukové cíle, metody a formy, didaktické prostředky, fáze výuky.
  • 4. Řízení vyučovacího procesu: Řízení a vedení třídy, skupinová dynamika, kázeň, klima třídy.
  • 5. Otázky vzdělávání a výchovy budoucích učitelů a vychovatelů: Specifika výuky pedagogiky a dalších pedagogických disciplín, problematika vzdělávání učitelů.
  • 6. Řízení třídy a školy: Otázky školského managementu a legislativní otázky v práci učitele.
  • 7. Práce se školní dokumentací a administrativou.
  • 8. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ve škole.
  • 9. Problémy začínajícího učitele a nástin jejich řešení.
  • 10. Příprava a vedení třídních schůzek.
Literatura
  • ŠTURMA, Jaroslav. Didaktika pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 1993, 97 s. ISBN 80-7041-228-3. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
  • Didaktika distančního vzdělávání v prostředí vysoké školy. Edited by Jaroslava Podškubková - Jiří Pospíšil. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 151 s. ISBN 8024415410. info
  • MUŽÍK, Vladislav. Didaktika - základ učitelství? In JANÍK, Tomáš, Vladislav MUŽÍK a Oldřich ŠIMONÍK. Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • ŘEZNÍČEK, Jan. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004, 26 s. ISBN 80-7290-149-4. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987, 91 s. info
Výukové metody
Přednáška, diskuse, skupinová i individuální práce studentů.
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2019/UPG001