UZPHK2204 Philosophy and Social Studies Basics Teaching Methodology II

Faculty of Arts
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Tomáš Měšťánek (lecturer), Hana Holmanová (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová
Timetable
Fri 29. 2. 14:10–15:45 B11, Fri 25. 4. 14:10–15:45 B11, Fri 20. 6. 15:00–15:45 B11
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cíl: Osvojit si specifické formy práce v hodinách, interaktivní a projektové metody, funkční užívání didaktické techniky a vytváření vlastních pomů- cek. Analyzovat vlastní vyučovací pokusy.
Syllabus (in Czech)
  • Témata: 1. Funkční začlenění aktuálního společenského a politického dění do běžných hodin ZSV/ON. 2. Obsah a formy práce ve volitelných seminářích ZSV/ON. 3. Projektové vyučování v ZSV/ON. 4. Učebnice a speciální metodické materiály pro ZSV/ON. 5. Didaktická technika a užití učebních pomůcek ve výuce ZSV/ON. Tvorba vlastních výukových pomůcek a programů. 6. Další vzdělávání učitelů ZSV/ON; vzdělávací instituce a metodická sdružení. 7. Rozbory vyučovacích pokusů z různých metodických hledisek.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe.

DIDAKTIKA FILOZOFIE A ZSV – požadavky ke zkoušce zkoušející: PhDr. Tomáš Měšťánek
1) Rámcová znalost obsahu tematických celků dle současných osnov ZSV pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon), § 72 - 82, § 192.
4) Výukové metody.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech ZSV (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi ZSV a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat ZSV jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny ZSV – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky ZSV, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.

Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin konzultací.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/UZPHK2204