VH_323 Notace 20. století

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 17:30–19:05 N43
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VH_323/01: Po 17:30–19:05 N43, K. Linkovová Mühlová
Předpoklady
Předpokladem studia je elementární znalost notace (dnes běžně používaného, "klasického" notového zápisu).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu "Notace 20. století" je nabídnout zájemcům komplexní a současný pohled na notační problematiku ve 20. století, s přesahem k metodologickým, teoretickým a prakticko-aplikačním otázkám, které mohou studenti konfrontovat při práci s hudebním materiálem tohoto tematického okruhu. Předmět by měl posilovat profesní přípravu muzikologa, napojit souvislosti předkládané v jiných notačně zaměřených předmětech, a rozvíjet schopnost kritické sebereflexe badatele, analytika, potažmo interpreta, v oblasti odborné práce s novými notacemi.
Výstupy z učení
Studenti budou ovládat českou i odpovídající zahraniční terminologii k problematice, budou mít přehled o základních typech moderních notací a jejich konstrukčních aspektech. Budou mít znalost analýzy moderního notového zápisu, budou schopni popsat jeho jednotlivé parametry a budou obeznámeni s klíčovými publikacemi a metodikami k notační práci i klíčovým autorským osobnostem ve 20. století.
Osnova
  • 1. Úvod do teorie notace (propedeutika a studijní zdroje; notační problematika ve 20. století a její specifika; „filosofie notace“, moderní teorie hudebního zápisu a hudební teorie 20. století; estetická hlediska moderní notace; moderní „notační traktáty") 2. Klasický notový zápis (- opakování) a historické souvislosti vývoje nových notačních systémů. Metodologické aspekty studia nových notací. (Moderní notace, hudební jazyk a hudební analýza aneb zdroje, pesrpektivy a důsledky notačního vývoje; parametry a základní komponenty zápisu vs. výstavba díla; kompatibilita struktury díla a zápisu jako metodologický problém - příklady; ) 3. Notační specifika vybraných autorů 1. poloviny 20. století (Debussy, Janáček, Hindemith, Messiaen, Schönberg, Stravinskij, avantgardisté atd.). 4. Překračování mezí klasického zápisu. Koncepce, parametry a prvky notací ve 20. století a rozdíly oproti klasickému zápisu. Otázky notace časového parametru ve 20. století. Multimediální notace. 5. Notační systém Klavarscribo. Moderní tabulatury. 6. Notační systém Equiton. Mikrointervalové notace a alternativní systémy ladění. Parametrizace a „vnitřní prostor“ notace. 7. Grafické a výtvarné notace, konceptuální přístupy k notaci. Fónická poesie a moderní alfabetické zápisy. 8. Notace jako součást kompozice a interpretace. Aleatorika, komplexní zápis, polyverzionální kompozice, otevřená notace, notace a happening. (Multiparametrické notace; moderní notační systémy a interpretace Nové hudby) 9. Notace a akce. Moderní zápis, opera, melodram a scénická akce. Na pomezí žánrů a notační řešení komplexních situací. Symbol v moderních notacích a jeho význam. 10. Analytické notace. Metody analýzy a rozboru moderních notací. Notační specifika vybraných autorů 2. poloviny 20. století. Notační směrnice. 11. Ediční problematika I. - Autorské notační systémy jako problém. 12. Ediční problematika II. - Významné ediční projekty v oblasti Nové hudby. Autorská práva. 13. Netradiční aplikace moderních notací. Etnomuzikologické, sociologické, muzikoterapeutické a nonartificiální aplikační přesahy notací 20. století. Současné perspektivy vývoje nových notačních systémů. Zápočtové setkání - Prezentace seminárních projektů studentů
Literatura
    povinná literatura
  • KADUCH, Miroslav. Ortografie hudby 20. století. 2. rozš. vyd. Ostrava: Městské kulturní středisko, 1990.
  • ŠOLC, Milan - Jarmil BURGHAUSER. Leoš Janáček: souborné kritické vydání : ediční zásady a směrnice k notační problematice klasiků 20. století. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1979, 213 s.
  • MESSIAEN, Olivier. Technika môjho hudobného jazyka: text s hudobnými príkladmi. Bratislava: Hudobné centrum, 2016. Preklady. ISBN 978-80-89427-25-3.
  • CAGE, John. Notations. New York: 1969.
  • RASTALL, Richard. The Notation of Western Music: An Introduction. Leeds: Leeds University Press, 1998. 309 s.
  • STONE, Kurt. Notation in the Twentieth Century Music. Toronto: George McLeod, 1980. 357 s.
  • ŠOLC, Milan. Kapitolky o notaci. Praha: Supraphon, 1970. 319 s.
  • LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 1998, 178 s. ISBN 8085883317. info
  • SCHÖNBERG, Arnold. Stil und Gedanke : [Aufsätze zur Musik]. Edited by Ivan Vojtěch. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1992, 243 s. ISBN 3596236169. info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice :stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6. info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. 2. rozš. a opr. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965, 270 s. URL info
    doporučená literatura
  • CHOUVEL, Jean-Marc a Makis SOLOMOS. L'espace: musique - philosophie. Paris: L'Harmattan, c1998. Musique et musicologie. ISBN 2-7384-6593-5.
  • KOFROŇ, Petr a Martin SMOLKA. Grafické partitury a koncepty. Olomouc: Votobia, 1996.
  • THOMAS, Ernst. Notation Neuer Musik. Mainz: B. Schott's Söhne, 1965. Darmstädter Beiträge zur neuen Musik.
  • VALOCH, Jiří. Partitury - grafická hudba, fónická poezie, akce, parafráze, interpretace. Praha: Jazzová sekce, 1980. Jazz Petit.
  • CASSIRER, Ernst. Filosofie symbolických forem I (jazyk). Praha: Oikoymenh, 1996.753 s.
  • KOSTKA, Stefan M. Materials and techniques of post-tonal music. 4th ed. Boston: Pearson, c2012. ISBN 978-0-205-79455-3.
  • GOODMAN, Nelson. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 213 s.
  • Styl a idea. Edited by Ivan Vojtěch, Illustrated by Arnold Schönberg. Vyd. 1. Praha: Arbor vitae, 2004, 400 s. ISBN 808630048X. info
  • KADUCH, Miroslav. Vývojové aspekty české a slovenské elektroakustické hudby. 1. vyd. Ostrava: Miroslav Kaduch, 1997, 113 s. ISBN 8023813773. info
  • KADUCH, Miroslav. Česká a slovenská elektroakustická hudba 1964-1994. Ostrava: M. Kaduch, 1994, 176 s. info
  • Vývoj európskeho notopisu. Edited by Richard Rybarič. Vyd. 1. Bratislava: Opus, československé hudobné vydavateľstvo, 1982, 222 s. info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele : stručná antologie základů starší kompoziční praxe a teorie. Praha: Panton, 1976, 2 sv. ISBN 35-486-76. info
Výukové metody
1. Kontaktní výuka - Seminární výklad s prezentací, společné čtení textů, skupinové analýzy, skupinová diskuse. Setkání s expertem. Případové studie účastníků. 2. Online výuka - Práce s elektronickými informačními zdroji a studijními materiály, webové zdroje atd. 3. Domácí příprava studenta - Četba k probíraným tématům, analýzy, seminární úkol.
Metody hodnocení
Předmět bude ukončen prezentací zadaného seminárního úkolu. Zadání prací bude upřesněno v začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2017/VH_323