UZPHK2204 Philosophy and Social Studies Basics Teaching Methodology II

Faculty of Arts
Spring 2009
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Tomáš Měšťánek (lecturer), Hana Holmanová (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jan Zouhar, CSc.
Department of Philosophy – Faculty of Arts
Contact Person: Hana Holmanová
Timetable
Fri 13. 3. 14:10–15:45 B11, Fri 22. 5. 14:10–15:45 B11, Fri 12. 6. 15:00–15:45 B11
Prerequisites (in Czech)
UZPHK2103 Philosophy Teaching Methodolog
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Na konci kursu bude student schopen: - aplikovat poznatky z teoretické didaktiky do konkrétních vyučovacích hodin společenských věd na střední škole; - vytvářet na základě školních vzdělávacích programů vlastní výukové plány; - disponovat náměty k motivované a interaktivní výuce žáků na střední škole; - efektivně využívat ve společenskovědních předmětech didaktickou techniku; - orientovat se v postupech výchovného působení učitele na střední škole.
Syllabus (in Czech)
  • Témata: 1. Funkční začlenění aktuálního společenského a politického dění do běžných hodin OSZ/ON. 2. Obsah a formy práce ve volitelných seminářích OSZ/ON. 3. Projektové vyučování v OSZ/ON. 4. Učebnice a speciální metodické materiály pro OSZ/ON. 5. Didaktická technika a užití učebních pomůcek ve výuce OSZ/ON. Tvorba vlastních výukových pomůcek a programů. 6. Další vzdělávání učitelů OSZ/ON; vzdělávací instituce a metodická sdružení. 7. Rozbory vyučovacích pokusů z různých metodických hledisek.
Teaching methods (in Czech)
Uvádění námětů výukových metod na konkrétních příkladech, jejich rozbor, diskuse. Rozbory vyučovacích pokusů.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky k zápočtu:
Absolvování pedagogické praxe podle podmínek upřesněných v průběhu kursu Didaktika I. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe.

DIDAKTIKA FILOZOFIE A ZSV – požadavky ke zkoušce zkoušející: PhDr. Tomáš Měšťánek
Zkouška probíhá ústní formou, uchazeč aplikuje poznatky z jednotlivých lekcí, z literatury a z vyučovacích pokusů během praxe. Témata zkoušky: 1) Rámcová znalost obsahu tematických celků předmětu OSZ (občanský a společenskovědní základ) pro gymnázia; obvyklé rozdělení do ročníků čtyřletého gymnázia.
2) Školní vzdělávací programy (na základě tzv. Rámcového vzdělávacího programu: viz www.rvp.cz (zejm. RVP GV).
3) Nová maturita podle zák. č. 561/2004 Sb. (školský zákon) - ve znění pozdějších novel.
4) Výukové metody užívané v OSZ.
5) Motivace a aktivizace žáků.
6) Fáze výuky v reálném průběhu vyučovací hodiny (+ časové rozvržení vyučovací hodiny).
7) Hodnocení a klasifikace žáků v jednotlivých částech OSZ (formy, výhody, nevýhody, úskalí).
8) Vztahy mezi jednotlivými částmi OSZ a dalšími vyučovacími předměty.
9) V jakém smyslu je třeba chápat OSZ jako předmět „politický“ a „apolitický“?
10) Jak byste koncipoval(a) úvodní hodinu (hodiny) dílčí discipliny OSZ – Základy psychologie (...sociologie, ...politologie, ...práva, ...ekonomie, ...filozofie (+ etiky))? Možná (obvyklá) zařazení do kontextu výuky OSZ, motivační hlediska apod. Pozn.: Úkol se zadává tak, aby nekorespondoval se studijním oborem zkoušeného.

Pro účely zkoušky si prostudujte (kromě informací z metodického semináře) tyto publikace:
- Maňák, J.: Nárys didaktiky. PedF MU, Brno 1997 (nebo novější vydání) – zejm. kap. Typy výuky, Fáze výuky, Technologie výuky
- Maňák, J. – Švec, V.:Výukové metody. Paido 2003
- Švec, V. a kol.: Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení ped. dovedností. Brno 2002
- Kalhous, Zd. – Obst, O.: Didaktika sekundární školy. UP, Olomouc 2003 (nebo jiné vydání), zejm. kapitoly Výukové metody, Hodnocení výsledků výuky
- Petty, G.: Moderní vyučování. Portál, Praha 2002 – zejm. kap. 5 Motivace
- ...(případně ještě jiné podobné publikace).
dokumenty:
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. MŠMT ČR 2001
- Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy v České republice. MŠMT ČR 2002
- zák. č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) - ve znění pozdějších novel
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin konzultací.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024, Spring 2025.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2009/UZPHK2204