UZAJ2022 Akvizice jazyka

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Linda Nepivodová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. František Tůma, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Chamonikolasová, Ph.D.
Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Tomáš Hanzálek
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglistiky a amerikanistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 12:30–14:05 B2.34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
In order to provide a sound foundation for the very wide range of practical matters that language teachers deal with it is essential that student teachers develop a clear understanding of what language essentially is, and how languages are learnt. This course addresses the second of these – the field of study is known as Language Acquisition.
Osnova
  • Aspects of psychology of Language
  • First and second language acquisition per se
  • Interlanguage studies
  • The Methodologies and Approaches of language teaching
  • Bloom's taxonomy
  • Vygotsky and constructionism
  • Learning theories
  • Language learning strategies
  • Learner styles, intelligences
  • Error analysis
Literatura
    povinná literatura
  • LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006, ix, 233. ISBN 0194422240. info
  • Approaches and methods in language teaching. Edited by Jack C. Richards - Theodore S. Rodgers. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, ix, 270. ISBN 9780521008433. info
    doporučená literatura
  • ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147. ISBN 019437212X. info
  • BROWN, H. Douglas. Teaching by principles : an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. White Plains: Pearson Education, 2007, xvii, 569. ISBN 9780136127116. info
  • O'MALLEY, J. Michael a Anna Uhl CHAMOT. Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1999, xi, 260. ISBN 052135837X. info
  • AITCHISON, Jean. The articulate mammal : an introduction to psycholinguistics. 5th ed. London: Routledge, 2008, viii, 302. ISBN 9780415420228. info
    neurčeno
  • ELLIS, Rod. Understanding Second Language Acquisition. 7. vyd. Oxford: Oxford University Press, 1991, 327 s. ISBN 0-19-437081-X. info
  • ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147 s. ISBN 0-19-437212-X. info
  • GASS, Susan M. a Jacquelyn SCHACHTER. Linguistic perspectives on second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 1989, viii, 296. ISBN 0521378117. info
  • ELLIS, Rod. Instructed second language acquisition : learning in the classroom. Oxford: Blackwell, 1990, viii, 230. ISBN 0631162011. info
  • HARLEY, Trevor A. The psychology of language : from data to theory. 3rd ed. Hove: Psychology Press, 2008, xvii, 602. ISBN 9781841693828. info
Výukové metody
The course consists of weekly seminars only. The participants will delve into various aspects of this field through extensive reading, conducting experiments and analysing findings, and by reflecting on their own experiences as learners and teachers.
Metody hodnocení
The course concludes with a test. Attendance is compulsory.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.