UZPHK2204 Didaktika filozofie a ZSV/ON II

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
10 hodin konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Tomáš Měšťánek (přednášející), Hana Holmanová (zástupce)
Garance
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Holmanová
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 2. 3. 15:00–16:35 A11, Pá 27. 4. 15:00–16:35 A11
Předpoklady
UZPHK2103 Didaktika fil. a ZSV/ON I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl: Osvojit si specifické formy práce v hodinách, interaktivní a projektové metody, funkční užívání didaktické techniky a vytváření vlastních pomů- cek. Analyzovat vlastní vyučovací pokusy.
Osnova
  • Témata:
  • 1. Funkční začlenění aktuálního společenského a politického dění do běžných hodin ZSV/ON.
  • 2. Obsah a formy práce ve volitelných seminářích ZSV/ON.
  • 3. Projektové vyučování v ZSV/ON.
  • 4. Učebnice a speciální metodické materiály pro ZSV/ON.
  • 5. Didaktická technika a užití učebních pomůcek ve výuce ZSV/ON. Tvorba vlastních výukových pomůcek a programů.
  • 6. Další vzdělávání učitelů ZSV/ON; vzdělávací instituce a metodická sdružení.
  • 7. Rozbory vyučovacích pokusů z různých metodických hledisek.
Literatura
  • viz požadavky ke zkoušce
Výukové metody
přednáška, seminář, praxe
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe.

DIDAKTIKA FILOZOFIE A ZSV – požadavky ke zkoušce zkoušející: PhDr. Tomáš Měšťánek
1) Rámcová znalost obsahu tematických celků dle současných osnov ZSV pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon), § 72 - 82, § 192.
4) Výukové metody.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech ZSV (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi ZSV a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat ZSV jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny ZSV – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky ZSV, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.

Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Informace učitele
Literatura: * Horká, H. - Hrdličková, A.: Výchova pro 21. století: koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Paido, Brno 2000 * Kalhous, Z. - Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 * Kašová, J. a kol.: Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Iuventa, Kroměříž 1995 * Maňák, J.: Nárys didaktiky. MU, Brno 1997 * Mareš, J. Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. MU, Brno 1995 * Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 * Průcha, J.: Moderní pedagogika. Portál, Praha 1997 * Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Portál, Praha 1999 * Vyskočilová, E.: Utváření komunikativních dovedností učitele. SPN, Praha 1991
Další komentáře
Informace o rozvrhu kurzu najdete zde: http://www.phil.muni.cz/wkfi/home/studium/rozvrh-ks.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.