VH_702a Teorie a dějiny rockové hudby I.

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Aleš Opekar, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Dimitrov (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 14:00–17:40 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 300 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/300, pouze zareg.: 0/300, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/300
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět se zabývá fenoménem rockové hudby. Na I. část přednášek, která pojednává o světové scéně navazuje část II., která se scény české. Hlavní cíle kurzu jsou: porozumění základním mechanismům ve vývoji rockové hudby, souvislosti mezi přirozeným vývojem stylových a žánrových prvků daného směru (napětí mezi starými odumírajícími a rodícími se novými estetickými normami) a působením sociálních okolností i působením ostatních druhů a typů hudby, umění i jiné tvorby a činnosti; orientace v tradiční i specifické terminologii; schopnost definovat daný fenomén i jeho odnože a charakterizovat jejich základní rysy; student by měl po absolvování kurzu prokázat základní orientaci v historii fenoménu, měl by spolehlivě zasadit každý hlavní stylový trend do časových, lokálních a sociálních souvislostí, a měl by projevit základní orientaci v tvorbě hlavních představitelů jednotlivých stylů a směrů od pol. 50. let 20. století až po současnost;
Výstupy z učení
identifikovat a shrnout důležité rysy hlavních period historie rockové hudby charakterizovat stylově žánrové typy rockové hudby zasadit fenomén rockové hudby do širšího hudebního i společenského kontextu
Osnova
  • Teorie a dějiny rockové hudby - světová scéna
  • 1 + 2: definice, hudební a sociální aspekty fenoménu, zasazení rocku do kontextu vývoje nonartificiální hudby, ukázky různých podob rocku
  • 3 + 4: počátky rockové hudby, prehistorie rocknrollu - 3 zdroje a 3 součásti rocku, rocknroll 50. let
  • 5 + 6: další etapy vývoje, 60. léta, z lidových kořenů vyrůstá komerce i umění, folk rock, Mersey sound, rhythm & blues; hippies a další subkultury
  • 7 + 8: 70. léta, classical rock, hard rock, jazz rock, dinosauří tendence a revolta proti nim - punk, generační rozpory
  • 9 + 10: 80. léta - nová vlna: minimalismus, nový romantismus, hard core; heavy metal; Live Aid
  • 11 + 12: 90. léta, ústup rocku novým směrům elektronické taneční hudby a hip hopu
  • Teorie a dějiny rockové hudby - česká scéna
  • 1 + 2: opakování: definice, hudební a sociální aspekty fenoménu, kontext ostatní populární hudby
  • 3 + 4: počátky rockové hudby u nás: zdroje informací skrze železnou oponu, průkopníci českého rocknrollu, kriminalizace hudby komunistickými úřady
  • 5 + 6: český rock 60. let: twist, beat, big beat, Matadors a Olympic, brněnská a ostravská scéna, nástup folku, ohlasy světových subkultur
  • 7 + 8: vývoj po roce 1968: rozpad rockové scény, český jazz rock, tancovačkový rock, specifičnost českého undergroundu a alternativní scény
  • 9 + 10: 80. léta: punk a nová vlna, heavy metal, tendence ke zoficiálnění rocku - festivaly (Rockfest), rock a sametová revoluce
  • 11 + 12: 90. léta: proměna generací a živelný rozvoj ekonomické infrastruktury, rozvoj elektronické taneční scény a hip hopu
  • 13 + 14: opakování
  • (Aleš Opekar, září 2005)
Literatura
