VH_45 Hudba pro klávesové nástroje 1700-1830

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
Čt 8:20–9:55 46
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Přednáška se věnuje tvorbě pro klávesové nástroje v uvedeném období, přičemž se zaměřuje jak na literaturu sólovou, tak komorní a koncertantní. Pojednán budou i nástrojové možnosti jednotlivých nástrojů, zejména cembala, clavichordu a hammerklavieru. Na hudební literatuře pro klávesové nástroje budeme sledovat slohové proměny od baroka přes galantní sloh, Empfindsamkeit, vídeňský klasicismus až k ranému romantismu.
Osnova
  • Baroko: Cembalo jako sólový a continuový nástroj. Problematika termínu "clavier". D. Scarlatti a zdokonalení cembalové techniky. Francouzští clavecinisté - Duphly, F. Couperin, A.-L. Couperin, Rameau. Haendel - varhanní koncerty. Telemann. Slohová proměna v rámci rodiny Bachů: Johann Sebastian Bach a jeho synové Willhelm Friedemann, Carl Philipp Emanuel a Johann Christian. Hammerklavier. "Trojhvězdí" Haydn - Mozart - Beethoven: typ klasicistní sonáty a koncertu, fantasie, komorní hudba. Skladatelé českého původu J. A. Benda,Tomášek, Voříšek, Dusík a jejich přínos ke vzniku nových slohových epoch. Schubert.
Literatura
  • 300 Jahre mit Hammerklavier : historische Instrumente aus der Sammlung des Museum tschechischer Musik (Souběž.) : 300 let s klavírem : historické nástroje ze sbírek Muzea české hudby. Edited by Václav Riedlbauch. info
  • PEČMAN, Rudolf. Carl Philipp Emanuel Bach und die tschechisch Klaviermusik des 18. und 19. Jahrhunderts. In Bericht über das Internationale Symposium vom 12. bis 16. März 1998 in Frankfurt. Frankfurt, SRN: Frankfurt. s. 355-359. 2002. info
  • KRONES, Hartmut. Ludwig van Beethoven : sein Werk - sein Leben. Wien: Holzhausen. xviii, 275. ISBN 3-85493-002-X. 1999. info
  • BACH, Carl Philipp Emanuel. Versuch über die wahre Art das Clavier zu spielen :Faksimile-Reprint der Ausgaben von Teil I, Berlin 1753 (mit den Ergänzungen der Auflage Leipzig 1787) und Teil II, Berlin 1762 (mit den Ergänzungen der Auflage Leipzig 1797) : [mit modern geschlüssel. Edited by Wolfgang Horn. Kassel: Bärenreiter. xvi, 135. ISBN 3-7618-1199-3. 1994. info
  • PALAZZOLO, Luca. Il tocco cantante :Jan Ladislav Dussek, compositore e virtuoso tra Mozart e Clementi. Bologna: Akademos. 219 s., [8. ISBN 88-7096-077-3. 1992. info
  • HILDESHEIMER, Wolfgang. Mozart. Translated by Jozef Bžoch. Vyd. 1. Bratislava: OPUS. 391 s., [3. ISBN 80-7093-000-4. 1989. info
  • Sonata forms. Edited by Charles Rosen. Rev. ed. New York: W.W. Norton. 415 s. ISBN 0393302199. 1988. info
  • MELLERS, Wilfrid Howard. François Couperin and the French classical tradition : new version, 1987. 2nd rev. ed. London: Faber and Faber. xvi, 526. ISBN 0571139833. 1987. info
  • BEETHOVEN, Ludwig van. Listy o umění, lásce a přátelství. Edited by Bohumil Plevka. Vyd. 3. Praha: Panton. 189 s. 1974. URL info
  • SÝKORA, Václav Jan. Dějiny klavírního umění. Praha: Panton, 1973. info
  • ROSEN, Charles. The classical style : Haydn, Mozart, Beethoven. London: Faber and Faber. 467 s. : i. ISBN 0-571-10234-4. 1971. info
  • BURNEY, Charles. Hudební cestopis 18. věku. Praha, 1966. info
  • SOHAROVÁ, Jana. Přínos Václava Jana Tomáška v oblasti programní klavírní tvorby. 88 s. 1961. info
  • ROETHLISBERGER, Edmond. Le clavecin dans l'oeuvre de J.S. Bach. Geneve: Édition Henn. 142 s. 1920. info
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008.