UZHIA02II Didaktika dějin kultury II

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Tomáš Borovský, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Markel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeňka Stoklásková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:00–17:40 B2.42
Předpoklady
UZHIA02I Didaktika dějin kulury I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům odborně-historické, didaktické a pedagogické znalosti a dovednosti potřebné ke zvládnutí mezipředmětových přesahů školního dějepisu k dalším příbuzným předmětům – dějinám vztahu člověka k životnímu prostředí a k aktuálním kulturně-politickým otázkám.
Výstupy z učení
Absolvent je schopen identifikovat mezipředmětové souvislosti ve výuce dějepisu a s použitím přiměřených didaktických postupů a techniky je vyložit studentům ve formě návrhu výukového bloku; dokáže se orientovat v odborně-historických přístupech k aktuálním otázkám kultury a environmentální výchovy; dokáže vést studenty ke komplexnímu chápání aktuálních společenských a kulturních problémů a hledání jejich řešení v kontextu historické tradice.
Osnova
  • Osvojení si mezipředmětových vztahů v oblasti vymezení pojmů, předmětu výzkumu a metod.
  • Mezipředmětové didaktické dovednosti v teorii a praxi.
  • Vytvoření a prezentace výukového bloku na transdisciplinární téma s výrazným aktualizačním aspektem, diskuse o návrhu v rámci seminární skupiny.
  • Historické kontexty vztahu člověka a životního prostředí, historické kontexty aktuálních kulturních a společenských problémů.
Literatura
    povinná literatura
  • historylab.cz
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. 248 s. ISBN 9788087912119. 2014. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum. 224 s. ISBN 8071841269. 1995. info
    doporučená literatura
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál. 481 stran. ISBN 9788073675035. 2009. info
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 276 s. ISBN 9788073685843. 2008. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. 2003. info
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR. 156 s. 1998. info
Výukové metody
Přednáška, seminární výuka, diskuse v seminární skupině.
Metody hodnocení
Zápočet.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.