US_120 Psychotherapy IV.

Faculty of Arts
Spring 2013
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
PhDr. Marina Stejskalová, CSc. (lecturer), PhDr. Dagmar Koudelková (deputy)
Guaranteed by
PhDr. Dagmar Koudelková
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
each odd Wednesday 15:50–19:05 N51
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 12 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The aim of the course is the application of this method to education, health service and social sphere.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Psychoterapie uměním a preventivní programy ve školství, zdravotnictví a sociální sféře. 2. Umělecká díla různých žánrů jako terapeutický prostředek. 3. Psychoterapie uměním a terapeutický vztah. 4. Tvorba psychoterapeutického programu dle věkové kategorie a profesního profilu klienta. 5. Autopsychoterapie 6. Syndrom vyhoření a psychoterapie uměním 7. Programy psychoterapie uměním pro skupinovou a individuální terapii. 8. Práce s hlasem v psychoterapii uměním. 9. Neverbální techniky psychoterapie uměním. 10. Psychoterapie uměním a psychosomatika. 11. Psychoterapie uměním a klinická diagnostika. 12. Psychoterapie uměním v léčbě únavového syndromu. 13. Psychoterapie uměním v léčbě deprese a úzkostných stavů. 14. Psychoterapie uměním a práce s agresí. 15. Psychoterapie uměním a orientální léčebné metodiky. 16. Psychoterapie uměním a životní styl 17. Psychoterapie uměním a trénink paměti
Literature
    recommended literature
  • Praško J.: Fototerapie a cirkadiánní rytmy u depresivních poruch, Praha, Výzkumný ústav psychiatrický, 1990.
  • Jung, C.G.: Duše moderního člověka. Atlantis, Brno 1994.
  • Kastová, V.: Dynamika symbolů. Portál, Praha 2000.
  • Hrdlička M., Dudová I.: Schizofrenie s časným začátkem, Postgraduální medicína, 8/2006, č.4.
  • Jung, C.G.: Člověk a duše. Academia, Praha 1995.
  • Hrdlička M., Kocourková J., Koutek J.: Projevy extrémní agrese v dětském věku. Č.S. Psychiatrie, 94, 1998, č.2.
  • Case C.: Imagining Animals: Art, Psychotherapy and Primitive States of Mind, London & New York, Routledge, 2005.
  • Jung, C.G.: Výbor z díla, svazek V. Snové symboly individuačního procesu. Brno 1999.
  • Hort Vl.,Hrdlička M., Kocourková J., Malá E. a kol.: Dětská a adolescentní psychiatrie. Portál, Praha 2000.
  • Riedel, I.: Obrazy v terapii, umění a náboženství. Portál, Praha 2002.
Teaching methods
lectures
Assessment methods
90% atendance in lectures, a brief seminar presentation, written essay of 10 pages.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2011.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2013/US_120