  • CRHA, Bedřich a Zdeněk MAREK. Problém vztahu artificiální a nonartificiální hudby z hlediska receptivní výchovy dospívající mládeže. In Musica viva in schola IX. Brno: UJEP. s. 210-217. 1989. info
  • DVORNÍK, Petr. Nové prvky v naší nonartificiální hudbě. Edited by Miloš Štědroň. 127 s. 1981. info
Výukové metody
přednáška se zvukovými a audiovizuálními ukázkami
Metody hodnocení
písemný test nebo esef na zadané téma
Informace učitele
Doporučená literatura Alan Josef (ed.): Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945-1989, Praha 2001 Baacke Dieter: Beat - die sprachlose Opposition, München 1972 Balák Miroslav, Kytnar Josef: Československý rock na gramofonových deskách. Rocková diskografie 1960-1997, Praha 1998 Beaty, bigbeaty, breakbeaty. Průvodce moderní hudbou 90. let, Praha 1998 Bednařík Tomáš: Je to jenom Rock And Roll. Historie rocku na Rakovnicku s exkurzí do folku a country, Rakovník 1994 Belz Carl: The Story Of Rock, New York 1972 Bezr Ondřej: Vladimír Mišík. Letní rozhovor s O.B., Brno 1999 Bird Brian: Skiffle. The Story of Folk-Song with a Jazz Beat, London 1958 Blažek Petr, Laube Roman, Pospíšil Filip: Lennonova zeď v Praze. Neformální shromáždění mládeže na Kampě 1980-1989, Praha 2003 Broughton Simon, Ellingham Mark, Trillo Richard (ed.): World Music. The Rough Guide. Africa, Europe and the Middle East, London 1999, Latin and North America, Caribbean, India, Asia and Pacific, London 2000 Černý Jiří, Černá Miroslava: Hvězdy světových mikrofonů, Praha 1969 Černý Jiří, Černá Miroslava: Poplach kolem Beatles, Praha 1966 Černý Jiří: Big beat - strašák nebo kvalita?, Taneční hudba a jazz, 1966-7 s.82 ad. Černý Jiří: Hvězdy tehdejších hitparád, Praha 1989 Černý Jiří: Zpěváci bez konzervatoře, Praha 1966 Dorůžka Lubomír: Český jazz (mezi tanky a klíči, 1968 - 1989), Praha 2002 Dorůžka Lubomír: Panoráma populární hudby 1918/1978, Praha 1981 Dorůžka Lubomír: Populárna hudba - priemysel, obchod, umenie, Bratislava 1978 Dorůžka Petr: Šuplík plný Zappy, Praha 1984 Douse Cliff: Kdo je kdo. Kytaroví mistři, Brno 1996 Friedlander Paul: Rock and Roll. A Social History, Boulder 1996 Frith Simon (ed.): Facing the music. A Pantheon Guide to Popular Culture, New York 1989 Frith Simon: Music for Pleasure. Esseys in the Sociology of Pop, Cambridge, Oxford 1988 Frith Simon: Sound Effects, Londýn 1981 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: Funkce hudby, Hudební věda 1979. č.2 a 3 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém, Praha 1981 Fukač Jiří, Poledňák Ivan: K typologickým polarizacím hudby, zejména polarizaci hudby artificiální a nonartificiální, Hudební věda 1977, č.4, s.316 Furst T. Peter: Halucinogeny a kultura, Praha 1996 Gillet Charlie: The Sound of the City. The Classical History of Rock, Suffolk 1983 Goldstein Richard: Goldstein's Greatest Hits, New York 1970 Gracyk Theodore: Rhythm and Noise. An Aesthetics of Rock, London 1996 Grossberg Lawrence: We Gotta Get Out Of This Place. Popular Conservatism And Postmodern Culture, London 1992 Hardy Phil, Laing Dave: The Faber Companion To 20th-Century Popular Music, London 1995 Hruška Ervín: Od odzemku a valašky k rocku a elektrické kytaře. Historie bigbítu a rocku na Valašskomeziříčsku, Egg 1999 Hruška Jiří: Kronika kolínských kapel, Praha 1997 Chadima Mikoláš: Alternativa. Svědectví o českém rock & rollu sedmdesátých let (Od rekvalifikací k "nové vlně se starým obsahem"), Brno 1992 Chrastina Pavel: Olympic. Chvíli po ránu a zase znovu