VIKBB31 Sebepoznávací kurz

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Němec (přednášející)
Mgr. Libor Graclík (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Rozvrh
Út 10:50–12:25 L35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je po skončení kurzu schopen: • reflektovat sebe sama v reálných souvislostech
• přijímat zpětnou vazbu na sebe sama a dále jejím prostřednictvím kultivovat vybrané osobnostní rysy
• vyhodnocovat chování a jednání, jímž přispívá do práce skupiny, a umět je kultivovat případně modifikovat
• identifikovat své silné stránky a příležitosti ke svému růstu • vnímat své místo ve skupině
• reflektovat své vlastní působení na skupinovou dynamiku, kohezi a atmosféru a uvědomovat si jeho důsledky
• zapojovat se do skupinové práce v celé její šíři
Osnova
  • Úvodní setkání
  • Sebepoznání skrze skupinu (k sobě skrze druhé)
  • Hledání svého místa (práce s iniciačními technikami a jejich reflexí)
  • Hledání sebe ve víru skupinových rolí (práce se skupinovou dynamikou a její reflexí)
  • Hledání sebe skrze skupinovou sounáležitost (práce se skupinovou kohezí a její reflexí)
  • Hledání sebe skrze skupinovou atmosféru (reflexe osobního potenciálu pro budování pozitivního sociálního klimatu)
  • Hledání sebe skrze skupinovou reflexi (práce s reflexí skupinových aktivit)
  • Hledání sebe skrze sebereflexi (individuální psaná reflexe kurzu) Zhodnocení a ukončení kurzu
Literatura
  • KOLÁŘ, Jan a Bohumíra LAZAROVÁ. K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. In K sobě, k druhým, k profesi. Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 133 s. ISBN 978-80-210-4595-8. 2008. info
  • KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ a Kateřina ZAVADILOVÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. In Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: FF MU. 201 s. ISBN 978-80-7302-133-7. 2007. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis. 226 s. ISBN 802394908X. 2006. info
  • KŘÍŽ, Petr. Kdo jsem, jaký jsem : aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí. 1. vyd. Kladno: AISIS. 132 s. ISBN 8023946692. 2005. info
  • BROWN, Rupert. Group processes : dynamics within and between groups. 2nd ed. Malden: Blackwell Publishing. xxiii, 417. ISBN 9780631184966. 2000. info
Výukové metody
skupinová práce využívající techniky z provenience různých výchovně vzdělávacích, poradenských a terapeutických směrů
Metody hodnocení
Aktivní účast na semináři a reflektivní esej
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, podzim 2011.