UZRJ453 Didactics of Russian I

Faculty of Arts
Autumn 2017
Extent and Intensity
1/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Josef Dohnal, CSc. (seminar tutor)
Mgr. Taťjana Zaňko, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Contact Person: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Supplier department: Department of Slavonic Studies – Faculty of Arts
Timetable
each odd Monday 14:10–15:45 A31
Prerequisites
the courses of psychology and didactics in the given extend
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course the students will be able:
- to be acquainted with the concrete ways how to prepare and to lead classes of Russian language and literature for Czechs in various groups and to get own practical experience in leading classes
- to prepare for their own work in the classes
- to discuss about the theoretic approaches and to compare them with the praxis in the classes and courses of Russian language
Syllabus
  • The basic scheme of the course:
  • 1. definition of the aims of the course
  • 2. the analysis of the specific characteristics of the students and the choice of the appropriate methods
  • 3. planning classes according to the aims for a given time period
  • 4. the preparation of the teacher for classes
  • 5. teaching the productive and reproductive activities in the classes
  • 6. the appropriate methods for the process of teaching
  • 7. the types of classes and their characteristics
  • 8. mastering of concrete knowledge and skills including their fixing
  • 9. evaluation of the measure in which the aims were reached
  • 10. the specifics of teaching Russian as a Slavonic language in Czech environment
  • 11. checking of the skills and the feed-back for the students
  • 12. “classical” classes in schools and the changes of it in other types of educational programmes (language courses etc.)
  • 13. technical means and their use in classes
Literature
  • Lepilová, Květuše. Didaktika literárního čtení v ruštině. Praha: SPN 1987
  • Veselý, Josef. Problematiky vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN 1985
  • Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva: Russkij jazyk 1990
  • ČAPEK, R.: Moderní didaktika Lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada, Praha 2015. 624 stran. ISBN 978-80-247-3450-7
  • FOLPRECHTOVÁ, Jana and Eva KŘEČKOVÁ. Jazykové a komunikativní hry v ruštině : na pokročilém stupni výuky. Ostrava: Montanex, 2006, 90 stran. ISBN 8072252232. info
  • CELEROVÁ, Jaroslava. Komunikace v obchodní ruštině. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2006, 114 s. ISBN 8070447745. info
  • KOZLOVA, Tat‘jana Valentinovna. Dogovorilis! : obchodujeme, podnikáme a komunikujeme v ruštině. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2004, 474 s. ISBN 8072381555. info
  • GRENAROVÁ, Renée. Metodické postupy, didaktické hry, pomůcky a techniky k nácviku čtení v počátečním vyučování ruštině na ZŠ nejen pro žáky s dyslektickými obtížemi. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně (CD-ROM), 2004, 27 pp. ISBN 80-210-3474-2. info
  • Problematika výběru učiva pro vyučování ruštině v české škole, otázky jeho prezentace a nácviku v učebnicích (učebních pomůckách) a při vlastním vyučovacím procesu. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 114 s. ISBN 80-7041-952-0. info
  • GRENAROVÁ, René. Několik poznámek k frazeologii a k otázce výběru frazeologického minima v ruštině. In Medacta Nitra. 1st ed. Nitra: SLOVDIDAC, 1997, p. 182-186. Medacta 97. ISBN 80-967339-9-0. info
  • GRENAROVÁ, René. Výuka ruského jazyka na VŠ od základu. Informační bulletin ČAR. Praha: ČAR, 1997, vol. 1997, No 11, p. 30-31. info
  • DERGAČEVA, Galina Ivanovna. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo na načal'nom etape obučenija. Moskva: Russkij jazyk, 1983. info
  • VESELÝ, Josef. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 197 s. info
  • JELÍNEK, Stanislav. Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 176 s. info
  • CHMELOVÁ, Marie. 25 let střední školy v Broumově 25 let výuky ruštině na středních školách. Edited by Vladimír Jůva. 1977, 112 s. info
  • PTÁČEK, Josef. Vyučování jazykovým prostředkům v ruštině na střední škole. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 220 stran. info
Teaching methods
lecture seminar activities group activities discussion
Assessment methods
interactive classes connecting theoretical parts with discussions, small lectures given by the students, exchange of experience, small homeworks
Language of instruction
Russian
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
General note: Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
The course is also listed under the following terms Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2017, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2017/UZRJ453