spolu, Praha 1994 Jaslovský Marian: Dežo Ursiny. Pevniny a vrchy, Bratislava 1997 Jeffries Neil (ed.): Direkt!! Hard Rock & Heavy Metal. Encyklopedie A - Z, Praha 1994 Jirous Ivan M.: Magorův zápisník, Praha 1997 Karbusický Vladimír, Kasan Jaroslav: Výzkum současné hudebnosti, Praha 1969 Karbusický Vladimír: K pojmu a estetice "lehké" hudby, Hudební věda 1967, č.1, s.22, č.2, s.328 a č.3, s.440 Karbusický Vladimír: Mezi lidovou písní a šlágrem, Praha 1968 Kloskowská Antonina: Masová kultura, Praha 1967 Kneif Tibor: Ästhetische und nichtästhetische Wertungskriterien in der Rockmusik; in Rockmusik. Aspekte zur Geschichte, Ästhetik, Produktion..., Mainz 1977 Kneif Tibor: Rockmusik und Subkulturen; in Rockmusik. Aspekte zur Geschichte, Ästhetik, Produktion..., Mainz 1977 Kneif Tibor: Sachlexikon Rockmusik, Reinbek 1978 Konrád Ondřej, Lindaur Vojtěch: Bigbít, Praha 2002 Korál Petr, Špulák Jaroslav: Ohlasy písní těžkých. Encyklopedie českých a slovenských hardrockových a heavymetalových skupin, Praha 1993 Kotek Josef, Dějiny české populární hudby a zpěvu 1 a 2, Praha 1994 a 1998 Kotek Josef, Hořec Jaromír, Kronika české synkopy 1 a 2, Praha 1975 a 1990 Kotek Josef, Poledňák Ivan: Teorie a dějiny tzv. bytové hudby jako samostatná muzikologická disciplína, Hudební věda 1974, č.4, s.335 Kotek Josef: Na rozhraní dvou stylů moderní taneční hudby, Taneční hudba a jazz 1963, s.20 Kotek Josef: Neartificiální (populární) hudba a sociologické aspekty jejího osvojování, sborník Hudební sociologie a hudební výchova 1982, Praha Kouřil Vladimírl: Český rock'n'roll, Praha 1981 Kramarz Volkmar: Harmonieanalyse der Rockmusik, Mainz 1983 Krýzl Jan: Nová vlna se starým obsahem, Tribuna 1983, č.12, s.5 Larkin Colin (ed.): The Guinness Encyclopedia of Popular Music, Middlesex 1993 Lindaur Vojtěch: Šance sněhových koulí v pekle, Praha 1998 Liška Tomáš (ed.): Rock proti proudu. Encyklopedie zahraničního alternativního rocku, A - L, Praha 1992, M - Z, Praha 1993 Lukeš Jan: Prozaická skutečnost, Praha 1982 MacDonald Ian: Revoluce v hlavně. Beatles, jejich písně a 60. léta, Praha 1997 Matzner Antonín, Poledňák Ivan, Wasserberger Igor(ed.): Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby, část věcná, jmenná - světová scéna A-K, L-Z a jmenná - československá scéna, Praha 1983, 1986, 1987, 1990 Matzner Antonín: Beatles, Praha 1987 Matzner, Antonín (ed.): Rhythm & blues (sborník), Praha 1985 Middleton Richard: Studying Popular Music, Buckingham 1990 Mitchell Tony: Popular music and local identity. Rock, Pop and Rap in Europe and Oceania, London, New York 1996 Moore, Allan F.: Rock: The Primary Text, Buckingham 1993 Moravčík Jiří: Keltská hudba, Praha 2004 Nolan A.M.: RocknRoll Road Trip. The Ultimate Guide to the Sites , the Shrines and the Legends Across America, New York 1992 Opekar Aleš, Vlček Josef a kol., Excentrici v přízemí, Praha 1989 Opekar Aleš: Analýza rockového alba: Flamengo - Kuře v hodinkách, Česká literatura, 1993, č. 2, s. 187198 Opekar Aleš: Bigbítové šlápoty. Obrazy zrockových dějin českých, Rock & Pop, 1996, č. 112, s. 7273; 1997, č. 112, s. 6465; 1998, č. 112, s. 6465; 1999, č. 112, s. 6465). Opekar Aleš: Hodnotová orientace v rockové hudbě, Opus musicum, 1989, č. 4, s. 105115, č. 5, s. XVIIXXII Opekar Aleš: Kpočátkům českého rocku. Nad prvním profilovým albem skupiny Olympic, Hudební věda, 1993, č. 1, s. 6069 Opekar Aleš: Zvířecí trilogie I. Straka v hrsti, Opus musicum, 1990, č. 9., s. XVIIXXV Osborne Ben: The A-Z of Club Culture. Tweny Years Of Losing It, London 1999 Pelc Jan, Hlavsa Mejla: Bez ohňů je underground, Praha 1992 Poledňák Ivan (ed.): Populární hudba a škola. Sborník příspěvků z konference v Praze 10.