VH_750b Seminář hudební topografie II.

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
VH_750a Seminář hudební topografie I.
Předmět je určen především studentům vyšších ročníků, předpokládá se alespoň minimální znalost němčiny. Odvaha k luštění starých textů nutná!
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 1 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/1, pouze zareg.: 0/1
Jiné omezení: souhlas
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Nabízený kurz by měl účastníky provést specifickými okruhy témat v časovém horizontu konce 16. do počátku 19. století. Jako hudebně topografický je předmět označen proto, se se bude soustředit na kulturněhistorickou problematiku raného novověku s přihlédnutím k regionálnímu bádání (vlastivědě). Výchozím tématem bude město jako modelová jednotka, v rámci výuky bude student proveden jednotlivými tématy a podtématy. Například: farní kostel - liturgický provoz - hudba v liturgii - výdaje na hudební složku liturgie - hudebně aktivní subjekty: literátská bratrstva, kostelní služebníci - tj. okruh školy (rektor, kantor, žáci) - varhaník - platy hudebníků a jejich sociální postavení. Předmět si tedy neklade za cíl systematicky představit jednotlivé lokality vymezeného regionu, ale spíše nabízet modelová témata, aplikovatelná v různých regionech. Exemplifikace však již bude vztažena pouze na území Moravy a českého Slezska, jednak na základě archivních materiálů, ale i studií prof. Sehnala. Paralelně s těmito malými přednáškovými tématy bude v každé výuce věnován prostor aktivní práci s prameny, tedy kromě samotného úvodu do heuristiky (zejména archivní fondy a orientace v nich) půjde především o čtení dobových (rukopisných) textů, vztahujících se k jednotlivým tématům. Většina těchto archivních materiálů bude studentům k dispozici v digitální podobě (e-learning), důraz však bude kladen především na společné čtení ve výuce. Kromě tematické návaznosti budou texty uspořádány podle paleografické náročnosti.
Osnova
  • teoretické reflexe vymezené problematiky: hudební regionalistika jako muzikologická disciplína, hudební topografie jako její východisko literátská bratrstva na Moravě: historický vývoj, komparace s dalšími regiony, prameny farní kostel: liturgie, fundace, kostelní zaměstnanci, inventáře, archivy škola: učitelé, žáci, pomocníci, jejich angažmá v liturgii, školní instrukce aj. věžní (městský trubač) konventy žebravých řádů, koleje jezuitů a piaristů vzestup měšťanstva: první divadelní produkce, koncerty, prodej hudebnin, nástrojařství aj.
Literatura
  • SEHNAL, Jiří a Jiří VYSLOUŽIL. Dějiny hudby na Moravě. Online. Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2001. Vlastivěda Moravská. Země a lid. Svazek 12. ISBN 80-7275-021-6. [citováno 2024-04-24] info
  • TROJAN, Jan. Kantoři na Moravě a ve Slezsku v 17.-19. století :jejich sociální postavení, společenská funkce a význam ve vývoji národní hudební kultury. Online. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost, 2000. 671 s. ISBN 80-7275-006-2. [citováno 2024-04-24] info
  • SEHNAL, Jiří. Hudba v olomoucké katedrále v 17. a 18. století. Online. 1. vyd. V Brně: Moravské muzeum, 1988. 228 s. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Seminář s diskusí.
Metody hodnocení
Závěrečné ohodnocení se uděluje na základě odevzdané seminární práce v rozsahu minimálně 15 normostran textu.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2012, jaro 2021.