UZCJA057 Starší česká literatura pro magisterské studium dvouooborové (učitelství)

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2/0. 4 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Hana Bočková, Dr. (přednášející)
Mgr. Vladimíra Maroušková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Michaela Soleiman pour Hashemi, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Bednářová
Rozvrh
St 15:00–16:35 C11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seminář dr. Bočkové se soustřeďuje na základní vývojové tendence v literatuře v souvislosti s vývojem kultury v širším smyslu. Na vybraných žánrech, které sleduje z hlediska synchronního i diachronního, usiluje představit kontury dobového myšlení a rozhodující estetické kategorie, snaží se zachytit i model žánrového systému typický pro danou kulturní epochu. Východiskem pro práci v semináři je úvodní referát zpracovávající vybrané téma, nad nímž bude vedena diskuse a k němuž se vztahuje i následná četba a interpretace textu. Texty jsou vybrány z původních vydání, u ukázek starších (rukopisných) vycházíme z kritického vydání.
Těžiště dvousemestrálního semináře doc. Horákové spočívá ve vyvozování charakteristik dominantních staročeských děl na základě práce s ukázkovými texty, se kterými se studenti mají možnost seznámit v předstihu. Takovým způsobem je současně profilována doporučená staročeská četba. Přitom se často uplatňuje srovnání (např. Alexandreida a Dalimilova kronika; milostná lyrika středověká, renesanční a barokní; stejně tak legendistika, satira a drama; traktát Štítného, Husa, Chelčického a Blahoslava; básnictví Hasištejnského, Collina, Campana, Michny, Bridela, Kadlinského a Rosy). V této souvislosti se výběrově přihlíží k vývojově různým staročeským edicím a výjimečně i k novočeským překladům či adaptacím.
Seminář má instrumentální charakter (v úvodních seminářích se též učí četbě švabachu). Kromě výsledného obrazu žánrů jsou studenti orientováni v tzv. problémových otázkách, které se vztahují i ke staročeským ukázkám z učebnic pro střední školy
Osnova
  • Seminář dr. Bočkové:
  • - M. Vavřinec z Březové a jeho obraz doby husitské
  • - tvorba a učení P. Chelčického
  • - tvorba Hynka z Poděbrad na přelomu středověku a renesance
  • - Nová rada a Theriobulia - vývoj středověké alegorické rady
  • - J. Blahoslav v kontextu jednoty bratrské i české humanistické kultury
  • - Konáčovo Pravidlo lidského života jako typ zábavné prózy
  • - K. Harant, renesanční cestovatel a jeho cestopis
  • - Komenského Labyrint na přelomu epoch
  • - Balbínovo barokní vlatenectví
  • - F. Bridel a jeho Co bůh? Člověk?
  • - A. Michna z Otradovic
  • - alamodová poezie
  • - proměny literatury pozdního baroka
  • Seminář doc. Horákové:
  • 1. Základní specifika staročeské literatury v porovnání s literaturou novodobou (zejména alegorický přístup k zobrazování skutečnosti); bible jako určující pramen a zdroj.
  • 2. Žánrový systém středověké literatury.
  • 3. Specifika staroslověnského písemnictví; literární charakteristika Kosmovy kroniky.
  • 4. Literární charakteristika středověké milostné lyriky.
  • 5. Literární charakteristika středověké rytířské epiky.
  • 6. Literární charakteristika středověké satiry.
  • 7. Žánrový systém literatury renesančního humanismu.
  • 8. Specifika tzv. raného humanismu.
  • 9. Specifika tzv. zobecněného humanismu.
  • 10. Specifika tzv. popularizovaného humanismu.
  • 11. Žánrový systém barokní literatury.
  • 12. Specifika počáteční a vrcholné etapy barokní literatury.
  • 13. Specifika poslední fáze barokní literatury
  • 14. Základní díla českého barokního básnictví; systemizace poznatků.
Literatura
  • LEHÁR, Jan. Česká literatura od počátků k dnešku. Online. 2., dopl. vyd. Praha: Lidové noviny, 2004. 1078 s. ISBN 80-7106-308-8. [citováno 2024-04-23] info
  • PETRŮ, Eduard. Vzdálené hlasy :studie o starší české literatuře. Online. Olomouc: Votobia, 1996. 443 s. ISBN 80-7198-162-1. [citováno 2024-04-23] info
  • GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Online. Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994. 547 s. ISBN 80-85839-04-0. [citováno 2024-04-23] info
  • KOPECKÝ, Milan. Česká literatura od 20. let 17. století do 70. let 18. století [Kopecký, 1993]. Online. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0696-X. [citováno 2024-04-23] info
  • KOPECKÝ, Milan. Český humanismus. Online. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1988. 282 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • ŠKARKA, Antonín. Půl tisíciletí českého písemnictví. Online. Edited by Emanuel Macek - Pavel Spunar - Jan Lehár. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1986. 502 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • LEHÁR, Jan. Nejstarší česká epika : Dalimilova kronika, Alexandreida, první veršované legendy. Online. Translated by Rudolf Mertlík. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 1983. 230 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • Výbor z české literatury od počátků po dobu Husovu. Online. Edited by Bohuslav Havránek - Josef Hrabák. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1957. 851 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • VILIKOVSKÝ, Jan. Písemnictví českého středověku. Online. Vydání první. V Praze: Universum, 1948. 255 stran. [citováno 2024-04-23] URL info
Metody hodnocení
Podmínky pro udělení zápočtu:
dr. Bočková - přednesení referátu a aktivní práce v semináři.
doc. Horáková - odevzdání písemné práce (její prezentování na semináři není závazné) a aktivní účast. Podmínkou pro přijetí ke zkoušce je seznam četby včetně dvou odborných studií se staročeskou tematikou. Problémové okruhy ke zkoušce (zadané z aspektu žánrově-tematického i chronologického) jsou profilovány na seminářích.
Informace učitele
doc. Horáková: Doporučuje se alespoň paralelní absolvování historické mluvnice, není však podmínkou pro zápis do semináře.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Seminář navazuje na seminář Starší čes. lit. bakalářského programu a je povinně volitelný.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.