VIKBA25 Digitální knihovny

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Miroslav Bartošek, CSc. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 12:30–14:05 K21
Předpoklady
VIK_PoZ Postupová zkouška
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty knihovnictví s aktuálním stavem teorie a praxe v oblasti digitálních knihoven.
Výstupy z učení
Na konci kurzu by student měl být schopen porozumět základním principům a souvislostem standardů, technologií a postupů používaným při návrhu a realizaci soudobých digitálních knihoven.
Osnova
  • Úvod do problematiky Digitálních knihoven (DL); vymezení pojmu DL; porovnání DL s klasickými knihovnami a webem; historie DL; zdroje informací o DL.
  • Digitalizace; základní pojmy z digital imaging; technické a programové prostředky pro digitalizaci; organizace digitalizačního projektu; příklad digitalizované DL.
  • Obecný rámec a architektura DL; Kahn-Wilensky Framework; digitální objekt a digitální repozitář; referenční model DL.org; začlenění DL do reálného právního a sociálního prostředí; hierarchická abstrakce intelektuálních děl dle IFLA-FRBR.
  • Globální jména a identifikátory; klasické knihovnické identifikátory (ISBN, ISSN, ISTC aj.) versus digitální identifikátory (PURL, Handle, DOI); vlastnosti požadované u digitálních identifikátorů (globální jednoznačnost, persistence, směrovatelnost).
  • Metadata; klasifikace metadat; porovnání a vlastnosti klasických (MARC) a síťových metadat (Dublin Core, MODS, METS); využití XML a RDF.
  • Interoperabilita; protokol Z39.50, SRW/SRU; Open Archives Initiative a protokol pro sklízení metadat OAI-PMH; vytváření otevřených a kontextových vazeb mezi informačními zdroji - OpenURL a linkovací služby.
  • Globální vyhledávání informačních zdrojů; porovnání DL a internetovských vyhledávačů; federativní vyhledávání versus metavyhledávání; služby typu discovery-search; sémantický web.
  • Ekonomický a právní kontext digitálních knihoven; ekonomické modely pro DL; copyright; otevřený přístup k vědeckým informacím (OA) a nové iniciativy v oblasti open access; Creative Commons.
  • Dlouhodobé uchovávání digitální informace; rizika při uchovávání digitální informace; základní archivační strategie; referenční model OAIS.
  • Vybrané programy a projekty DL.
Literatura
    povinná literatura
  • M. Bartošek. Digitální knihovny – teorie a praxe. Národní knihovna; knihovnická revue. Rok 2004, roč. 15, č. 4, s. 233-254. http://knihovna.nkp.cz/NKKR0404/0404233.html
  • M. Bartošek. Technologie digitálních knihoven. Sborník konference INFORUM 2006. http://www.inforum.cz/inforum2006/pdf/Bartosek_Miroslav.pdf
  • M.Bartosek. Otevreny pristup k vedeckym informacim. Uvod do problematiky. Zpravodaj UVT MU, prosinec 2009. http://www.ics.muni.cz/zpravodaj/issues/vol20num02.html
    doporučená literatura
  • WITTEN, I. H., David BAINBRIDGE a David M. NICHOLS. How to build a digital library. 2. ed. Amsterdam: Elsevier, 2010, xxiii, 629. ISBN 9780123748577. info
  • WITTEN, Ian H. a David BAINBRIDGE. How to build a digital library. Amsterdam: Morgan Kaufmann Publishers, 2003, xxxiii, 51. ISBN 1-55860-790-0. info
  • XIE, Iris a Krystyna K. MATUSIAK. Discover digital libraries : theory and practice. Amsterdam: Elsevier, 2016, xxiii, 364. ISBN 9780124171121. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek (návštěva přednášek je velmi doporučována, protože umožní studentům lépe pochopit princip přednášených technologií a vzájemné souvislostí).
Metody hodnocení
Zavěrečné hodnocení je formou písemného testu; studenti, kteří v testu neuspějí, musí vykonat opravnou ústní zkoušku.
Informace učitele
http://ics.muni.cz/mba/dl-ff2018
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.