UZPHK2204 Didaktika filozofie a ZSV/ON II

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
10 hodin konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Tomáš Měšťánek (přednášející), Hana Holmanová (zástupce)
Garance
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Rozvrh
Pá 13. 3. 14:10–15:45 B11, Pá 22. 5. 14:10–15:45 B11, Pá 12. 6. 15:00–15:45 B11
Předpoklady
UZPHK2103 Didaktika fil. a ZSV/ON I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen: - aplikovat poznatky z teoretické didaktiky do konkrétních vyučovacích hodin společenských věd na střední škole; - vytvářet na základě školních vzdělávacích programů vlastní výukové plány; - disponovat náměty k motivované a interaktivní výuce žáků na střední škole; - efektivně využívat ve společenskovědních předmětech didaktickou techniku; - orientovat se v postupech výchovného působení učitele na střední škole.
Osnova
  • Témata: 1. Funkční začlenění aktuálního společenského a politického dění do běžných hodin OSZ/ON. 2. Obsah a formy práce ve volitelných seminářích OSZ/ON. 3. Projektové vyučování v OSZ/ON. 4. Učebnice a speciální metodické materiály pro OSZ/ON. 5. Didaktická technika a užití učebních pomůcek ve výuce OSZ/ON. Tvorba vlastních výukových pomůcek a programů. 6. Další vzdělávání učitelů OSZ/ON; vzdělávací instituce a metodická sdružení. 7. Rozbory vyučovacích pokusů z různých metodických hledisek.
Výukové metody
Uvádění námětů výukových metod na konkrétních příkladech, jejich rozbor, diskuse. Rozbory vyučovacích pokusů.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe.

DIDAKTIKA FILOZOFIE A ZSV – požadavky ke zkoušce zkoušející: PhDr. Tomáš Měšťánek
Zkouška probíhá ústní formou, uchazeč aplikuje poznatky z jednotlivých lekcí, z literatury a z vyučovacích pokusů během praxe. Témata zkoušky: 1) Rámcová znalost obsahu tematických celků předmětu OSZ (občanský a společenskovědní základ) pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon) - ve znění pozdějších novel.
4) Výukové metody užívané v OSZ.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech OSZ (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi OSZ a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat OSZ jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny OSZ – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky OSZ, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.

Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - ve znění pozdějších novel
Informace učitele
Literatura: * Horká, H. - Hrdličková, A.: Výchova pro 21. století: koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Paido, Brno 2000 * Kalhous, Z. - Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 * Kašová, J. a kol.: Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Iuventa, Kroměříž 1995 * Maňák, J.: Nárys didaktiky. MU, Brno 1997 * Mareš, J. Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. MU, Brno 1995 * Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 * Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 1997 * Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 * Vyskočilová, E.: Utváření komunikativních dovedností učitele. SPN, Praha 1991
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.