UZB002 Pedagogika

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Gabriela Ducháčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 16:40–18:15 C11, Út 16:40–18:15 L32, St 16:40–18:15 C11, Čt 16:40–18:15 C11
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UZB002/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Korcová
UZB002/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Korcová
UZB002/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Korcová
UZB002/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. K. Korcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 245 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/245, pouze zareg.: 0/245
Mateřské obory/plány
předmět má 58 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět "Základy pedagogiky" se bude zabývat metodami, cíli, formami a obsahem výchovně-vzdělávacího působení na žáka. Poskytne přehled o základních tématech školní pedagogiky. V úvodních částech kurzu bude věnována pozornost teoretickým tématům pedagogiky a postupně se přejde k tématům úzce souvisejícím s denní praxí škol, např.pedagogické komunikaci, postavení učitele a žáka,kurikulu. systému současného školství v ČR a o nejnovějším trendům a problémům pedagogiky. Důraz bude kladen na formy aktivního a otevřeného učení.
Osnova
  • 1. Pedagogika, její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
  • 2. Pohled do dějin pedagogiky a školství.
  • 3. Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, postavení ve škole, pracovní činnosti.
  • 4. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, postavení ve škole.
  • 5. Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák.
  • 6. Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog.
  • 7. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. Prostředí výchovy a vzdělávání.
  • 8. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi, obsah výchovy a vzdělávání, cíle výchovy a vzdělávání, specifika středoškolského vzdělávání.
  • 9. Škola jako instituce: česká vzdělávací soustava, školní legislativa, vzdělávací politika – základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky.
  • 10. Spolupráce rodiny a školy.
  • 11. Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy.
  • 12. Aktuální problémy současné pedagogiky (školský management, poradenství) případně témata podle návrhu studentů.
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 8071789445. info
  • VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2007, 402 stran. ISBN 9788024717340. info
  • GRECMANOVÁ, Helena, Drahomíra HOLOUŠOVÁ a Eva URBANOVSKÁ. Obecná pedagogika. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 231 s. ISBN 80-85783-20-7. info
  • JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 3. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 65 s. ISBN 8085931079. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Translated by Milan Koldinský. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 289 s. ISBN 8073671182. info
  • Otevřené učení ve 28 krocích. Edited by Bernd Badegruber, Translated by Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 118 s. ISBN 80-85282-76-3. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • AUGER, Marie-Thérèse a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák : strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Translated by Lucie Hučínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 121 s. ISBN 8071789070. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 807367047X. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • PAŘÍZEK, Vlastimil. Obecná pedagogika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1994, 71 s. ISBN 80-7066-339-1. info
  • VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Czech-English dictionary of education. 1. vyd. Praha: ARSCI, 2005, 138 s. ISBN 8086078507. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
Výukové metody
1 hod přednáška + 1 hod seminář.
Metody hodnocení
Podmínkou pro získání kreditů je vykonání zkoušky. Její formu a rozsah určí každý přednášející. Rovněž další požadavky týkající se zakončení kurzu budou specifikovány v konkrétních skupinách.
Informace učitele
Předmět má rovněž elektronickou podporu v prostředích ELF a IS.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.