UzNJII1020 Pädagogisches Praktikum

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/1/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Dana Spěváková (přednášející)
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Iva Zündorf, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Předpoklady
Didaktik I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Das Ziel dieses Lehrfaches ist, die Studierenden auf ihr obligatorisches Praktikum an einer der Mittelschulen in der Tschechischen Republik vorzubereiten. Die Hauptziele des Kurses sind: Unterrichtsplanung; Analyse der Unterrichtsstunde; Analyse eines Lehrbuchs bzw. anderer Lehrmaterialien; Wiederholung der "Telkompetenzen" (Ausspracheschulung, Wortschatz- und Grammatikvermittlung); Fertigkeiten (Hörverstehen, Leseverstehen, Sprechen, Schreiben); Leistungsmessung; Fehlerkorrektur.
Výstupy z učení
Unterrichtshospitationen (4 Stunden)
Unterricht (10 Stunden)
Praktikumsbericht incl. Stundenverlaufsprotokolle
Osnova
  • Vorleistungen: sich mit den verwendeten Lehrbüchern evtl. zusätzlichen Lehrmaterialien bekannt machen, Praktikumsplan vorbereiten
  • Unterrichtshospitationen (4 Stunden)
  • Unterricht (10 Stunden)
  • Bewertung des Praktikums
Literatura
  • HEYD, Gertraude. Deutsch lehren :Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2. überarbeitete und erweit. Frankfurt am Main: Moritz Diesterweg, 1991, 290 s. ISBN 3-425-04373-0. info
  • NEUNER, Gerhard. Schreiben macht Spass. Heft 1. 1. vyd. Munchen: Klett, 1990, 44 s. ISBN 3-12-675430-9. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • NEUNER, Gerhart, Michael KRÜGER a Ulrich GREWER. Übungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin: Langenscheidt, 1981, 184 s. ISBN 3-468-49430-0. info
  • NEUNER, Gerhard. Allgemeinbildung Lehrplanwerk Unterricht. Berlin: Volk und Wissen Volkseigener Verlag, 1972, 542 s. info
Výukové metody
Theoretische Vorbereitung
Unterrichtsbeobachtung und -analyse
eigene Unterrichtsentwürfe entwickeln
Vor- und Nachbesprechungen mit dem Mentor
Feedback
Metody hodnocení
Nachbesprechung zu Praktikumsbericht und -dokumentation
Präsentation
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Výuka, na níž se podílí Mgr. Jana Nálepová, PhD. a PhDr. Dana Spěváková, je rozdělena do dvou bloků, termín a číslo místnosti budou aktuálně oznámeny. Obsahem druhého bloku je prezentace výukových materiálů z portfolia a diskuse k průběhu pedagogické praxe.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Pro praxi je nutno na vybrané škole absolvovat nejméně 4 hod. náslechů a 10 hod. odučit.
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.