-12.května 1999, Praha 2000 Poledňák Ivan, Vafourek Ivan: Sondy do rocku a popu, Praha 1992 Poledňák Ivan: ABC hudební psychologie, Praha 1984 Poledňák Ivan: K otázce specifičnosti jazzu, Hudební věda 1969, č.4, s.419 Poledňák Ivan: K problému smyslu hudby a funkcí hudby, Opus musicum 1974 , č.4, s.97 Poledňák Ivan: Rock: Nástin podstaty a vývoje, Opus musicum 1986, č.3, s.74 Poledňák Ivan: Úvod do problematiky hudby jazzového okruhu, Olomouc 2000 Poschardt Ulf: DJ Culture, London 1998 Ramet Sabrina Petra (ed.): Rocking the State. Rock and Politics in Eastern Europe and Russia, Boulder, San Francisco, Oxford 1994 Rott Ladislav: Tak se začínalo aneb Z otcova alba, Plzeň 1998 Roxon Lillian: Rock Encyclopedia, New York 1969 Ryback Timorhy W.: Rock Around the Block, A history of rock music in Eastern Europe and the Soviet Union, New York 1990 Saunders Nicholas: Extáze & Techno scéna, Brno 1996 Shepherd John, Horn David, Laing Dave, Oliver Paul, Wicke Peter (ed.): Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World, Volume I - Media, Industry and Society, Volume II - Performance and Production, London, New York 2003 Shuker Roy: Key Concepts in Popular A53 London, New York 1998 Shuker Roy: Understanding Popular Music, London 1994 Schnierer Miloš (ed.): Díváme se na hudbu. Materiály ze IV. muzikologicko-pedagogické konference, České Budějovice 2002 Schnierer Miloš (ed.): Soudová problematika nonartificiální hudby a hudební výchova. Materiály ze II. muzikologické konference, České Budějovice 2002 Slabý Zdeněk, Slabý Petr: Svět jiné hudby. Průhledy do hudby alternativní, avantgardní, improvizované, nové, opoziční, progresivní, experimentální, postmoderní, aktuální, free, klezmeru atd., Praha 2002 Sonda Pavel: Z historie východočeského rocku. 60. léta. Příběhy beatových skupin, Hradec Králové 2001 Strong Martin C.: The Great Rock Discography, Frankfurt am Main 1994, 1995, 1996, 1998 Sýkora Jan Křtitel: Czechoslovak beat music 67, Praha 1968 Tůma Jaromír: Čtyři hrají rock, Praha 1986 Tůma Jaromír: Bigbít, aneb Pendl mezi somráky a veksláky, Praha 1999 Turák František: Moderná populárna hudba a džez na Slovensku: vývojové tendencie a kritické reflexie, Bánská Bystrica 2003 Vlček Josef : Punk rock, Praha 1978 Vlček Josef : Rock na levém křídle, Praha 1983 Vlček Josef Vlček: Rock 2000, A-K, Praha 1982, L-R, Praha 1983, S-Z, Praha 1984 Vlček Josef, Rockové směry a styly, Praha 1988 Vlček Josef: Ambientní hudba a industriál, Praha 1987 Walker Dave: American Rocknroll Tour, New York 1992 Walker John A.: Cross-Overs, London 1987 Warner Simon: Rockspeak! The language of rock and pop, London 1996 Wicke Peter, Ziegenrücker Kai-Erik und Wieland: Handbuch der populären Musik, Berlín / Lipsko 1997 Wicke Peter: Anatomie des Rock, Leipzig 1987 Wicke Peter: Rockmusik, Leipzig 1987 Wich František: Rock & Pop Encyklopedie I A - L, II M - Z, Praha 1999 Willis Paul: Common Culture, Boulder, San Francisco 1978 Willis Paul: Profane Culture, London 1978
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2008, podzim 2011, podzim 2014, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/VH_702a