VH_323 Music Notations of the 20th Century

Faculty of Arts
Autumn 2017
Extent and Intensity
0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Klára Hedvika Linkovová Mühlová (lecturer)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Jan Karafiát
Supplier department: Department of Musicology – Faculty of Arts
Timetable
Mon 17:30–19:05 N43
  • Timetable of Seminar Groups:
VH_323/01: Mon 17:30–19:05 N43, K. Linkovová Mühlová
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem studia je elementární znalost notace (dnes běžně používaného, "klasického" notového zápisu).
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/40, only registered: 0/40, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/40
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 7 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu "Notace 20. století" je nabídnout zájemcům komplexní a současný pohled na notační problematiku ve 20. století, s přesahem k metodologickým, teoretickým a prakticko-aplikačním otázkám, které mohou studenti konfrontovat při práci s hudebním materiálem tohoto tematického okruhu. Předmět by měl posilovat profesní přípravu muzikologa, napojit souvislosti předkládané v jiných notačně zaměřených předmětech, a rozvíjet schopnost kritické sebereflexe badatele, analytika, potažmo interpreta, v oblasti odborné práce s novými notacemi.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti budou ovládat českou i odpovídající zahraniční terminologii k problematice, budou mít přehled o základních typech moderních notací a jejich konstrukčních aspektech. Budou mít znalost analýzy moderního notového zápisu, budou schopni popsat jeho jednotlivé parametry a budou obeznámeni s klíčovými publikacemi a metodikami k notační práci i klíčovým autorským osobnostem ve 20. století.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do teorie notace (propedeutika a studijní zdroje; notační problematika ve 20. století a její specifika; „filosofie notace“, moderní teorie hudebního zápisu a hudební teorie 20. století; estetická hlediska moderní notace; moderní „notační traktáty") 2. Klasický notový zápis (- opakování) a historické souvislosti vývoje nových notačních systémů. Metodologické aspekty studia nových notací. (Moderní notace, hudební jazyk a hudební analýza aneb zdroje, pesrpektivy a důsledky notačního vývoje; parametry a základní komponenty zápisu vs. výstavba díla; kompatibilita struktury díla a zápisu jako metodologický problém - příklady; ) 3. Notační specifika vybraných autorů 1. poloviny 20. století (Debussy, Janáček, Hindemith, Messiaen, Schönberg, Stravinskij, avantgardisté atd.). 4. Překračování mezí klasického zápisu. Koncepce, parametry a prvky notací ve 20. století a rozdíly oproti klasickému zápisu. Otázky notace časového parametru ve 20. století. Multimediální notace. 5. Notační systém Klavarscribo. Moderní tabulatury. 6. Notační systém Equiton. Mikrointervalové notace a alternativní systémy ladění. Parametrizace a „vnitřní prostor“ notace. 7. Grafické a výtvarné notace, konceptuální přístupy k notaci. Fónická poesie a moderní alfabetické zápisy. 8. Notace jako součást kompozice a interpretace. Aleatorika, komplexní zápis, polyverzionální kompozice, otevřená notace, notace a happening. (Multiparametrické notace; moderní notační systémy a interpretace Nové hudby) 9. Notace a akce. Moderní zápis, opera, melodram a scénická akce. Na pomezí žánrů a notační řešení komplexních situací. Symbol v moderních notacích a jeho význam. 10. Analytické notace. Metody analýzy a rozboru moderních notací. Notační specifika vybraných autorů 2. poloviny 20. století. Notační směrnice. 11. Ediční problematika I. - Autorské notační systémy jako problém. 12. Ediční problematika II. - Významné ediční projekty v oblasti Nové hudby. Autorská práva. 13. Netradiční aplikace moderních notací. Etnomuzikologické, sociologické, muzikoterapeutické a nonartificiální aplikační přesahy notací 20. století. Současné perspektivy vývoje nových notačních systémů. Zápočtové setkání - Prezentace seminárních projektů studentů
Literature
    required literature
  • KADUCH, Miroslav. Ortografie hudby 20. století. 2. rozš. vyd. Ostrava: Městské kulturní středisko, 1990.
