VHK_16 First year examination

Faculty of Arts
Spring 2005
Extent and Intensity
0/0/0. 0 credit(s). Type of Completion: PZk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petr Macek, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Stanislav Tesař (lecturer)
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (alternate examiner)
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D. (alternate examiner)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
1. Obecná charakteristika Postupová zkouška na konci l. ročníku má zjistit předpoklady pro další studium oboru hudební věda. Zkouška se koná ze tří profilových předmětů, jejichž látka v dostatečné míře umožňuje ověřit schopnost praktického přístupu k hudebnímu materiálu a jeho teoretické interpretace. Součástí zkušebního pohovoru bude rovněž diskuse o některém z přečtených titulů muzikologické literatury, jejichž seznam posluchači předloží při zkoušce.
Syllabus (in Czech)
  • 2. Obecné požadavky 2.1 Přehled dějin hudby Spolehlivá orientace v základních charakteristikách vývojových etap hudební kultury, především znalost jejich problematiky historické a teoretické. Vyžadována je znalost problematiky světové, problematiky české v základním obrysu a výběrově u největších osobností. Tematické okruhy: Gregoriánský chorál vymezení pojmu, vývojové etapy, typologie a charakteristika jeho forem (útvary primární a sekundární vrstvy), problematika funkční. Problematika historického vývoje liturgického zpěvu na území Čech a Moravy do husitství (christianizace, institucionální zázemí pro provoz liturgického zpěvu, reformy liturgického zpěvu, problematika domácí tvorby, hudební prameny, muzikologická literatura apod.) Duchovní neliturgický jednohlas charakteristika, typologie, vývoj duchovního neliturgického jednohlasu na území Čech a Moravy do Bílé hory, prameny, muzikologická literatura. Světský jednohlas vymezení pojmu, stručná charakteristika jeho vývoje, základní podoby evropského světského jednohlasu 12.-14.stol., hlavní představitelé. Počátky vícehlasu v evropské hudební kultuře typologie základních technik vícehlasu, tropace a vícehlas, rané období liturgického vícehlasu, organum hucbaldovské, Quido z Arreza (modus durus modus mollis), organum nové, St.Martial, Santiago de Compostela, teoretické prameny, hudební prameny. Epocha Notre-Dame vymezení pojmu, základní charakteristika repertoáru, charakteristika skladebných technik, Leoninus a Perotinus charakteristika jejich přínosu, teoretické prameny, hudební prameny. Ars antiqua vymezení pojmu, základní charakteristika repertoáru, charakteristika skladebných technik, hlavní představitelé období, teoretické prameny, hudební prameny. Ars nova vymezení pojmu, základní charakteristika repertoáru charakteristika období, izorytmie, repetiční princip, charakteristika francouzské, italské a anglické hudby 14.století, hlavní představitelé období, teoretické prameny, hudební prameny. Hudba období renesance charakteristika období, problematika jeho pojmenování a vnitřního členění . Hlavní druhy duchovní a světské hudby, problematika instrumentální hudby. Hlavní přestavitelé hudby 15. a 16.století Problematika hudebního vývoje na území Čech a Moravy v 15. a 16.století , hlavní představitelé, hudební prameny. Hudební teorie středověku a renesance. Rané baroko a problematika jeho návaznosti na období vrcholné renesance, hlavní představitelé. Barokní opera její problematika hudební a sociologická, hlavní představitelé. Instrumentální hudba barokního obdobíhlavní druhy, problematika vývojová, hlavní představitelé. Problematika barokní hudby v Čechách a na Moravě charakteristika období, charakteristika domácí tvorby, hlavní představitelé. Hudební klasicismus jako hudebně historický pojem a stylová kategorie základní charakteristiky hudebního jazyka. Raný klasicismus a jeho centra (Mannheim, Berlín, Vídeň atd.) Opera ve 2. pol. 18. století Haydn Mozart Beethoven Romantismus jako hudebně historický pojem Italská opera 19. století Francouzská opera 19. století Německá opera 19. století Vokální hudba 19. století (píseň, kantáta, oratorium) Symfonie v 19. století Symfonická báseň v 19. století Klavírní kus v 19. století Komorní hudba 19. století Národní školy v hudbě 19. století Smetana Dvořák Hudební moderna a pozdní romantismus Janáček Hudební expresionismus a Druhá vídeňská škola Hudební impresionismus Hudební neoklasicismus a Nová věcnost Folklorní inspirace v hudbě 20. století Poválečná avantgarda 50. a 60. let v Evropě (serialismus, témbrová