  • ŠOLC, Milan - Jarmil BURGHAUSER. Leoš Janáček: souborné kritické vydání : ediční zásady a směrnice k notační problematice klasiků 20. století. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1979, 213 s.
  • MESSIAEN, Olivier. Technika môjho hudobného jazyka: text s hudobnými príkladmi. Bratislava: Hudobné centrum, 2016. Preklady. ISBN 978-80-89427-25-3.
  • CAGE, John. Notations. New York: 1969.
  • RASTALL, Richard. The Notation of Western Music: An Introduction. Leeds: Leeds University Press, 1998. 309 s.
  • STONE, Kurt. Notation in the Twentieth Century Music. Toronto: George McLeod, 1980. 357 s.
  • ŠOLC, Milan. Kapitolky o notaci. Praha: Supraphon, 1970. 319 s.
  • LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 1998, 178 s. ISBN 8085883317. info
  • SCHÖNBERG, Arnold. Stil und Gedanke : [Aufsätze zur Musik]. Edited by Ivan Vojtěch. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1992, 243 s. ISBN 3596236169. info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice :stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha: Editio Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6. info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. 2. rozš. a opr. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965, 270 s. URL info
    recommended literature
  • CHOUVEL, Jean-Marc a Makis SOLOMOS. L'espace: musique - philosophie. Paris: L'Harmattan, c1998. Musique et musicologie. ISBN 2-7384-6593-5.
  • KOFROŇ, Petr a Martin SMOLKA. Grafické partitury a koncepty. Olomouc: Votobia, 1996.
  • THOMAS, Ernst. Notation Neuer Musik. Mainz: B. Schott's Söhne, 1965. Darmstädter Beiträge zur neuen Musik.
  • VALOCH, Jiří. Partitury - grafická hudba, fónická poezie, akce, parafráze, interpretace. Praha: Jazzová sekce, 1980. Jazz Petit.
  • CASSIRER, Ernst. Filosofie symbolických forem I (jazyk). Praha: Oikoymenh, 1996.753 s.
  • KOSTKA, Stefan M. Materials and techniques of post-tonal music. 4th ed. Boston: Pearson, c2012. ISBN 978-0-205-79455-3.
  • GOODMAN, Nelson. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 213 s.
  • Styl a idea. Edited by Ivan Vojtěch, Illustrated by Arnold Schönberg. Vyd. 1. Praha: Arbor vitae, 2004, 400 s. ISBN 808630048X. info
  • KADUCH, Miroslav. Vývojové aspekty české a slovenské elektroakustické hudby. 1. vyd. Ostrava: Miroslav Kaduch, 1997, 113 s. ISBN 8023813773. info
  • KADUCH, Miroslav. Česká a slovenská elektroakustická hudba 1964-1994. Ostrava: M. Kaduch, 1994, 176 s. info
  • Vývoj európskeho notopisu. Edited by Richard Rybarič. Vyd. 1. Bratislava: Opus, československé hudobné vydavateľstvo, 1982, 222 s. info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Hudební styly z hlediska skladatele : stručná antologie základů starší kompoziční praxe a teorie. Praha: Panton, 1976, 2 sv. ISBN 35-486-76. info
Teaching methods (in Czech)
1. Kontaktní výuka - Seminární výklad s prezentací, společné čtení textů, skupinové analýzy, skupinová diskuse. Setkání s expertem. Případové studie účastníků. 2. Online výuka - Práce s elektronickými informačními zdroji a studijními materiály, webové zdroje atd. 3. Domácí příprava studenta - Četba k probíraným tématům, analýzy, seminární úkol.
Assessment methods (in Czech)
Předmět bude ukončen prezentací zadaného seminárního úkolu. Zadání prací bude upřesněno v začátku semestru.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught only once.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2017/VH_323