hudba, aleatorika, konkrétní a elektronická hudba) Americká hudba po r. 1945 (John Cage, minimalismus) Postmoderní obrat v hudbě (nová tonalita, nová jednoduchost, neoromantismus, stylové syntézy) 2.2 Úvod do studia hudební vědy a hudební historiografie Vyžaduje se spolehlivá orientace v základních otázkách historické a teoretické (pojmosloví, metodologie, systematika) problematiky muzikologie jako vědního oboru. Tematické okruhy: Hudební věda jako disciplína z hlediska vědosloví a tzv. klasifikace věd. Interdisciplinární vztahy k jiným vědním oborům. Obecně k vědě, její metodologii a terminologii. Kuhnova teorie paradigmat. Předmět, metody a cíle hudební vědy Pokusy o systematiku muzikologických disciplín Jednotlivé disciplíny muzikologie, jejich definice, předmět, stručný vývoj a nejzákladnější literatura Nejdůležitější osobnosti světové a české muzikologie Muzikologické instituce mimouniverzitního typu (zejména muzea, archivy a odborné společnosti) Vstup muzikologie na univerzity a vznik tzv. škol (v cizím i domácím terénu, zejména Vídeň, Berlín, Praha, Brno) Dějiny muzikologie v českých zemích včetně činnosti muzikologů nečeské národnosti odtud vyšlých či sem přicházejících Hudební lexikografie. Dějiny a hlavní encyklopedie zvláště se zřetelem k českým zemím Hudební časopisectví. Dějiny evropského a zvl. českého hudebního časopisectví. Hlavní světová a domácí muzikologická periodika. Elektronické hudební a muzikologické časopisy (typu Music Theory Online apod.) Ediční výstupy muzikologického výzkumu. Typologie edic. Hlavní edice hudebních pramenů typu DTB, DTÖ, MAB apod., kritické edice děl světových a zejména českých skladatelů a korespondence. Stav vydávání a diskuse základních edičních principů. Základní odborná literatura o nejvýznamnějších evropských a českých skladatelích. Tématické katalogy, monografie a edice pramenů (zejm. Monteverdi, Bach, Händel, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Wagner, Mahler, Schönberg, Smetana, Dvořák, Janáček, Martinů). Typologie muzikologických textů. Charakteristika a náležitosti základních žánrů: publicistické útvary (zpráva, recenze, kritika), popularizace, odborná studie, monografie, biografie, analýza, slovníkové heslo apod. Zásady bibliografických citací a pořizování seznamů použité literatury v odborných textech. Informační zdroje o hudbě a hudební vědě. RILM, RISM, RIPM, on-line encyklopedie a elektronické bibliografické databáze (SMT Online Bibliographic Database apod.), muzikologické diskusní e-mail lists a důležité www stránky, elektronické a on-line edice hudebních pramenů. Vývoj hudební historiografie (hlavní evropské osobnosti, zejména Forkel, Fétis, Ambros, Adler, Riemann) Periodizace dějin hudby Hudebně historické dílo Zdeňka Nejedlého Hudebně historické dílo Vladimíra Helfert Stav hudebně historického bádání o středověku a renesanci v českých zemích Stav hudebně historického bádání o baroku a klasicismu v českých zemích Stav hudebně historického bádání o hudba 19. století v českých zemích Stav hudebně historického bádání o hudbě 20. století v českých zemích Stav hudebně historického bádání o hudbě Němců v českých zemích 2.3 Hudební teorie 2.3.1. Spolehlivá znalost látky z hudební nauky [tvorba intervalů, intonování, gramatika numerický kód pro intervaly používaný při práci SP, bezpečná znalost stupnic, základy akordiky, tvorba kvintakordů, sextakordů a kvartsextakordů, akordické systémy, konsonance disonance, nástroje symfonického orchestru rozsahy, ladění] 2.3.2 Spolehlivá teoretická znalost tonální harmonie a základních skladebných technik polymelodického období v rozsahu doporučené literatury a probrané látky. [spojování kvintakordů, sextakordů, kvartsextakordů, septakordů, základy diatonické, chromatické a enharmonické modulace, princip alterace, diatonická flexe, melodické disonance ] 2.3.3 Základy kontrapunktu, imitace a fugy 2.3.4 Skladebné směry 20. století informativní přehled [atonalita, dodekafonie, seriální technika, aleatorika, elektronická a konkrétní hudba, minimalismus, redukcionalismus 2.3.5 Analýza předložené ukázky. [základní orientační analýza- intervaly, určení tóniny, transpozice nástrojů, harmonická analýza] Součástí zkoušky z hudební teorie je rovněž písemný test konaný v den předcházející postupové zkoušce.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: Podmínkou konání jsou složené atestace z: VHK_01a, b &VHK_02a&VHK02b&VHK_03a&VHK_03b&VHK_04&VHK_05&VHK_06&VHK_07&VHK_08&VHK_09.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2005/VHK_16